خانه دار شدن 6 میلیون ایرانی با طرح مجلس

عقب ماندگی تولید مسکن از تقاضا و افزایش تورم در ساختار اقتصادی کشور موجب دور شدن رویای خانه دار شدن برای بسیاری از اقشار شده است اما مجلس طرحی در دست تدوین دارد که می تواند به خانه دار شدن میلیون ها نفر کمک کند.

به گزارش کاماپرس، آخرین پروژه های انبوه سازی که دولت در آنها دخالت مستقیم داشت مسکن مهر بود که با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم کرد اما به هر حال عده قابل توجهی را نیز صاحبخانه کرد. دولت در چند سال گذشته اعتقاد چندانی به دخالت در تولید مسکن نداشت و این امر به گفته برخی کارشناسان موجب جمع شدن فنر قیمت در بازار مسکن شده است.

برای جبران این وضعیت طرح مسکن ملی کلید خورده و تا حدودی پیش رفته است اما مجلس به این طرح اکتفا نکرده و همزمان در حال تدوین طرحی برای خانه دار کردن مردم است.

به نوشته روزنامه رسالت؛ کمیسیون عمران مجلس که مهم‌ترین اولویت خود را موضوع مسکن قرار داده است، پیش‌نویس طرحی جامع در حوزه مسکن را به اتمام رسانده و طرح دوفوریتی برای ارائه به هیئت‌رئیسه مجلس آماده کرد که بر اساس آن ساخت 6 میلیون مسکن با وام ارزان و زمین رایگان در این کمیسیون به تصویب رسید، تا با اجرای آن اقشار کم‌درآمد و بی‌نصیب از مسکن در زمره دارندگان خانه قرار بگیرند.

این طرح بر سه محور «تسهیلات ارزان‌قیمت»، «زمین ارزان‌قیمت» و «کاهش هزینه و زمان تمام اجزای مربوط به ساخت‌وساز» استوار است. در اجرای این طرح ساخت ۶میلیون مسکن با تأمین ۶۰درصد هزینه با وام دولت و زمین رایگان انجام می‌گیرد و دستگاه‌های دولتی موظف به تأمین زمین هستند.

آریاک سفر

در تولید مسکن 7 سال دچار انجماد بودیم

احمد جباری ،عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «رسالت»، در تشریح جزئیات طرح ساخت6 میلیون مسکن گفت: متأسفانه ما در حوزه تولید مسکن از هفت سال گذشته دچار انجماد شده‌ایم. وقتی تولید مسکن وجود نداشته باشد، هم در بخش مسکن با مشکل مواجه خواهیم شد  هم صنایع وابسته به تولید مسکن مانند صنایع فولاد و مصالح ساختمانی با مشکل مواجه خواهند شد.

وی افزود: صنایع مختلف و مشاغل متعددی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با بخش مسکن در ارتباط هستند، طی سال‌های گذشته کم‌کار و بیکار شده‌اند. از سوی دیگر با کاهش عرضه مسکن طی هفت سال گذشته روبه‌رو بوده‌ایم که افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن را در پی داشته است و دولت تکالیف قانونی خود را در مسکن مهر بر زمین گذاشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: بر این اساس طرح دوفوریتی ساخت 6 میلیون مسکن به‌منظور تحقق جهش تولید در مسکن شهری و روستایی توسط کمیسیون عمران مطرح شد. برای عملیاتی شدن این برنامه، نیازهای شهرهای مختلف و کلانشهرها متفاوت است و برای هرکدام از این‌ها باید برنامه متفاوت در نظر گرفته شود.

جلوگیری از تکرار تجربیات تلخ مسکن مهر

جباری اضافه کرد: کمیسیون عمران برای اجرای این طرح و خروج مسکن از رکود، وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، بانک مرکزی و بانک مسکن را مکلف می‌کند تا با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، واگذاری زمین به‌صورت اجاره 99 ساله و ارائه تخفیف در مالیات پای‌کار بیایند تا مسکن موردنیاز برای اقشار مختلف تأمین شود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران بابیان این‌که مشکل کمبود زمین در شهرها وجود دارد، افزود: مسکن مهر در شهرهای کوچک به دلیل ساخت‌وساز در سطح شهر مورد اقبال قرار گرفت و در زمان خود مشکل مسکن بسیاری را در کشور رفع کرد، اما در شهرهای بزرگی مانند تهران به علت کمبود زمین و عدم جانمایی صحیح، در فاصله دورتری از شهر و در مناطق پردیس و پرند ساخته شد.

این نماینده مجلس می گوی: برای جلوگیری از تکرار تجربه مسکن مهر، قرار است در طرح ساخت6 میلیون مسکن، از زمین‌های مناسبی برای ساخت‌وساز استفاده شود.جباری با اشاره به تأمین منابع برای اجرای این طرح گفت: بانک مرکزی و بانک عامل مانند بانک مسکن مکلف به تأمین منابع شده‌اند، اما هنوز نهایی نشده است.

وی بابیان این‌که نرخ سود در این طرح یارانه‌ای خواهد بود، افزود: بانک‌ها در این طرح تسهیلاتی با سود پایین می‌دهند، درحالی‌که اکنون برای خرید مسکن وام 18 درصد و یا بالاتر داده می‌شود، اما احتمال می‌رود تسهیلاتی با سود 9 درصد در تهران و سود 7 درصد در مراکز استان‌ها ارائه شود که هنوز قطعی نیست.عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: قیمت زمین در این طرح حذف نمی‌شود و زمین‌هایی که در اختیار ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف است باقیمت ارزان به این طرح تعلق می‌گیرد.

جباری بابیان این‌که اولویت در واگذاری این مساکن با افرادی است که دارای خانه نیستند، گفت: با اجرای این طرح تورم در بخش مسکن به‌طورقطع سرشکن می‌شود و در شهرستان‌ها قیمت کاذب زمین‌ها با کاهش روبه‌رو خواهد شد. طرح ساخت 6 میلیون مسکن چنانچه اجرایی شود، طرحی شبیه به مسکن مهر خواهد شد و تحول خوبی را در این بخش ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس طرح مجلس، طی 6 سال و هرسال حداقل یک‌میلیون واحد مسکونی ساخته و تأمین می‌شود.

در این زمینه بخوانید:

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “خانه دار شدن 6 میلیون ایرانی با طرح مجلس

  1. مهدی گفته:

    نوش دارو پس از مرگ سهراب نمیخواهیم زودتر مجلس طرحی مانند مسکن مهر بدهد نه مسکن ملی که برای پولدارهاست.جالب اینجاست که مسکن برای پولدارها میسازند که بیشتر احتکار کنند

  2. مهدی گفته:

    زنده باد احمدی نژاد.طرحی مانند مسکن مهر بیاوریدنه مسکن ملی برای پولدارها.البته به کسی که خانه ندارد بدهید نه به احتکار کنندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز