تورم در ایران شش برابر عراق است

لست سکند

اتاق بازرگانی تهران در تازه‌ترین جلسه هیئت نمایندگانش به مرور شاخص‌های کلان اقتصاد کشور پرداخت و نسبت به نقدینگی و تورم فزاینده هشدار داد. به گزارش کاماپرس، برخی از شاخص‌های اقتصادی بهبود نسبی را تجربه کرده‌اند و دسته‌ای دیگر همچوم تورم، وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم اقتصادی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که با کنترل موج پنجم کرونا، شیوع این بیماری در کشور روند نزولی پیدا کرده است. هم‌اکنون اکثر مناطق کشور از وضعیت قرمز خارج شده‌اند و آمار مبتلایان و جانباختگان در حال کاهش است. با آغاز روند واکسیناسیون و تسریع تزریق آن، انتظار می‌رود که اقتصاد داخلی رشدی آرام را تجربه کرده و به وضعیت پیش از کرونا بازگردد. طبق گفته مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، تولیدات صنعتی در فصل اول و دوم امسال به ترتیب ۸.۴ درصد و ۶.۱ رشد داشته‌اند که رقمی نزدیک به رشد جهانی در سال ۲۰۲۱ است.

نفت در میان بخش‌های مختلف بهترین عملکرد را با رشد ۲۰ درصدی داشته است و پس از آن نیز رشد صنعت رتبه دوم را دارد. در حالی که رشد بخش ساختمان بر اساس برآورد بانک مرکزی منفی بوده است.

در حوزه تجارت خارجی، بخش‌های مختلف نتایج متفاوتی دارند. میزان صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه رشد چشمگیری داشته است و تراز تجاری مثبت با چین همچنان برقرار است. اما صادرات غیرنفتی به اتحادیه اروپا کاهشی ۷.۸ درصدی داشته و واردات نیز ۱۸.۶ درصد کاهش یافته است.

راز آسمان پایتخت

نگران رشد تورم هستیم

مسعود فر در ادامه جلسه با هشدار نسبت به تداوم روند فزاینده نقدینگی، تاکید کرد که در شرایط کنونی تمرکز دولت باید روی کنترل تورم قرار گیرد.

در حال حاضر نرخ تورم ایران در مردادماه، با نرخ بیش از ۴۳.۶ درصد تنها نسبت به آرژانتین با تورم ۵۰ درصدی وضعیت بهتری دارد. در این مدت تورم برزیل ۹ درصد، تورم عربستان سعودی ۰.۴ درصد و چین یک درصد بوده است! تورم ایران در مقایسه با سایر کشورها حدود ۵.۹ برابر تورم عراق، ۵.۲ برابر تورم پاکستان و ۲.۳ برابر تورم ترکیه است.

بررسی‌های اتاق بازرگانی نشان می‌دهد که نقدینگی روند صعودی دارد و با رشد بسیار زیاد به رقم ۳ هزار و ۹۲۱ هزار میلیارد در مردادماه رسیده است. علت اصلی این امر کسری بودجه عنوان شده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها، هزینه و درآمد دولت به هیچ وجه با هم مطابقت ندارند و دولت برای تامین هزینه‌هایش ناچار به استفاده از تنخواه‌گردان بانک مرکزی است.

همین موضوع باعث افزایش پایه پولی و دامن‌زدن به وضعیت تورم کشور شده است. اگر دولت در ماه‌های آینده موفق به کنترل این روال نشود، وضعیت تورم ایران بدتر نیز خواهد شد و شاهد افزایش در تمامی قیمت‌ها خواهیم بود.

مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایراناتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “تورم در ایران شش برابر عراق است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز