حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی و ۱۰ نکته مهم درباره آن

دفترچه های تامین اجتماعی از اول اسفند ماه دیگر تمدید نمی شوند. حذف فیزیکی دفترچه بیمه خیلی از بیمه شده ها را سردرگم کرده و سوال بیشتر آنها این است که چگونه می توانند بدون دفترچه خدمات پزشکی دریافت کنند؟

به گزارش کاماپرس، براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی از اول اسفند ماه دفترچه های بیمه دیگر تمدید نمی شوند و قرار است دفترچه های کاغذی حذف شوند. یعنی از اول اسفند ماه به بعد خدمات پزشکی و بیمارستانی با ارائه کارت ملی، شناسنامه و با حتی جلد دفترچه بیمه انجام می شود.

سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه ای اعلام کرده بستر الکترونیک برای ارائه خدمات ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی، برای همه پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، آماده شده است.

اما بیمه شدگان برای جلوگیری از مشکلات جدید در نبود دفترچه کاغذی باید به این نکات مهم توجه کنند:
۱- زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی، به دفترچه کاغذی نیاز ندارند.

۲- همه بیمه‌شدگان و مستمری بگیران برای آسان تر شدن دریافت خدمات درمانی می‌توانند به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir مراجعه و مشخصات هویتی و شماره تلفن همراه خود در درگاه مذکور ثبت کنند.

آریاک سفر

۳- همه بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند از طریق یکی از روش‌های زیر از پوشش بیمه درمان خود مطمئن شوند.

روش اول: مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان.

روش دوم: شماره‌گیری #۱۴۲۰*۴* ، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان.

روش سوم: شماره‌گیری #۱*۱۴۲۰*۴* ، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان.

روش چهارم: استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان.

روش پنجم: شماره‌گیری #۱۶۶۶* ، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان.

۴- اگر مشکلی در پوشش بیمه افراد وجود داشته باشد، برای اعتراض می‌توانند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کنند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید 

 

۵- همه بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می‌توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه کنند.

۶- همه پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک این سازمان (ep.tamin.ir) و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.

۷- در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد ، اگر امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و…) میسر نباشد، پزشک پس از احراز هویت بیمار ،در سرنسخه مخصوص مطب‏‏ یا مرکز درمانی دارو تجویز می کند.

۸- پزشکان غیرطرف قرارداد مثل پزشکان طرف قرارداد می‌توانند با اتصال به سامانه‌های الکترونیک سازمان یا سامانه‌های مورد استفاده خود، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند. در صورت عدم امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک پزشک می‌تواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب‏ بنویسد.

۹- در صورت عدم نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمار می‌تواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانه‌ها و یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارائه کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.

۱۰- به گزارش ایسنا، همه خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمه‌شده ثبت می‌شود. بنابراین استفاده از کدملی افراد دیگر در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشکل می کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : سازمان تامین اجتماعی
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز