جستجوی عمق معنا در کتاب مقدمه ای بر معناشناسی زبان شناختی

کتاب «مقدمه‌ای بر معناشناسی زبان‌شناختی» چنانچه از نام آن مشخص است، علم معناشناسی را به عنوان بخشی از زبان‌شناسی در نظر گرفته است. کتاب تصنیفی است جامع در این علم که از نظر دقت و جامعیت یک اثر کلاسیک و ارزشمند است. شیوه نگارش و فصل‌بندی کتاب به نحوی است که علاوه بر دانشگاهیان، علاقمندان به زبان‌شناسی و ادبیات نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

در 10 فصل این کتاب، که به چهار بخش عمومی حول محور قلمروهای معنا تقسیم شده‌اند، مسائل این علم و ارتباط آن‌ها با علوم دیگر تنظیم و تشریح شده‌اند. مثال‌های فراوان، زبان ساده و تسلسل روان و منطقی کتاب، خواندن آن را برای مخاطب لذت‌بخش‌تر می‌کند. کتاب با یک سئوال جالب آغاز می‌شود؛ معنا چیست؟

نویسنده برای پاسخ دادن به این سئوال از کلمه mean کمک می‌گیرد و با ذکر چندین مثال تکلیف خودش را در همان صفحه‌های آغازین کتاب با مخاطب روشن می‌کند. لاینز نشان می‌دهد که این کلمه ساده در جمله‌های مختلف معانی بسیار متفاوتی می‌دهد که حاصل نسبت این کلمه با سایر کلمه‌های موجود در جمله است. او بیان می‌کند که تعدد معانی همین یک کلمه گویای آن است که تحقیق درباره معنا، به علوم مختلفی از جمله فلسفه، روان‌شناسی، انسان‌شناسی، منطق و زبان‌شناسی مرتبط است و محدود به یک علم خاص نیست.

آریاک سفر

جان لاینز، استاد دانشگاه کمبریج یکی از زبان‌شناسان نامی معاصر است که در حوزه زبان‌شناسی آثار ارزشمند دیگری نیز به رشته تحریر درآورده است. «زبان، معنا و زمینه»، «معناشناسی»، «چامسکی»، «معناشناسی ساختاری» و «زبان طبیعی و دستور زبان همگانی» از جمله مهمترین آثار او هستند که متاسفانه تنها یکی از آنها (کتاب چامسکی) به زبان فارسی ترجمه شده است.

کتاب «مقدمه‌ای بر معناشناسی زبان‌شناختی» توسط حسین واله ترجمه شده است. او کتاب‌های دیگری از جمله «کریپکی»، «درآمدی بر فلسفه معاصر غرب»، «متافیزیک و فلسفه زبان ویتگنشتاین و علوم عقلی»، «یازده، نه» و «دین و حکمرانی چالش‌ها و تأمل‌ها» را نیز ترجمه کرده است. واله که دانشیار گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی است، مدتی نیز به عنوان سفیر ایران در الجزایر خدمت کرده است.

«مقدمه‌ای بر معناشناسی زبان‌شناختی» در 487 صفحه با تیراژ 500 نسخه توسط انتشارات گام نو به زیر چاپ رفته و با قیمت 130 هزار تومان راهی پیشخوان کتابفروشی‌ها شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : گام نو
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز