جمعه سیاه امسال چه تفاوتی با سال‌های دیگر دارد؟(فیلم)

لست سکند

جمعه سیاه یک مناسبت تاریخی در آمریکا است که به یک روز پرطرفدار برای مشتریان در سراسر جهان تبدیل شده و حراج ها و تخفیف های این روز مشتریان فراوانی را دست پر و خوشحال می کند.

به گزارش کاماپرس، جمعه سیاه با بلک فرایدی(Black Friday) از دل فرهنگ آمریکایی و غربی بیرون آمده و به سراسر جهان نفوذ کرده است. امسال این روز پر از خرید تفاوت عمده ای با سال های قبل دارد و آن تفاوت در شیوع پاندمی کرونا نهفته است.

کرونا و خطر ابتلا به آن موجب شده است که طرفداران خرید در حراج های جمعه سیاه امسال بیشتر به خرید آنلاین از فروشگاه های اینترنتی بپردازند و فروشنده ها نیز از مدتها قبل امکان فروش آنلاین محصولات خود را در این روز خاص فراهم کرده اند.

جمعه سیاه منتقدانی هم دارد که باور دارند در این روز نمی توان جنس خوبی را به قیمت ارزان خرید و اجناسی که در این روز با تخفیف فوق العاده به فروش می رسند چندان مرغوب و باکیفیت نیستند.

جمعه سیاه در آمریکا روز بعد از روز عید شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌شمار می رود و آغاز آیین خرید برای کریسمس است. جمعه سیاه یک تعطیلی رسمی نیست اما به دلیل تخفیف هایی که فروشگاه ها می دهند و حراج های بسیار هیجان انگیزی که انجام می شود اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند.

راز آسمان پایتخت

به این ترتیب سال‌ها است که این روز، شلوغ‌ترین روز برای کسب وکارها و مغازه هاست  تا جایی که  مردم شب جلوی فروشگاه ها صف می کشند و برخی فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز می کنند.

در مورد تاریخچه جمعه سیاه نیز باید دانست در تاریخ آمریکا، «جمعه سیاه» به رسوایی بازار طلا، در روز ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ اشاره دارد. پس از پایان جنگ داخلی آمریکا، دو تن از زمین خواران آن دوره به نام جِی گولد و جیمز فیسک به واسطه خریدهای عمده در مدتی کوتاه، انحصار موقت طلا را به دست گرفتند. آن‌ها از این طریق سود کلانی به دست آوردند. دولت وقت که به‌موقع متوجه این سوءاستفاده نشد، حجم طلای بالایی را روانه بازار کرد تا قیمت از دست رفته ثابت شود. اما در نهایت، زندگی بسیاری ویران شد، و از آن روز به نام جمعه سیاه یا بلک فرایدی یاد می‌شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز