خلیفه بن زاید آل نهیان که بود؟ رئیس دولت امارات درگذشت

رئیس دولت امارات-کاماپرس

حاکم ۷۴ ساله ابوظبی صبح امروز درگذشت. خلیفه بن زاید آل نهیان که از سال ۲۰۰۴ بعد از پدرش، رئیس دولت امارات عربی متحده و حاکم ابوظبی شده بود، بعد از ۱۸ سال حکمرانی درگذشت..

به گزارش کاماپرس، دولت امارات از امروز به مدت ۴۰ روز عزای عمومی اعلام کرده که ۳ روز آن تعطیل عمومی است.

واکنش شیخ محمد

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی که در ساختار سیاسی کشور امارات متحده عربی، به عنوان نخست‌وزیر و نائب‌رئیس دولت، دومین فرد قدرتمند است، با انتشار پیامی در توییتر به درگذشت شیخ خلیفه واکنش نشان داد. او در حساب کاربری رسمی خود نوشت: با اندوه بسیار زیاد، در سوگ درگذشت رهبر و رئیس جمهور خود، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان عزاداری می کنیم. از خداوند متعال می خواهم که در بهشت به او آرامش دهد. شیخ خلیفه رهبری فداکار بود که به مردم خود خدمت کرد و به آنها عشق ورزید. محبت میان او و مردم متقابل بود. از خداوند متعال طلب صبر و شکیبایی می‌کنم.
این پیام شیخ محمد یادآور حمایت 10 میلیارد دلاری شیخ خلیفه از امارت دبی در سال 2009 است.

برج خلیفه در دبی

در سال 2009 که امارت دبی همزمان با بحران اقتصاد جهانی، در آستانه فروپاشی مالی قرار گرفت، شیخ خلیفه 10 میلیارد دلار به اقتصاد دبی تزریق کرد. حاکم دبی برای قدردانی از این حمایت حیاتی، نام برج 828 متری این شهر را از برج دبی به برج خلیفه تغییر داد.

برج خلیفه-کاماپرس

آریاک سفر

رقابت زیرپوستی دبی و ابوظبی

با این حال، همواره بین دبی و ابوظبی رقابتی درون‌خانوادگی وجود دارد. شیخ خلیفه در سال 2003 تصمیم گرفت برای رقابت با دبی، یک شرکت هواپیمایی جدید به نام اتحاد ایرویز ایجاد کند. هدف اصلی رقابت با شرکت هواپیمایی اماراتز بود که به فهرست بهترین شرکت‌های هوایی دنیا راه یافته بود.
کشور امارات متحده عربی در سال 1971 با به‌هم پیوستن هفت امارت به استقلال رسید. ابوظبی با در اختیار داشتن 87 درصد خاک امارات، به بزرگترین و ثروتمندترین امارت تبدیل شد و نقش پایتخت این فدرال را برعهده گرفت. ابوظبی به دلیل در اختیار داشتن ذخایر عظیم نفتی قدرت زیادی داشت اما طی سال‌های اخیر حاکمان دبی با جسارت زیادی سعی دارند با استفاده از ظرفیت‌های غیرنفتی این شهر در حوزه‌های گردشگری، بازرگانی، ساخت و ساز و… ، بر قدرت اقتصادی خود بیافزایند.

اماراتز-کاماپرس

سال‌های ولیعهدی

شیخ خلیفه از زمان اعلام استقلال کشور امارات متحده عربی، نقش‌های متعددی را برعهده داشت؛ نخست وزیر، رئیس کابینه ابوظبی، وزیر دفاع، وزیر دارایی، معاون فرمانده نیروهای مسلح، رئیس شورای عالی نفت و رئیس شورای اجرایی از جمله مسئولیت‌های او در زمان حکمرانی پدرش بود.
خلیفه در هفتمین روز سپتامبر 1948 به عنوان اولین پسر زاید بن سلطان آل نهیان چشم به جهان باز کرد. او از آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست فارغ‌التحصیل شد. خلیفه تا قبل از تشکیل کشور امارات، شهردار ابوظبی و ولیعهد پدرش بود.
با درگذشت شیخ زاید که نقشی اساسی در تشکیل و توسعه کشور امارات داشت، شیخ خلیفه در سال ۲۰۰۴ جانشین او شد. خلیفه دو پسر و شش دختر دارد.

سال‌های رهبری

هرچند شیخ از 3 نوامبر 2004 امیر ابوظبی و رئیس دولت امارات متحده عربی شد اما از مدت ها پیش از آن به دلیل بیماری پدرش، مسئولیت امور را در دست داشت. او در دوران رهبری خود روابط امارات با آمریکا را بهبود بخشید؛ علیه معمر قذاقی، رهبر لیبی، در کنار ناتو، قطر، اردن و سایر کشورها قرار گرفت و نیروی هوایی امارات را وارد میدان کرد؛ از حکومت بحرین در مقابل قیام مردمی سال 2011 دفاع کرد.
شیخ خلیفه در دوران حکمرانی خود علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، بر توسعه مراکز فرهنگی و دانشگاهی ابوظبی نیز تاکید داشت؛ ایجاد شعبه‌هایی از موزه لوور و برخی دانشگاه‌های معتبر آمریکایی و اروپایی در دبی از جمله اقدامات او بود. شیخ خلیفه برای کاهش وابستگی کشورش به دلارهای نفتی، سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه تکنولوژی انجام داد.

ثروت شیخ خلیفه

رسانه‌های معتبر جهان نام شیخ خلیفه را از سال 2011 در فهرست ثروتمندترین مردان جهان قرار دادند. حتی برخی رسانه‌ها او را با 15 میلیارد دلار ثروت به عنوان چهارمین پادشاه ثروتمند جهان معرفی کردند. مجله فوربس که همه‌ساله به معرفی چهره‌های ثروتمند جهان می‌پردازد در سال 2018 نام او را وارد فهرست قدرتمندترین افراد جهان کرد.
این ثروت و قدرت البته برای شیخ خلیفه حاشیه‌ساز هم شد. نام او در اسناد ویکی‌لیکس و همچنین اسناد پاناما به چشم می‌خورد. برخی رسانه‌ها نیز از کلاهبرداری برادرانش محمد و ناصر از وی خبر دادند. این رسانه‌ها اعلام کردند، برادران شیخ خلیفه از بیماری و ناتوانی جسمی وی بهره برده و با سندسازی بر دارایی او دست انداخته‌اند.

بیماری 8 ساله

10 سال پس از اینکه شیخ خلیفه به صورت قانونی به عنوان رهبر امارات متحده عربی انتخاب شد، سکته مغزی به سراغ او آمد. مقامات این خبر را تا یک روز مخفی نگه داشتند. شیخ به سرعت تحت جراحی قرار گرفت و زنده ماند. اما این بیماری، خیلی زودتر از آنچه انتظارش را داشت، او را از دایره قدرت دور کرد. هرچند همچنان شیخ خلیفه دارای مقام و مسئولیت رسمی بود اما همه امور توسط محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی پیش می‌رفت. حتی در بحران‌هایی مانند جنگ یمن و تحریم قطر نیز این شیخ محمد بود که همراه با حاکمان سعودی تصمیم‌های اصلی را می‌گرفت.
شیخ خلیفه از سال 2014 که دچار سکته مغزی شد، به ندرت در عکس‌های رسمی یا در مراسم عمومی حضور پیدا کرد.

جانشین کیست؟

حاکم امارات- کاماپرس

مقامات امارات متحده عربی تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ اعلامیه‌ای مبنی بر معرفی جانشین شیخ خلیفه صادر نکرده‌اند؛ با این حال پیش‌بینی می‌شود محمد بن زاید که ولیعهد حاکم ابوظبی بود و در سال‌های اخیر امور حاکمیتی را انجام می‌داد، به عنوان رئیس دولت انتخاب شود.
بنابه اعلام رسانه‌ها، طبق قوانین کشور امارات متحده عربی، رییس دولت باید ظرف یک ماه و توسط شورایی متشکل از حاکمان هفت امارت این کشور تعیین شود. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی که ولیعهد امارات و نخست وزیر است، ریاست دولت را برعهده می‌گیرد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز