جنگنده های اف 35 همچنان با قطعات ترکیه‌ای ساخته می‌شوند

لست سکند

شرکت های ترکیه با وجود تحریم ها همچنان به صادرات قطعات جنگنده های F-35 به ایالات متحده ادامه می دهند.

به گزارش کاماپرس و به نقل از اوراسیا تایمز، برخی رسانه ها گزارش کرده اند که شرکت های ترکیه ای با وجود تحریم های وضع شده از سوی ایالات متحده، همچنان به تعهدات خود در قبال شرکای آمریکایی در تامین قطعات ادامه می دهند.

این رسانه ها از اسماعیل دمیر رئیس صنایع دفاعی ترکیه نقل کرده اند كه شركتهای تركیه ای با تعهد به قراردادهایی که پیشتر با شرکت لاكهید مارتین منعقد کرده اند، همچنان به تهیه قطعات جنگنده های اف -35 ساخت آمریكا ادامه می دهند.

عمل کردن ترکیه به تعهدات با وجود تحریم آمریکا 

وی در ادامه می افزاید: “آنچه آنها (مقامات آمریكایی) سر مسئله F-35 انجام دادند حتی برخلاف قوانین وضع شده در خود ایالات متحده بود. اما ما همچنان به اقدامات حقوقی خود ادامه می دهیم. ترکیه همیشه به عنوان شریک برنامه ساخت و توسعه جنگنده اف 35 به تعهدات خود عمل کرده است. شرکت های ترکیه در حال حاضر به تولید قطعات جنگنده های F-35 و تحویل آنها به ایالات متحده ادامه می دهند.”

راز آسمان پایتخت

لازم به ذکر است که ایالات متحده چندین بسته تحریمی را علیه ترکیه بر سر دستیابی این کشور به سیستم دفاع هوایی S-400 Triumph از روسیه اعمال کرده است. در ابتدا ترکیه از برنامه مشترک ساخت و توسعه F-35 کنار گذاشته شد و از دریافت جنگنده های تازه تولید شده اف 35 منع گردید. در چند روز گذشته  تحریم هایی علیه اسماعیل دمیر و چند شخص مرتبط با وی از سوی امریکا وضع شده است. به ویژه حساب های این افراد مسدود شده و اعطای هرگونه وام به شرکت های ترکیه در زمینه نظامی – صنعتی ممنوع گردید.

اما با توجه به گزارش های منتشر شده و فارق از تحریم ها، لاکهید مارتین همچنان از قطعات ساخت ترکیه برای ساخت جنگنده های نسل پنجم خود استفاده می کند.

اسماعیل دمیر در انتها خاطرنشان کرد که “این تحریم ها بر پروژه های فعلی ما هیچ تأثیری نگذاشته است.” هنوز در ایالات متحده هیچگونه واکنش رسمی ای نسبت به این سخنان اظهار نشده است.

اخبار مهم بازار تسلیحات را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار تسلیحات، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز