خودروهای انباری ایران خودرو و سایپا روانه بازار شدند

تازه ترین آمارها از موجودی انبار خودروسازان بزرگ کشور نشان می دهد موجودی خودرو انبارهای دو غول صنعت خودرو ایران در حال کاهش است و ایران خودرو و سایپا طی سه ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1400 خودروهای بیشتری را از انبار روانه بازار کرده اند.

به گزارش کاماپرس، هر از چندی شایعاتی درباره مهندسی کردن بازار خودرو توسط دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور با انبار کردن خودرو و خودداری از فروش منتشر می شود و تصاویری نیز از حجم وسیع خودروهای پارک شده در انبارها و پارکینگ های ایران خودرو و سایپا این شایعات را همراهی می کند.

صد البته این شایعات همیشه توسط مدیران این دو شرکت تکذیب می شود و تصاویر انباشته شدن هزاران خودرو در پارکینگ های ایران خودرو و سایپا نیز به ادعای آنها به دلیل کمبود برخی قطعات اتفاق می افتد.

این بار آمار برخلاف قبل واقعیت دیگری را منعکس می کنند و آن این که انبارهای خودروسازان در حال خالی شدن است و بازار خودرو سهم بیشتری از تولید ایران خودرو و سایپا را جذب کرده است.

رشد فروش 27 درصدی و کاهش خودروهای دپو شده

آریاک سفر

بر اساس گزارشی که روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرده است،از مرداد 1399 تا اسفند، به‌ صورت متوسط در هر ماه حدود ۱۳درصد از تولید محصولات خودروسازان در پارکینگ های آنها انبار و به عبارتی دپو می‌شد.

نکته مهم این که طبق آمارهای جدید ، در ماه های اخیر نه‌تنها ورود خودروهای تولیدی به انبار کارخانه‌های خودروسازی متوقف شده بلکه طی سه ماه منتهی به پایان اردیبهشت 1400 خودروهای  موجودی انبارهای خودروسان بیش از ۲۰درصد کم شده است.

ضمنا شتاب فروش در سال جدید بیشتر بوده و آمارها می‌گویند در اردیبهشت امسال، رشد فروش ۲۷ درصدی نصیب خودروسازان شده که معنی آن، کاهش موجودی انبار (انباشته شده از ماه‌های قبل) است.

شورای رقابت انگیزه فروش خودروسازان را افزایش داد

دنیای اقتصاد در این گزارش علت خالی شدن انبارهای خودروسازان را تلاش آنها برای تکمیل خودروهای ناقص و فروش هر چه سریع تر آنها در سال 1400 برشمرده و در کنار این موضوع  تعیین تکلیف قیمت کارخانه‌ای خودروها در اردیبهشت توسط شورای رقابت را نیز دلیل دیگر تسریع در خلوت شدن انبار خودروسازان دانسته است.

شایان ذکر است از آبان ۹۹ به بعد، خودروسازان اجازه افزایش قیمت نداشتند تا اینکه شورای‌رقابت چندی پیش مجوز جدیدی برای خودروسازان صادر کرد و به آنها اجازه داد کمتر از ۹ درصد به قیمت خودروهای خود اضافه کنند و به نظر می رسد همین امر انگیزه آنها برای افزایش فروش و انبار نکردن خودرو بوده است.

اخبار مهم صنعت خودرو را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز