«توسکا» متعلق به کیست؟

لست سکند

با بالا گرفتن حواشی مربوط به انحصار تبلیغاتی شرکت توسکا در صداوسیما، همراه اول با انتشار بیانیه‌ای رسمی، توضیحاتی را ارائه و مجددا این پرسش را در ذهن عموم مردم به وجود آورد که در نهایت، توسکا متعلق به کیست؟

به گزارش کاماپرس، پس از گمانه‌زنی‌های بسیار در این مورد، همراه اول با شکستن سکوت خود، در این بیانیه آورده است: «شركت توسكا از شركت‌های تابعِ همراه اول است و هیچ‌یک از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مثل وزارت ارتباطات، ستاد اجرایی فرمان امام و نیز سهام‌داران دیگر، هيچ نقشي در مديريت يا مالكيت اين شركت و همچنین اپلیکیشن روبیکا ندارند.»
همراه اول در ادامه نیز تصریح کرده که قراردادش در حوزه تبلیغات دیجیتال با صداوسیما از آذرماه ۹۸ از شركت توسكا جدا و به همراه اول داده شده است.

نظر کارشناسان

به عفیده بسیاری از کارشناسان، پاسخ همراه اول از انتشار این پاسخ، این است که ربط روبیکا، اپلیکشینی که برنامه‌هایی چون «عصر جدید» و «سریال پایتخت» این‌همه برای آن تبلیغ می‌کنند را به بقیه بخش‌های این شبکه شرکت‌ها رد کند. از سوی دیگر، هدف دیگر این پاسخ این بوده که بگوید این شرکت‌های تودرتو در توسکا و قرارداد انحصاری که با صداوسیما دارد، نقشی ندارند.

حواشی صداوسیمایی توسکا

چند روز پیش، انتشار فیلمی از یک نشست‌ در ستاد عالی کرونا، نام توسکا را مجددا بر سر زبان‌ها انداخت. ️در آن نشست حسن روحانی، رئيس‌جمهور کشور، از علی‌عسگری رئيس صداسیما، خواست در بحران کرونا، در صداوسیما، شرکت‌هایی که فروش اینترنتی دارند، رایگان تبلیغ شوند تا مردم خرید اینترنتی کنند اما رئيس صداوسیما در پاسخی عجیب گفت: «اگر چنین کاری کنند، شرکت توسکا شکایت می‌کند.»

راز آسمان پایتخت

سهامداران توسکا را بیشتر بشناسید

نام شرکت توسکا، کوتاه‌شده عنوان «توسعه کسب‌وکار ایرانی» است و با توجه به ‌آیین‌نامه شرکت‌، یک شرکت درجه پنجم است که سهام‌داران آن سه شرکت دیگرند: «نقش اول کیفیت»، «سرمایه‌گذاری توسعه دنا» و «ارتباطات سیار». طبق آنچه رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، «ارتباطات سیار» سهام‌دار اصلی آن دو شرکت دیگر است.

بنابر گزارش‌ها، رشته سهام‌داران شرکت ارتباطات سیار هم به سه شرکت «گسترش الکترونیک مبین»، «مخابرات ایران» و «مهر اقتصاد مبین» می‌رسد که این سه شرکت نیز متعلق به «هُلدینگ تدبیر» و وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هستند. البته، برخی منابع خبری مدعی شده بودند اپلیکیشن روبیکا که از سوی یک شرکت دیگر وابسته به این نهاد، راه‌ افتاده از ابزارهای انحصار توسکا در صداوسیما است که خود این موضوع هم چند باری گویا صدای اعتراض مدیران ارشد دولتی و نمایندگان مجلس را درآورده است.

در نهایت، باز باید منتظر ماند و دید که آیا سازمان صداوسیما با شفاف‌سازی در این زمینه، توضیحاتی را ارائه می‌کند یا قصد دارد همچنان به سکوت خود در مورد این حاشیه چند ساله ادامه دهد؟

مرتبط با : توسکا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز