تیرآهن و ورق سیاه؛ اساسی‌ترین نیاز سازه‌های سبک تا سنگین

پایه و اساس ساخت و ساز استفاده از آهن آلات است. از همان ابتدای کار ساخت و ساز، تیرآهن به عنوان ابزار اصلی حضور داشته و نقش مهمی در اسکلت بندی سازه‌ها ایفا می‌کند. بنابراین این دسته از محصولات برای همگان تا حدودی شناخته شده هستند. در کنار تیرآهن، محصولات آهنی دیگری هم هستند که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ یکی از این محصولات ورق سیاه است.

کاماپرس در ادامه این گزارش اطلاعاتی از انواع، جنس و عوامل موثر بر قیمت تیرآهن و ورق سیاه را برای اطلاع خوانندگان ارائه می‌دهد؛

انواع تیرآهن بر چه مبنایی دسته‌بندی می‌شود؟

میلگرد و تیرآهن به دلیل اهمیت زیاد در ساخت بناها و سازه‌ها و برحسب بال‌ها و عرضشان به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. تیرآهن IPE، INP و IPB سه نوع از تیرآهن‌های پرکاربرد در ساخت پل‌ها، بیم‌ها، سقف‌ها و … هستند.

آی.پی.ای یک نوع تیرآهن معمولی و استاندارد است که طبق استانداردهای اروپا در ایران تولید شده و ضخامت‌ بال‌های آن ثابت است. این نوع تیرآهن ضخامت بال‌های ابتدایی و انتهایی یکسانی دارد. اندازه این محصول در قیمت آن موثر است. معمولا ابعاد این مدل بین 80 تا 600 میلی متر و در ارتفاع 10 در 100 میلی متری تولید می‌شود.

آریاک سفر

اما در تیرآهن آی.ان.پی، ضخامت بال آن با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کم می‌شود. این حالت بیشتر مربوط به کشورهای روسیه و چین بوده و تیرآهن مذکور اغلب در صنایع مختلفی مانند ساختمان، پل سازی، سد سازی، برج سازی و … کاربرد دارد. قیمت تیرآهن مذکور نیز با توجه به ابعاد آن، در اندازه‌های 80 تا 600 میلی متری، مشخص می‌شود. سایزهای این مدل نیز از 8 تا 60 اعلام شده است.

نوع دیگر تیرآهن همانطور که قبلا اشاره شد، آی.پی.بی بوده که طول بال‌ها بزرگتر از دیگر انواع آن‌هاست. این مدل محصول که به عریض یا بال پهن اچ شکل هم شناخته می‌شود در دو نوع سنگین وزن و سبک وزن موجود است.

اجزا و قطعات تیرآهن به صورت پیش ساخته در بازار موجود بوده و به راحتی در دسترس است. ضمن اینکه یکی از کاربردهای اصلی تیرآهن این است که محصولات مذکور در ارتفاعات قابل استفاده هستند و امکان گسترش چندین قطعه آن وجود دارد.

اهمیت ورق سیاه در ساخت و سازهای عظیم

نوع دیگر محصولات از گروه آهن آلات ورق سیاه است. این نوع تولیدات آهنی یکی از محصولات عمده کارخانه‌های بزرگ فولاد بوده و در ساخت و سازهای بزرگ مثل سوله سازی، کشتی سازی، خودرو سازی، صنایع پتروشیمی و … نقش زیادی دارد. لازم به ذکر است که ورق سیاه در دو مدل ورق سیاه‌های معمولی و صنعتی موجود بوده و از نورد گرم استخراج می‌شوند.

ورق سیاه معمولی و صنعتی دارای استاندارد اس.تی37 و اس.تی52 است. نماد اس.تی در این مدل‌ها، مقاومت و استحکام را نشان می‌دهد. این اعداد براساس کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. مواد اصلی به کار رفته در ورق‌های سیاه، کربن و فولاد هستند. ورق‌های مذکور با درصد کربن کم برای مواردی مثل ساختمان سازی کاربرد دارد، در حالی که با بالا رفتن میزان کربن، این ورق‌ها برای سازه‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق سیاه به انواع برشی و ساختمانی تقسیم می‌شود. ورق سیاه برشی ضد زنگ بوده و در مناطقی با بارش زیاد سالیانه، به منظور زیبایی پوشش سقف و به عنوان ماده اولیه در تهیه لوله‌ها و پروفیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق برشی ساختمانی در ابعاد سبک و سنگین موجود بوده و به یکی از انواع روش‌های هوا برش، گیوتین، پلاسما و سی.ان.سی برش می‌خورد. این مدل در ساختمان سازی کاربرد فراوان دارد. محصول مذکور مقاومت بالایی در برابر خم شدن داشته و از مواد اولیه بادوام و کیفیت در تولید آن استفاده می‌شود.

همانطور که گفته شد، ورق سیاه انواع مختلفی دارد که از نظر کاربرد و ترکیبات به کار رفته در آن متفاوت هستند. انواع آن ورق سیاه رول یا فابریک، شیت، است. ورق سیاه رول بسته به ضخامت عرض محصول متفاوت بوده و در ابعاد 5/1 تا 15 میلیمتر تغییر می‌کند. اندازه‌های این مدل 125، 100، 150 و 200 سانتی متر بوده و در هر طولی تولید و عرضه می‌شود. اما در مقابل ورق سیاه فابریک با ضخامت بیشتر، 15 میلیمتر به بالا، و ابعاد متفاوت‌تری در بازار عرضه می‌شود.

آرسیس فولاد؛ مرجعی برای آگاهی درست از قیمت انواع آهن آلات

قاعدتا قیمت تیرآهن و ورق سیاه، به عنوان محصولات پرکاربرد، مانند قیمت نبشی، ناودانی، پروفیل و … مهم است. علاوه بر تغییرات نرخ ارز، که بر قیمت آهن آلات تاثیر گذاشته، ضخامت محصولات، مشهور بودن برندهای تولید کننده آن و ابعاد کلی آن‌ها در تعیین قیمت‌شان تاثیر دارد.

داشتن قیمت محصولات مذکور، در انواع و اندازه‌های مختلف، یکی از مسائل مهم برای فعالان ساخت و ساز است. آرسیس فولاد یکی از مجموعه‌های باسابقه در حوزه آهن آلات بوده که کاربران امکان آگاهی از قیمت‌ تیرآهن، ورق سیاه و … را دارند. این مجموعه از سال 1380 به ارائه انواع آهن آلات موغوب در بازار می‌پردازد. کارشناسان این شرکت قیمت انواع مختلف محصولات مذکور را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

مرتبط با : آرسیس فولاد آسمان
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز