حق بیمه زنان خانه دار ماهیانه چقدر است؟

لست سکند

بیمه زنان خانه دار دغدغه بسیاری از زنان و مادران کشور است و برای رفع این دغدغه اقدامات و برنامه هایی در دست اقدام است.

به گزارش کاماپرس؛ چنانکه آمارهای سازمان تامین اجتماعی نشان میدهد؛ ۶۲درصد از زنان ایرانی خانه‌دار هستند که جمعیتی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند. بیش از ۷۵درصد از این زنان، فاقد بیمه مستقل بوده و تحت پوشش بیمه درمانی همسر خود هستند. اخیرا سازمان تامین اجتماعی بعد از سالها که از تصویب بیمه زنان خانه ‌دار گذشته، اعلام کرد که زنان خانه‌دار می توانند با پرداخت 220هزار تومان در ماه خود را تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دهند.

به نقل از ایلنا، در تعریفی که مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی ارائه داد؛ زنان خانه‌دار شامل افرادی است که رتق‌‌و ‌فتق امور خانه را عهده‌دار بوده و به امور خانه‌داری مشغول باشند.

از 18 تا 50 سال بیمه‌ می‌شوند

برخورداری از پوشش بیمه زنان خانه‌دار مانند بسیاری از شرایط بیمه‌های دیگر تابع شرط سنی است. به گفته مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی، شرط سنی پذیرش تقاضا برای برخورداری از پوشش بیمه زنان خانه ‌دار، چه خانم‌های متاهل و چه مجرد حداقل 18 سال تمام و حداکثر 50 سال است.

راز آسمان پایتخت

همچنین اگر خانم خانه‌داری حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق‌‌بیمه داشته باشد، از احراز شرط سنی مورد اشاره معاف است.

بیمه زنان خانه‌ دار و موضوع درمان

یکی از مزایای مهم بیمه زنان‌ خانه‌دار مربوط به داشتن حق انتخاب بیمه درمان است. در بیمه زنان خانه‌دار شخص می‌تواند بیمه درمان را انتخاب نکند و تنها تحت پوشش تعهدات قانونی مربوطه شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی قرار گیرد. همچنین در بیمه زنان خانه‌دار نیازی به پرداخت حق‌ سرانه درمان نیست و متقاضیان بیمه زنان خانه‌دار می‌توانند در صورت تمایل همچنان از پوشش بیمه درمان همسر یا پدر خود استفاده کنند.

وضعیت مستمری بعد از فوت

اگر خانم خانه‌داری که زیر پوشش این نوع بیمه قرار دارد فوت کند، چنانچه شرط قانونی لازم را دارا باشد و قرارداد وی تعهد بیمه بازنشستگی و فوت را شامل شود، فرزندان او می‌توانند از مستمری مادر خود بهره‌مند شوند.  نکته مهم این است که اگر فرزندان، پدر خود را نیز از دست بدهند، در صورت احراز شرایط مقرر می‌توانند از دو مستمری برخوردار شوند.

میزان حق‌‌بیمه در بیمه زنان خانه‌ دار

دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه در بیمه زنان خانه ‌دار بستگی به میزان سابقه پرداخت حق‌بیمه افراد دارد. زنان خانه‌داری که سابقه پرداخت حق‌بیمه نداشته یا زیر 5 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه دارند، می‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار تا حداکثر دستمزد انتخاب کنند و حق‌ انتخاب با متقاضی است.

اما افرادی که بالای 5 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه دارند، متقاضی می‌تواند بین حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد محاسبه شده مبنای پرداخت حق‌بیمه خود را انتخاب کند.

نرخ پرداخت حق ‌بیمه زنان خانه ‌دار

در بیمه زنان خانه‌دار سه نرخ پرداخت حق‌بیمه پیش‌بینی شده است؛ یکی نرخ 12 درصد است که شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می‌شود. نرخ دیگر 14 درصد است که در این نرخ نیز 2 درصد در تعهد دولت قرار دارد و در مجموع 16 درصد، میزان نرخ محاسبه می‌شود. در این نرخ، سطح تعهدات تامین‌اجتماعی شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی است.

سطح سوم این خدمات شامل نرخ پرداخت حق‌بیمه 18 درصدی است که 2 درصد این نرخ نیز توسط دولت و 18 درصد توسط بیمه‌شده پرداخت می‌شود که در مجموع نرخ 20 درصدی را تشکیل می‌دهد. در این سطح تعهدات بیمه شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است که نرخ کامل بیمه‌پردازی را تشکیل می‌دهد.

شیوه پرداخت حق‌بیمه

هنگامی که قرارداد این بیمه منعقد و بیمه‌پردازی آغاز شود، فرد می‌تواند حق‌بیمه خود را از یک ماه تا 15 ماه آینده پیش‌پرداخت کند و در این نوع بیمه، اجباری برای پرداخت حق‌بیمه به صورت سه ماهه یا شش ماهه به صورت یکجا وجود ندارد.

انتتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

12 دیدگاه برای “حق بیمه زنان خانه دار ماهیانه چقدر است؟

  1. لیلا باقری گفته:

    با درود
    تمام مردم ایران، تک تک شون حق بیمه شدن رایگان دارند خصوصا ضعفا، ای بی عدالتی است که حکومت و دولت زیر بار مسولیت شانه خالی کنند، فقرا، کارگران روز مزد زنان بد سرپرست و بی سرپرست، کشاورزان، و از کار افتاده ها …. از کجا بیاورند ماهیانه مبلغی بپردازند تا شماها لطف کنید آنها را بیمه کنید ،
    شرم آور است که مناعت طبع ندارند و با مردم مثل دشمن و غریبه برخورد می کنند ، این مردم همانهایی هستند که هر کدام حداقل یک جوان از دست دادند بخاطر نادانی شما، و حماقت دشمنان شما، همه حوزه از مردم سواستفاده می کنند اما حاضر نیستند همه جوره سرویس بدهند، حداقل بیمه سلامت دیگه حق مردم که هست.

  2. شبنم گفته:

    چه عجب که تصمیم خوبی برای زنان خانه دار هم گرفته شد
    والله ما که دنبال تحصیلات هم رفتیم و جایی هم نشد مشغول به کار بشیم با بیمه
    باز خداروشکر همچین عمل خیری هم انجام شد
    خدا خیرشون بده
    دم اون شخص یا اشخاصی که این امر را سررانجامی دادن گرم
    سپاس

  3. بهمن گفته:

    بیمه تامین اجتماعی کلاه برداریی بیش نیست در این موضوع بیمه بیکاری کرونا خودشو بهتر نشون داده دیدیم که هیچ حمایت درستی از کارگران نکردن با این حالی که در طول سال کلی از کارگران وکارفرمایان پول گرفتن دزدی دیگه از این اشکارتربه نظرمن بهترین بیمه بیمه عمرواتیه پاسارگاد هست با مبلغ ماهاینه 66000تومان با مزایایی خیلی بالاتراز این بیمه کذایی تامین اجتماعی

  4. Bmz گفته:

    بالاترین درصد رو بیمه عمرواتیه پاسارگاد داره دوستان گول تبلیغات الکیه بیمه تامین اجتماعی رو نخورین

  5. احمدی گفته:

    بیمه پاسارگاد هم… لطفا تبلیغشو برا مردم نکن الان 3ماهه بازخرید کردم هنوز پولمو نداده بماند از هزینه های درمان شونه خالی میکونه بازنشستگی نداره و درصد سود پول خیلی پایینه

  6. مهرداد گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان ، آن دسته از خانوم هابی که شوهرشان کارمند بوده و حقوق بگیر می باشد بنظر بنده پرداخت این بیمه کاملا به ضرر بوده و به جای پرداخت این بیمه می توانند در یکی از بیمه های عمر و سرمایه گذاری عضویت داشته و همین مبلغ را در بیمه های سرمایه گذاری پرداخت نمایند و از مزایای آن برخوردار گردند بیمه های سرمایه گذاری را هر موقع خواستید می توانید با سودش دریافت کنید و اگر به مدت بالای پانزده سال پرداخت نمایید می توانید مستمری بگیر شده و حقوق دریافت نمایید در طول مدت پرداخت از وام و سایر مزیت های بیمه نیز برخوردار گردید ولی این بیمه صرفا زمانی بازدهی دارد که بعد از بیست الی سی سال مستمری دریافت نمایید

  7. فتحی گفته:

    هشت سال سابقه بیمه خانه داری ار طریق بهزیستی دارم جایی استخدام شدم قرار کارفرم اسمم برای بیمه بفرسته آیا این هشت سال جز سابقه بیمه میشه ؟ یعنی بیمه میشم ادامه بیمه خانه داری میشه ؟

  8. سوسن گفته:

    هیی شما که میخواید بیمه کنید چرا ماهیانه هزینه میگیرید مردم بدبخت بیچاره از کجا ماهی ۲۲۰ هزار تومان رو بیارند بدن به شما تو در اوردن نون خودشون هم موندند جمع کنید مسخره بازی هاتونو این بازی هاتون خیلی وقته قدیمی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز