ثبت نام در سامانه سجام چگونه است؟

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان یا همان «سجام»، سامانه‌ای که علاقه‌مندان به ورود به بازار سرمایه این روزها با آن زیاد سروکار داشته‌اند، سامانه‌ای است که سهامداران پس از دریافت کد بورسی، جهت دریافت مجوز معامله آنلاین در بورس تهران باید در آن احراز صلاحیت کنند.

به گزارش کاماپرس، بسیاری از کسانی که قصد ثبت نام در این سامانه را دارند، در خلال عضویت با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند که این موضوع ناشی از ناآشنایی کافی آن‌ها با مراحل ثبت نام است. در این مطلب به آموزش ثبت نام صحیح در سامانه سجام خواهیم پرداخت.

آموزش ثبت نام در سامانه سجام

سهامداران جدید بازار سرمایه پس از دریافت کد بورسی خود از کارگزاری مورد نظر، می‌توانند ظرف 180 روز نسبت به تکمیل اطلاعات و احراز هویت از طریق سامانه سجام اقدام کنند. به گفته مدیران بازار سرمایه، دلیل الزام به ثبت نام در این سامانه جلوگیری از پولشویی است.

پیش از راه‌اندازی سجام، سهامداران ملزم بودند مدارک خود را به صورت حضوری به کارگزاری خود ارائه می‌کردند اما با آغاز به کار این سامانه دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست.

آریاک سفر

در مرحله نخست، شماره موبایل خود را وارد کنید تا کد تایید برای شما پیامک شود. از آنجا که سجام به تایید مالکیت شماره سیم‌کارت حساس نیست، می‌توانید از خطوط دیگران نیز برای ثبت نام استفاده کنید؛ با این حال، پیشنهاد ما استفاده از سیم‌کارت شخصی خودتان است.

پس از وارد کردن کد تایید، نوبت به پرداخت کارمزد 10 هزار تومانی می‌رسد. در این مرحله شما به درگاه پرداخت آنلاین برای پرداخت این کارمزد هدایت خواهید شد.

پس از انجام پرداخت کارمزد، روانه مراحل اصلی ثبت نام خواهید شد. از انجا که این مراحل با سیستم سامانه ثبت احوال در ارتباط است، می‌بایست تمامی اطلاعات را با دقت وارد کرده و مجددا صحت آن را بررسی کنید.

گفتنیست، از این مرحله به بعد، در صورت بروز هرگونه مشکل در خلال ثبت نام، ادامه روند از همان نقطه از سر خواهد گرفته شد.

در صورتی که برای خودتان در حال ثبت نام هستید، گزینه «اصیل» را انتخاب کنید و به مرحله بعد بروید اما اگر برای فرزند خود یا هر فرد دیگری که سرپرستی قانونی او را برعهده دارید اقدام کرده‌اید، باز هم مشخصات خودتان را وارد کنید تا کد رهگیری ویژه به شما داده شود.

مرحله بعد مختص به کد بورسی شماست؛ اگر از قبل صاحب کد بورسی هستید، آن را وارد کنید و اگر فاقد کد بورسی هستید، این مرحله را رد کنید، تا در پایان ثبت نام، کد بورسی شما صادر شود. در این مرحله می‌بایست حوزه فعالیت خود در بازار سرمایه را نیز مشخص کنید؛ اینکه می‌خواهید در بورس و فرابورس باشید یا بورس کالا و بورس انرژی.

در این مرحله، اطلاعات شغلی خود را وارد نمایید.

در مرحله «اطلاعات مالی» می‌بایست به دو پرسش «میزان آشنایی شما با مفاهیم مالی و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار چه میزان است؟» و «پیش‌بینی می‌کنید سطح معاملات شما در بازار سرمایه ایران طی یک سال چه مبلغی می‌باشد؟» پاسخ دهید. پاسخ‌دهی به باقی پرسش‌ها الزامی نیست.

در مرحله پایانی ثبت نام نیز اطلاعات حساب بانکی خود را وارد نمایید. توجه داشته باشید که حساب بانکی افراد زیر 18 سال نیز می‌بایست به نام خودشان باشد.

با پایان مراحل ثبت نام، سعی کنید یک بار دیگر تمامی اطلاعات ورودی را بررسی کرده و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. پس از حصول اطمینان از صحت اطلاعات، ثبت نام خود را نهایی کنید تا کد پیگیری شما صادر گردد. برای فعال شدن کد بورسی خود می‌بایست این کد را به کارگزاری خود بدهید تا مراحل ثبت نامتان کامل شود.

پس از مدتی (معمولا یک ماه) به شما پیامکی ارسال می‌گردد تا با مراجعه به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک، برخی مراحل حضوری مانند تحویل عکس و پر کردن فرم‌های تکمیلی را انجام دهید. این مرحله هم مشمول 5 هزار تومان هزینه خواهد بود.

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “ثبت نام در سامانه سجام چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز