تنش بین کره جنوبی و ایران به کجا می‌انجامد؟

آغاز روابط دیپلماتیک ایران و کره جنوبی به ۵۸ سال قبل برمی‌گردد. روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور با تمام فراز و نشیب‌های معمول دنیای سیاست تا دو سال قبل دوستانه بود. اما با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این دوستی رنگ دیگری به خود گرفت. به طوریکه روابط تجاری ۱۷ میلیارد دلاری دو کشور امروز نزدیک به صفر است.

به گزارش کاماپرس، به نقل از همشهری، کره جنوبی با خروج آمریکا از برجام و تحریم بانک‌های ایرانی به سرعت روابط  خود را با ایران به حد بی سابقه ای کاهش داد. کره جنوبی در آغاز تحریم‌ها جزو کشورهای دارای معافیت برای خرید نفت ایران بود اما این معافیت پس از مدت کوتاهی در اردیبهشت ۹۸ لغو و عدم پرداخت بدهی‌های کره جنوبی آغاز شد. وزارت امور خارجه ارزش دارایی‌های بلوکه ایران در دو بانک کره جنوبی را ۷ میلیارد دلار اعلام کرده است.

به گزارش همشهری در سال ۸۸ سئول به یکی از مشتریان اصلی گاز ایران تبدیل شده و روزانه ۱۵۷ هزار بشکه نفت خام به کره صادر می‌شد. حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های ۸۹ و ۹۰ با پیشرفت قابل توجهی به ۱۱.۵ و سپس ۱۵.۵ میلیارد دلار رسید. اما از سال ۹۰ تا امضای توافق برجام روند تعاملات تجاری دو کشور سیر نزولی داشت و به رقم حدود ۶ میلیارد رسید.

پس از توافقنامه هسته‌ای ایران، رئیس جمهور کره جنوبی به همراه هیئتی شامل ۲۳۶ بازرگان در سال ۹۵ وارد ایران شدند. رئیس جمهور کره، پارک گئون های در تهران گفت: اگر ایران و کره جنوبی در برنامه‌های جمهوری اسلامی مشارکت کنند می‌توانند یک شرایط برد_برد ایجاد کنند. به دنبال این نشست ۲۰ تفاهم‌نامه توسط روسای جمهور دو کشور امضا شد تا تجارت میان دو کشور به ۴۵ میلیارد دلار ارتقا پیدا کند.

تنها ارزش معیانات گازی صادرشده از ایران به کره در سال ۹۶، ۳۹۷۱ میلیون دلار بوده است. در همین زمان بود که نخستین زمزمه‌های خروج ترامپ از برجام و به دنبال آن جایگزینی نفت ایران شنیده شد. در نتیجه این تنش‌ها قرارداد ۲ میلیارد دلاری پالایشگاهی در ایران و قرارداد شرکت خودروسازی هیوندای لغو شدند و مبادلات تجاری ایران و کره به کمترین حد خود پس از توافق اتمی رسید. حجم صادرات و واردات دو کشور در سال ۹۶ به ترتیب ۴۳۸۶ و ۳۶۸۳ میلیون دلار بود که در مدت یازده ماهه اول سال ۹۷ به ۱۸۰۶ و ۱۹۲۲ میلیون دلار کاهش یافت.

آریاک سفر

سال ۹۸ سفیر کره جنوبی در ایران با اشاره به اینکه ۲۰۰۰ شرکت کره‌ای قبل از تحریم‌ها در ایران حضور داشتند، گفت: به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای حضور مجدد و همکاری مجدد با ایران هستیم. با این وجود پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران نه تنها بهبودی در سیر نزولی روابط دو کشور دیده نشد بلکه  شرکت‌های کره ای همچون سامسونگ و ال‌جی از ایران خارج شدند. همچنین خرید نفت ایران توسط کره بطور کامل متوقف و نفت آمریکا جایگزین آن شد.

ابتدای سال جاری وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که یک کارگروه از سوی کره جنوبی برای تسهیل و پیشبرد معاملات تجاری با ایران تشکیل داده است. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در این باره  گزارش کرد: این تیم ارتباطی که بین نهادها و سازمان های مختلف ارتباط برقرار می کند، وظیفه دارد مناسبات تجاری با ایران را که به امور انسان دوستانه نیز مرتبط می شود و تحریم های آمریکا محدودیت‌های برای آن ایجاد کرده بود تسهیل کند و به پیش سوق دهد.

مقام‌های ایرانی چندین بار با اشاره به بدهی‌های کره جنوبی، این کشور را به شکایت‌ حقوقی تهدید کردند و از پیگیری مطالبات ایران در مجامع بین‌المللی خبردادند. کره جنوبی در اعتراض به این اظهارنظرها سفیر ایران در سئول را احظار کرد. در تازه‌ترین اتفاق، نیروی دریایی سپاه پاسداران نفتکش متعلق به کره جنوبی را توقیف کرد. این اتفاق در آستانه سفر معاون وزارت خارجه کره جنوبی به ایران جهت مذاکره برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران رخ داده است. مسئولان ایرانی در اظهارنظرهای رسمی دلیل این امر را آلودگی‌های زیست محیطی بیان کردند.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز