درباره قطب تخصصی تولید پلی پروپیلن در ایران چه می‌دانید؟

صنایع شیمیایی موجب تولید محصولات زیادی شده که یکی از آنها پلی پروپیلن است. این محصول نوع اساسی و پرمصرف پلیمرهای مورد استفاده در دنیا و از مصرف کننده‌های بزرگ پروپیلن به شمار می‌آید. انواع مختلف این محصول به دلیل سطوح گوناگون مقاومت، در تولید قطعات مختلف خودرو، ظروف، لوله‌های آب، بخش‌های مختلف نساجی و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

در بین مجموعه‌های پتروشیمی کشور، «پلی پروپیلن جم» به صورت تخصصی به تولید انواع پلی پروپیلن می‌پردازد. در این گزارش کاماپرس به روند شکل‌گیری و همچنین فعالیت‌های این مجموعه می‌پردازد؛

تولید انواع گریدهای پلی پروپیلن توسط جم

شرکت پلی پروپیلن جم از سال 1383 در منطقه آزاد انرژی پارس تاسیس شد. این مجموعه تولیدکننده انواع گریدهای پلی پروپیلن با نام تجاری «جم پیلن» با به کار گیری فناوری منحصر به فرد «اسفریپل» است. فناوری مذکور باعث شده تا محصولات تولیدی پلی پروپیلن جم با دیگر تولیدات معتبر داخلی و خارجی قابل رقابت باشند.

این مجموعه قادر است بیش از 120 نوع از گریدهای پلی پروپیلن اعم از هموپلیمر، کوپلیمر تصادفی، کوپلیمر ضربه پذیر و ترپلیمر را تولید کند. ظرفیت اسمی این شرکت برابر 300 هزار تن در سال است. این شرکت تاکنون توانسته گواهینامه ایزو استاندارد سیستم مدیریت محیط زیست، گواهینامه ایزو مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و … را به دست آورد.

آریاک سفر

این مجتمع در نظر دارد تا در آینده به بزرگ‌ترین تولید کننده و صادر کننده داخلی محصولات پلی پروپیلن تبدیل شده و از گزینه‌های برتر مشتریان در خصوص محصولات مذکور و سرآمد کیفیت و نوآوری باشد.

سهام جم پیلن در زیر مجموعه شیمیایی بورس

سهام این مجموعه با نماد «جم پیلن» در بازار دوم بورس عرضه می‌شود. این سهام در بخش شیمیایی قسمت شیمیایی پایه جز کود قرار دارد. در دهم تیرماه، هزار و 17 معامله برای سهام جم پیلن ثبت شده که ارزش معاملات 94 میلیارد ریال بود. همچنین ارزش بازاری این سهام در زمان مذکور 157 هزار و 120 میلیارد ریال اعلام شد.

در اردیبهشت ماه سال جاری، مجمع عمومی این شرکت برای سال منتهی به اسفندماه 1399، به ازای هر سهم 10 هزار ریال سود نقدی تقسیم کرد. سود خالص مجموعه مزبور در سال گذشته برابر 21 هزار و 259 میلیارد ریال بود.

شرکت‌های پتروشمیران، پتروشیمی جم، سهامی بیمه ایران و توسعه و مدیریت سرمایه صبا، تا تاریخ ذکر شده از سهامداران عمده جم پیلن بودند.

پلی پروپیلن جم؛ دارنده رتبه نخست تولید

پلی پروپیلن جم در سال گذشته رتبه نخست تناژ تولید سالیانه را در بین تولید کنندگان پلی پروپیلن ایران به دست آورد. این مجموعه طی سال‌های اخیر گریدهای مختلفی از پلی پروپیلن را برای اولین بار در کشور توسعه داده و بازار این گریدها را در داخل کشور تحت کنترل خود گرفته است.

ترازنامه این شرکت در سال 1399 نشان دهنده افزایش تمرکز آن بر تولید گریدهای کوپلیمر به منظور افزایش سود بوده، طوری که در نیمه دوم سال گذشته میزان تولید گریدهای مذکور 32 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد.

طبق آخرین اطلاعات، این مجتمع در هفته منتهی به 20 خردادماه امسال، 2 هزار و 846 تن پلی پروپیلن به ارزش 311 هزار و 440 میلیون ریال معامله کرد. این مقدار نسبت به معاملات هفته قبل تاریخ ذکر شده، 0/7 درصد رشد داشت.

مرتبط با : پلی‌ پروپیلن جم
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز