جریمه 4 برابری دریافت کمیسیون اضافه توسط بنگاه های املاک

لست سکند

چنانچه برخی مشاوران املاک از شما درخواست کمیسیون بیشتر از نرخ مصوب اتحادیه داشته باشند زیر بار این زیاده خواهی نروید و موضوع را به اتحادیه گزارش کنید. جریمه 4 برابر کمیسیون اضافه در انتظار متخلفان است.

به گزارش کاماپرس، طبق نرخ‌نامه مصوب کمیسیون نظارت بر اصناف تهران، مشاوران املاک باید در قراردادهای مبایعه‌نامه مسکن (خریدوفروش) حداکثر 0.25درصد (بیست‌وپنج صدم درصد) ارزش معاملاتی ملک را از هر طرف به‌عنوان حق کمیسیون دریافت کنند. البته روی مبلغ نهایی، باید 9درصد نیز به‌عنوان مالیات ارزش‌افزوده محاسبه و دریافت شود که این مبلغ جزو حقوق دولتی است و درآمد مشاور املاک محسوب نمی‌شود. همچنین حق کمیسیون قراردادهای رهن و اجاره به میزان 0.5درصد (نیم‌درصد) مبلغ رهن و یک‌چهارم مبلغ اجاره یک‌ماه از هر طرف محاسبه می‌شود و باید 9درصد مالیات نیز به آن اضافه شود. براساس نرخ‌نامه مشاوران املاک، حق کمیسیون تمدید قرارداد اجاره، معادل یک‌دهم حق کمیسیون آن قرارداد است و خدمات مربوط به متمم قرارداد و مبایعه‌نامه نیز باید رایگان انجام شود.

جریمه و پلمپ بنگاه در انتظار متخلفان است

بنا به اعلام همشهری، هرگونه تخلف از این نرخ‌نامه، درصورت شکایت هر یک از طرفین قرارداد با برخورد بازرسی اتحادیه مشاور املاک و تعزیرات مواجه خواهد شد و بنگاه متخلف باید علاوه بر بازگشت اضافه دریافت به مشتری، معادل 4برابر آن مبلغ را نیز به‌عنوان جریمه به سازمان تعزیرات پرداخت کند. همچنین دفاتر مشاوران املاک متخلف بنا به تشخیص بازرسی اتحادیه، به‌مدت 2هفته پلمب می‌شوند. نکته اینجاست که تعداد قابل‌توجهی از مستأجران از قواعد تعیین حق کمیسیون اطلاعی ندارند و به همین واسطه از اجحافی که در حق آنها می‌شود، مطلع نمی‌شوند. از سوی دیگر، بالا بودن تعداد تخلفات باعث کند شدن روند رسیدگی به شکایت‌ها می‌شود و زمان‌بر شدن این فرایند عملا برخی از مستأجران را از شکایت منصرف می‌کند.

به بازرسی اتحادیه شکایت کنید

راز آسمان پایتخت

مشاوران املاک باید در همه معاملاتی که ثبت می‌کنند، تابع قوانین و بخشنامه صنفی باشند و مثلا برای نوشتن یک قرارداد اجاره به مبلغ 100میلیون تومان رهن کامل، از هر طرف معامله 500هزار تومان حق کمیسیون و 45هزار تومان مالیات ارزش‌افزوده دریافت کنند. در این شرایط اگر مشاور املاک زیاده‌خواه باشد و مبالغ بیشتری دریافت کند، مشتری می‌تواند از طریق شکایت به بازرسی اتحادیه، تعزیرات و قوه قضاییه حق خود را برگرداند، اما ساده‌ترین راه این است که همان ابتدای کار، دو طرف معامله مقابل زیاده‌خواهی او بایستند و مبلغ اضافه به‌عنوان حق کمیسیون پرداخت نکنند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید: احتمال اینکه از 12هزار مشاور املاک تهران، برخی زیاده‌خواه و متخلف باشند، اتفاق عجیبی نیست، اما اگر هر دوطرف معاملات مسکن نسبت به حق‌وحقوق خود آگاهی داشته باشند، نوشته‌ای را بدون خواندن امضا نکنند و در ازای پرداخت وجوه رسید بگیرند، بخش زیادی از این تخلفات رخ نمی‌دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “جریمه 4 برابری دریافت کمیسیون اضافه توسط بنگاه های املاک

  1. بهنام گفته:

    لطفا برید آگهی های سایت دیوار رو نگاه کنید که همشون نوشتن یک درصد کمیسیون و هیچ نظارتی هم نیست و مردم بدبخت این وسط دارن متضرر میشن
    فکر کن با کلی بدبختی و وام و مشقت و قرض و طلا فروختن یک خونه نقلی تو منطقه کاملا متوسط میگیری میشه 4 میلیارد بعد باید 40 میلیون کمیسیون بدی که 20 میلیونش به خریدار میرسه. بعد خودتو یادت میاد که واسه جور کردن چندتا وام 50 میلیونی چطوری به آب و آتیش زدی. متاسفم برای این قوانین.

  2. علی کاینی گفته:

    سلام. من خانه ای70متری در احمدآباد مستوفی دیدم که100 هن بود که40پیش و2 میلیون اجاره تمام کردیم و مادرم برای بستن قرارداد با بنگاه عازم شدند و بنگاهی 1/200از ایشون بعنوان کمیسیون گرفتند و گفتند1/200هم از صاحب ملک بعنوان کمیسیون و نصف نصف دریافت کردن!
    بعد 2روز متوجه شدم که کلا کمیسیون1/45000میشه که نصف این مبلغ بنگاه باید از صاحب ملک بگیرند ولی بنگاهی همان حرف خودشان را می‌زند و اضافه دریافتی رو برنمی‌گرداند!
    حالا چه اقدامی انجام دهم که به حقم برسم؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز