درباره توسعه شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان بیشتر بدانید

لست سکند

«اوره» یکی از مواد شیمیایی است که به صورت طبیعی در بدن انسان و حیوانات تولید می‌شود. 90 درصد از تولید این ماده شیمیایی به منظور افزایش بهره‌وری محصولات گیاهی در کودهای نیتروژن‌دار به کار می‌رود. اوره برای نخستین بار در سال 1282 توسط فریدریش وهلر، شیمیدان آلمانی، تولید شد. زمانی که وهلر تلاش ناموفقی برای تهیه سیانات آمونیم داشت، به ترکیب کلرید آمونیوم مقداری ایزوسیانات نقره افزوده و اوره را به دست آورد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنعتی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

استفاده از این ماده در کود، خاک را تغذیه می‌کند. این ترکیب شیمیایی در تولید انواع پلاستیک، چسب، برخی مواد شیمیایی و مواد منفجره کاربرد دارد. به گزارش کاماپرس کود اوره یکی از تولیدات اصلی شرکت «صنایع کشاورزی و کود زنجان» به شمار می‌رود. به طور کلی تمرکز این شرکت بر تولید کودهای تخصصی موردنیاز بخش کشاورزی است.

صفر تا صد پروژه صنایع کشاورزی و کود زنجان

طی سفر استانی دولت نهم به زنجان در سال 1385 زمینه ساز تاسیس یک کارخانه پتروشیمی در زنجان شد. سال 1386 «صنایع پتروشیمی زنجان» در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. سال 1398 نزدیک به 157 میلیون یورو گشایش اعتبار اسنادی این مجموعه انجام گرفت و سرانجام در یک سال گذشته نخستین محموله تجهیزات خریداری شده این مجموعه از شرکت زیمنس آلمان- مجموعه خوشه‌ای فعال در صنعت و انرژی- به آن تحویل داده شد. اکنون این شرکت در حال تکمیل دیگر طرح‌ها و بخش‌های توسعه‌ای خود است.

سه سال پیش هیئت مدیره با توجه به موضوع فعالیت این شرکت، تولید کود اوره و توسعه شهرک‌های عمومی برای کودهای تخصصی، تصمیم بر تعویض نام آن گرفتند. سرانجام نیز با برگزاری زودهنگام مجمع، رای سهامداران و تایید نهایی، عنوان «شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان» تصویب شد. این مجموعه سه شرکت‌ شهرک صنعتی پتروشیمی زنجان، بازرگانی پتروشیمی و اوره و آمونیاک پتروشیمی زنجان را در اختیار دارد. هر یک از این مجموعه‌ها در حوزه ساخت شهرک‌های صنعتی، خرید و فروش محصولات پتروشیمی و تولید و عرضه اوره و آمونیاک تخصص دارند.

راز آسمان پایتخت

تولیدات زنجان برای صنایع پایین دستی

این مجموعه با هدایت محمدرضا مدیری علاوه بر اوره، آمونیاک هم تولید می‌کند. گاز بی‌رنگ آمونیاک با مزه بسیار تند و زننده از ترکیب هیدروژنه ازت دار محسوب شده و به صورت طبیعی از تجزیه مواد آلی ازت دار به دست می‌آید. این محصولات برای صنایع پایین دستی کاربرد زیادی دارند. زیرا عامل تجزیه و تولید محصولات نفتی پایه‌ای برای استفاده در شرکت‌های پتروشیمی هستند.

استفاده از این ماده در صنایع غذایی، داروسازی و تولید کاغذ ضروری است. البته به کارگیری این ترکیب در صنعت کشاورزی، رنگ سازی و …هم وجود دارد.

مجتمع زنجان به دنبال افزایش سرمایه و سوددهی

همزمان با تاسیس صنایع کشاورزی و کود زنجان، آگهی پذیره نویسی سهام آن در نشریات کشور منتشر شد. سال 1392 نماد «زنجان» در بازار پایه زرد فرابورس کشور به ثبت رسید. در حال حاضر ارزش بازاری سهام این شرکت 31 هزار و 780 میلیارد ریال است.

در حال حاضر سرمایه این شرکت 3 هزار و 500 میلیارد است. این مجموعه قصد افزایش سرمایه 3 هزار و 500 میلیارد ریالی دیگر را در سال گذشته داشت. سود خالص این شرکت در سه ماهه نخست امسال 8 هزار و 653 میلیون ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال پیش 6 هزار و 603 میلیون ریال اعلام شد.

شرکت‌های مدیریت سرمایه تابان، مدیریت و سرمایه ساتیا، مهستان سبز کیش و توسعه کسب و کار هیراد از سهامداران عمده صنایع کشاورزی و کود زنجان هستند.

تلاش مجموعه زنجان برای تکمیل واحدها

محصولات تولیدی این شرکت سال 1392 به دلیل برخی مشکلات متوقف شده بود. اکنون این مجتمع در تلاش برای رفع این مشکلات و تکمیل بخش‌های مختلف خود است. سپس طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

طبق گفته مدیرعامل صنایع کشاورزی و کود زنجان، افزایش جبهه‌های کاری در سایت پروژه از فعالیت‌های مهم این شرکت است. علاوه بر این، سایر دارایی‌های شرکت با قیمت‌های تاریخی تملک شده و همه این‌ها باید به قیمت‌های روز مجددا ارزیابی شوند. این کار ساختار مالی شرکت‌ را بهبود می‌دهد و باعث افزایش سودآوری نماد زنجان برای سهامداران آن خواهد شد.

مرتبط با : صنایع کشاورزی و کود زنجان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز