خودنمایی نام یک هنرمند ایرانی در انیمیشن روح

نام کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده ایرانی کمانچه، در تیتراژ پایانی انیمیشن روح توجه بسیاری از ایرانی‌ها را به خود جلب کرده است. نام کلهر، در قسمت تشکرهای ویژه این انیمیشن ذیل عنوان مشاوران موسیقی، فرهنگی و مذهبی به‌چشم می‌خورد.

به گزارش کاماپرس، روح نخستین تجربه همکاری کلهر در این عرصه و با کارگردانان کشورهای خارجی نیست، این هنرمند تجربه همکاری با فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان سری فیلم‌های پدرخوانده، را نیز در کارنامه هنری خود دارد. این نوازنده ایرانی کمانچه، جایزه هنرمند سال گلوبال‌فست2020 را نیز ازآن خود کرد. پیش ‌از این، آلبوم «هنوز پاییز است» کلهر از سوی سانگ‌لاینز، مجله تخصصی در حوزه موسیقی، جزء ده آلبوم برتر سال 2019 معرفی شد.

 

پرده‌برداری از روح

انیمیشن روح در سرویس استریم‌دیزنی در 5 دی‌ماه 1399 اکران عمومی شد. پیش‌تر، این اثر 20مهرماه در جشنواره فیلم‌ لندن نمایش داده‌ شد. انیمیشن روح توسط پیت‌ داکتر کارگردانی شده و البته کمپ ‌پاورز نیز در این مسیر او را همراهی کرده است. تهیه‌کننده این انیمیشن دانا‌ موری است و فیلمنامه آن را مایک‌ جونز و کمپ‌ پاورز نوشته‌اند. برای این مجموعه 15 کاراکتر تعریف شده است. صدای جیمی‌ فاکس و تینا ‌فی به‌ترتیب روی نقش‌های محوری جوگاردنر و 22 قرار دارد.

آریاک سفر

توزیع این مجموعه با استودیو سینمایی والت‌دیزنی بود. براساس اطلاعات بدست‌آمده، هزینه تولید انیمیشن روح 150 میلیون دلار اعلام شده است.

 

روح؛ لذت بردن از زندگی

در خلاصه این فیلم آمده است: چیزی که شما را به وجود می‌آورد، چیست…خودتان؟ جو گاردنر، معلم موسیقی یک مدرسه متوسطه است که بعد از مدت‌ها، طی اتفاقی این شانس را پیدا می‌کند تا در گروه مورد علاقه‌اش به نوازندگی بپردازد، اما یک گام اشتباه او را از خیابان‌های نیویورک به دنیای ماورایی و خارق‌العاده، که در آن روح‌های جدید شخصیت، خصوصیات و علایق خود را قبل از رفتن به زمین به‌دست می‌آورند، منتقل می‌کند. این نخستین انیمیشن پیت‌ داکتر است که در آن یک سیاه‌پوست نقش اصلی را برعهده دارد.

اگر فردی انیمیشن را دیده باشد، درمی‌یابد این اثر موضوعاتی مثل درنظر گرفتن احساسات و عواطف را شامل می‌شود و این هدف را دنبال می‌کند که باید از زندگی لذت برد و امیدواری را چاشنی ادامه مسیر قرار داد. پیش از این داکتر انیمیشنی به نام اینساید اُوت را خلق کرد که داستان به تصویر کشیدن احساسات و یک سفر درونی بود و برای آن جایزه اسکار را به‌دست آورد. در واقع می‌توان گفت داکتر در این عرصه و روایت این مفاهیم پیش از این تجربه داشته است.

تولید انیمیشن روح را شرکت پیکسار برعهده گرفت. اثر ذکرشده، اولین کار مشترک داکتر با این مجموعه نبود. پیش‌ از این، تولید انیمیشن اینساید اُوت را نیز شرکت پیکسار برعهده داشت.

 

نقد روح

مانند سایر آثار، نقدهای مثبت و منفی برای انیمیشن روح نیز بیان شده است. به طور مثال کوین‌ هارلی در مجله توتال‌فیلم درباره این انیمیشن بیان کرد: استودیو پیکسار که مدام در طی این سال‌ها به واسطه ساخت مکرر دنباله‌ها حس پسرفت داشت و اصلا به سمت جلو حرکت نمی‌کرد، دوباره توانست با انیمیشن روح، به همان مسیر اصلی خود بازگردد. یک اثر عمیق، هوشمندانه و سریع که با محوریت علاقه به جاز ساخته شده است و اصلا یک لحظه هم شما را رها نمی‌کند.

وندی ‌ایده در نشریه اسکرین‌دیلی در این‌ خصوص گفت: روح انیمیشنی است با شکوه بصری، صحنه‌های اغلب خنده‌دار و کاملاً عمیق که فریاد می‌کشد باید روی پرده بزرگ دیده شود. موسیقی جاز و انیمیشن‌ها همواره رابطه خوبی با یکدیگر داشته‌اند. این انیمیشن که بیشتر مناسب مخاطبان مسن‌تر پیکسار است، می‌تواند به عنوان یک هدیه برای دوست‌داران موسیقی و انیمیشن تلقی شود. پیکسار تا به امروز خیلی مسائل فلسفی را دستمایه ساخت انیمیشن‌های خود قرار نداده است، اما در روح مخاطب با پرسش‌هایی جدی مواجه می‌شود و به یک اثر خیره‌کننده می‌رسد. سوالاتی همچون «معنای زندگی چیست؟» یا «چه‌ چیزی وجود انسان را معنا‌دار می‌کند؟» مطرح می‌شوند و انیمیشن با روشی خلاقانه و به کمک موسیقی به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

در این میان جیم وجوودا در وبسایت رسانه‌ای آی‌جی‌ان گفت: با اینکه انیمیشن روح قلب بزرگی دارد و حسابی مخاطب را به فکر فرو می‌برد، اما اصلا به اندازه بهترین کارهای پیکسار، خنده‌دار، جذاب یا از نظر احساسی ارزشمند نیست.

هم‌چنین مالی فریمن در نشریه سینمایی اسکرین‌رنت درباره این اثر بیان کرد: انیمیشن روح بهترین یا طنین‎‌دارترین اثر استودیو پیکسار محسوب نمی‌شود، اما پویانمایی و موسیقی بسیار زیبای آن که با شخصیت‌های خیلی جذابش همراه شده‌اند، یک تجربه لذت‌بخش را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

انیمیشن روح از جمله آثاری است که در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است. این اثر نامزد بهترین فیلم انیمیشن از انجمن منتقدان فیلم شیکاگو شد. در انجمن منتقدان فیلم فلوریدا رتبه برترین انیمیشن و در جایزه انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس رتبه دوم را کسب کرد. پیش‌بینی می‌شود این اثر شانس بالایی برای نامزدی اسکار 2021 در بخش بهترین انیمیشن داشته باشد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز