حاملگی خارج از رحم چیست؟

لست سکند

به طور کلی بارداری یا حاملگی بارور شدن یک تخمک و رشد آن در رحم است. اما در برخی مواقع تخمک بارور شده به رحم وارد نمی‌شود و در لوله‌های فالوپ لانه گزینی و رشد می‌کند که به آن حاملگی خارج از رحم می‌گویند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

لوله‌های فالوپ لوله‌هایی هستند که تخمدان‌ها را به رحم متصل می‌کنند. اگر یک تخمک بارور شده درون این لوله‌ها قرار بگیرد و نتواند برای ورود به رحم راهی باز کند، تخمک بارور شده یا جنین به نوزاد تبدیل نمی‌شود. لازم به ذکر است که حاملگی خارج از رحم، علائم و نشانه‌هایی مانند «سقط جنین» به همراه درد شکم، لکه بینی و حتی خونریزی شدید دارد و این عارضه، جزو اصلی‌ترین دلیل مرگ زنان باردار در سه ماهه اول حاملگی به شمار می‌رود‌.

کاماپرس قصد دارد در این مطلب علائم، عوامل و روش درمان حاملگی خارج از رحم را بررسی کند.

علائم حاملگی خارج از رحم

در بعضی مواقع حاملگی خارج از رحم دارای علائمی نبوده و تنها از طریق سونوگرافی تشخیص داده می‌شود. اما به صورت معمول نشانه‌هایی در هنگام وقوع حاملگی خارج از رحم وجود دارد که موجب اختلال در عملکرد درست و کامل رحم می‌شود.

راز آسمان پایتخت

این علائم اصولاً در هفته‌های ۴ تا ۱۲ بارداری به وجود می‌آیند. بیمار در مدت زمان عقب افتادن قاعدگی، درد یک طرفه زیر شکم، خونریزی واژینال، ترشحات آبکی قهوه‌ای، درد نوک شانه و درد هنگام دفع ادرار و مدفوع را تجربه می‌کند.

خونریزی واژن را نباید با عادت ماهانه اشتباه گرفت؛ زیرا این نوع خونریزی تفاوت‌هایی با خونریزی قاعدگی دارد. خونریزی واژینال طی روز چندین بار شروع و متوقف می‌شود و آبکی و قهوه‌ای است. در برخی از موارد، بانوان این نوع خونریزی را با سیکل قاعدگی اشتباه گرفته و متوجه بارداری خارج از رحم خود نمی‌شوند.

درد نوک شانه که در انتهای شانه و محل اتصال بازو به وجود می‌آید، دردی است به صورت مداوم و تیز و یا دردی که آهسته زیاد می‌شود. درد نوک شانه نیز نشان‌دهنده شروع خونریزی داخلی است که باید به آن توجه کرد.

ممکن است برخی از بانوان در هنگام دفع ادرار و مدفوع درد زیادی را متحمل شده یا دچار اسهال شوند.

 انواع حاملگی خارج از رحم

  • بارداری لوله‌ای: همان تشکیل جنین در فالوپ است
  • بارداری شکمی: جنین در خارج از رحم و در شکم رشد می‌کند
  • بارداری تخمدانی: تخمک بارور شده به تخمدان می‌چسبد
  • حاملگی دهانه رحم: جنین در قسمت دهانه ورودی رحم ایجاد می‌شود

یک نوع حاملگی خارج از رحم بسیار نادر نیز وجود دارد که به آن حاملگی «هتروتوپیک» می‌گویند. در این حالت جنین دو قلویی در لوله فالوپ قرار دارد، که یکی از آن‌ها داخل شکم و دیگری داخل لوله فالوپ در حال رشد هستند.

علائم پارگی لوله فالوپ

در موارد معدودی حاملگی خارج از رحم می‌تواند تا جایی پیش رود که لوله فالوپ را پاره کند. بیمار باید در چنین مواقعی در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت عمل جراحی قرار بگیرد. احساس خستگی، کوفتگی، سرگیجه، غش و درد شکم از علائم بارز پارگی لوله فالوپ هستند. پارگی لوله فالوپ می‌تواند تهدیدی برای ادامه زندگی بیمار باشد؛ اما درصد مرگ و میر ناشی از پارگی لوله فالوپ بسیار پایین بوده و اگر به موقع به آن رسیدگی شود قابل درمان است.

عوامل بروز حاملگی خارج از رحم

ریسک بارداری خارج از رحم برای همه بانوان وجود دارد؛ اما اگر خانمی دارای سابقه بارداری خارج از رحم، سقط مکرر، آسیب دیدگی فالوپ، ابتلا به آندومتریوز، بیماری التهاب لگن و عفونت ادراری باشد، امکان حاملگی خارج از رحم بالاتر می‌رود. البته عوامل دیگری نیز برای بروز بارداری خارج از رحم وجود دارد که به نسبت گزینه‌های ذکر شده تأثیر کمتری برای به وجود آمدن حاملگی خارج از رحم دارند.

درمان حاملگی خارج از رحم

متأسفانه جنین در حال رشد حاملگی خارج از رحم را نمی‌توان نجات داد و باید هرچه سریع‌تر از بین برده شود. دو روش جراحی و درمان دارویی از گزینه‌های اصلی درمان حاملگی خارج از رحم هستند. برای درمان با روش جراحی بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و لوله فالوپ آسیب‌دیده و جنین باهم برداشته می‌شوند. اگر بیمار خیلی زود متوجه حاملگی خارج از رحم خود شود، به احتمال زیاد درمان دارویی برای از بین بردن جنین تأثیرگذار خواهد بود. داروهای درمان حاملگی خارج از رحم در دو دسته قرار می‌گیرند؛ اولین دسته داروهایی هستند که رشد جنین را متوقف کرده و دست دوم باعث جدا شدن جنین از لوله فالوپ و دفع آن می‌شوند.

سایت آنلاین درمان ناباروری

در هنگام بروز علائم و نشانه‌های ناباروری، اولین و آسان‌ترین روش برای دریافت مشاوره رجوع به پلتفرم‌های آنلاین و مطمئن درمانی مانند «رادینا سلامت» است. این مجموعه یک استارت آپ سلامت گردشگری معتبر در ایران بوده که خدماتی از جمله؛ مشاوره رایگان، دریافت و بررسی مدارک پزشکی، دریافت نوبت ویزیت پزشک متخصص و رزرو هتل را به بیماران و توریست‌های خارجی و داخلی ارائه می‌دهد.

کاربران برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر درباره درمان ناباروری می‌توانند به وب سایت رسمی رادینا سلامت مراجعه کنند.

مرتبط با : رادینا سلامت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز