تفاوت ناودانی سبک و سنگین در چیست؟

ناودانی-کاماپرس

ناودانی از مقاطع فولادی مهمی است که در ساختمان‌سازی کاربرد دارد. این مقطع شبیه حرف U انگلیسی است و یک بخش افقی به نام جان و دو بال عمودی دارد. ناودانی‌ها به شکل‌های مشبک و ساده در بازار موجود هستند. از نقطه‌نظر وزن می‌توان آنها را به دو دسته سبک و سنگین تقسیم‌بندی کرد.

به گزارش کاماپرس، به نقل از آیرومارت، از جمله کاربردهای مهم ناودانی‌ها، استفاده در چارچوب پنجره‌ها و درهاست. برای ترمیم بخش‌هایی تخریب‌شده از بناهای مختلف هم از ناودانی‌ها استفاده می‌شود. البته این مصالح در پروژه‌های صنعتی مختلف و مهمی هم حضور پیدا می‌کنند و نقش پررنگی دارند. در ادامه با ناودانی سبک و سنگین آشنا می‌شوید.

ناودانی سبک چیست؟

ناودانی‌ های سبک، وزنی کمتر از وزن‌های موجود در جدول اشتال دارند. جدول اشتال هم دستورالعملی در قالب یک کتابچه برای دست‌اندرکاران امور معماری و ساختمانی است. در این جدول درباره اندازه و محاسبات مقاطع و مصالح مختلف دنیای ساخت‌وساز صحبت می‌شود. قیمت ناودانی سبک از ‌نوع سنگینش کمتر است و در داخل کشور هم تولید می‌شود. البته نوع روسی آن هم در بازارها موجود است. ناودانی‌ های سبک به‌دلیل شرایط وزنی‌شان در ترمیم بناها و ساخت تجهیزات ساختمانی کاربرد دارند. برای ساخت پله‌ها هم روی این مصالح حساب می‌شود. کاربردهای دیگری هم برای این ناودانی‌ها در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، در تولید چارچوب یا صنایع دریایی، پایه ماشین‌آلات و اسکلت ماشین‌‌های سنگین هم مورد استفاده هستند. ناودانی‌های سبک را به دو صورت می‌سازند:

  • روش پرسی؛
  • روش فابریک.

در روش پرسی، ابتدا ورق‌ها در اندازه و وزن‌های متفاوت بریده می‌شوند و در آغاز خط تولید قرار می‌گیرند. این ورق‌ها با گذر از قالب‌های پرس به صورت ناودانی درمی‌آیند. در آخر هم به‌شکل شاخه‌های ۱۲متری برش داده می‌شوند و در بسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند.

برای ساخت ناودانی به روش فابریک، اسلب‌هایی در خط تولید گداخته می‌شوند و بعد در مرحله سایزبندی و شکل‌دهی قرار می‌گیرند. در نهایت هم پس از خنک‌کاری بسته‌بندی می‌شوند.

آریاک سفر

ناودانی -کاماپرس

ناودانی سنگین چیست؟

ناودانی‌هایی که وزنشان با وزن و ابعاد موجود در جدول استاندارد اشتال هماهنگ است، ناودانی ‌های سنگین نام دارند. به‌عبارت دیگر، در ساخت این مصالح از مشخصات موجود در جدول اشتال پیروی می‌شود. شرکت‌های اروپایی مختلف و برخی از کارخانه‌های داخلی اقدام به تولید این ناودانی‌ها می‌کنند. کاربردهای ناودانی سنگین هم اندک نیست. از این مصالح در ساخت خرپا و ستون یا بادبند در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. برای تولید دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی مختلف هم می‌توان روی ناودانی سنگین حساب کرد. ضخامت و وزن ناودانی‌های سنگین نسبت به هم‌تایان سبک خود بیشتر است. ناودانی های سنگین همچون سبک، به دو روش پرسی و فابریک تولید می‌شوند که پیش از این درباره آن‌ها صحبت شد.

تفاوت ناودانی ‌های سبک و سنگین در چیست؟

عمده‌ترین تفاوت ناودانی‌ های سبک و سنگین در وزنشان است. اما این تفاوت شاخص باعث می‌شود که این دو با یکدیگر تفاوت‌های دیگری هم پیدا کنند:

  • این‌ دو از نقطه‌نظر ابعاد با یکدیگر متفاوت‌اند.
  • هریک از این ناودانی‌ها در کارخانه‌هایی مجزا تولید می‌شوند.
  • الگوی اشتال ناودانی سبک با سنگین فرق می‌کند.

تفاوت قیمت این دو ناودانی هم که کاملا مشخص است. ناودانی‌های سنگین دارای وزن بیشتری هستند و برای همین ارزش تمام‌شده‌شان هم بیشتر می‌شود. با علم به اینکه کدام‌یک از این دو مورد برای پروژه‌تان مناسب‌تر است، انتخاب بهتری خواهید داشت و در ضمن هزینه‌هایتان هم بهتر مدیریت می‌شوند.

ناودانی -کاماپرس

استانداردهایی که برای ساخت هریک از انواع ناودانی استفاده می‌شود هم متفاوت است. برای ساخت ناودانی‌های سبک از استانداردهای روسی GOST 8240 استفاده می‌کنند و استاندارد ساخت ناودانی ‌های سنگین هم استاندارد اروپایی DIN EN 1026-1   است. کاربرد ناودانی‌ های سنگین از نمونه‌های سبک معمولا بیشتر است. شاید بتوان گفت که کاربردشان در پروژه‌های مهم‌تر و جدی‌تری دیده می‌شود. ناودان‌ های سبک بیشتر در سازه‌های غیرباربر استفاده می‌شوند و برای همین دقت در طراحی و به‌کارگیری‌شان به‌اندازه ناودانی ‌های سنگین مهم نیست.

کارخانه‌های تولیدکننده ناودانی در ایران را بشناسید

تولید ناودانی در داخل ایران از رونق خوبی برخوردار است. از جمله کارخانه‌های تولیدی این مقاطع می‌توان به کارخانه شکفته مشهد، مجتمع فولاد البرز، صنایع فولاد کوهپایه،‌ نورد یاران زنجان، کارخانه ناب تبریز، فولاد البرز ایرانیان، صبا فولاد منظومه و… اشاره کرد. تولید مقاطع فولادی مختلف در داخل کشور افتخارآمیز است و نیازهای متنوع بازار صنایع مختلف را به‌خوبی پاسخ می‌دهد. البته قیمت مقاطع و مصالح مختلف از جمله قیمت آهن یا انواع نبشی در گروی عوامل متنوعی است. برای مثال، تغییرات ارز و نوساناتش، تصمیمات سیاسی و اقتصادی مختلف یا شرایط حمل‌ونقل هم می‌توانند روی قیمت ناودانی‌ها اثرگذار باشند. دقت کنید که اگر ناودانی به‌طور فابریک تولید شود، ارزش آن تنها تحت‌تأثیر قیمت آهن قرار می‌گیرد و اگر طرز تهیه آن پرسی باشد، قیمت ورق سیاه روی ارزش نهایی‌اش اثر می‌گذارد. برای خرید ناودانی ‌های سبک و سنگین می‌توانید به شرکت‌های مختلف وطنی مراجعه کنید. تهیه و خرید از این شرکت‌ها با مراجعه به پایگاه‌های فروش آنلاین در این روزها هم مقدور است. دیگر در کنار روش‌های سنتی برای خرید مصالح و مقاطع فولادی مختلف، روش‌های نوین مجازی هم وجود دارند و پیش‌برد پروژه‌های مختلف را ساده‌تر از پیش کرده‌اند.

در آخر

در این مطلب با تفاوت های ناودانی سبک و سنگین آشنا شدید و متوجه شدید که بنا بر ویژگی‌های منحصر به فرد، کاربردهای مختلفی دارند. انتخاب و خرید انواع ناودانی باید با شناخت و آگاهی کافی از منبع معتبر اتفاق بیفتد. در صورتی که به هنگام خرید هر نوع آهن‌آلات نظیر انواع ناودانی شتابزده عمل کنید، امکان هدر رفتن پول و سرمایه شما افزایش می‌یابد.

یکی از مراجعی که در این زمینه به‌شکلی خوش‌نام و خوش‌سابقه فعالیت می‌کند، شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت در حوزه استعلام قیمت مقاطع فولادی مختلف از جمله انواع ناودانی سبک و سنگین فعال است. علاوه بر این‌ها در زمینه تأمین و بازرگانی مقاطع هم اقداماتی را پیش می‌برد. در نتیجه، برای آگاهی از قیمت‌ها و بررسی تحلیل بازارها می‌توانید روی آیرومارت حساب کنید. اعتمادکردن به منابعی که اطلاعات به‌روز و درستی در حوزه قیمت‌ها ارائه می‌دهند، راه مناسبی برای مدیریت مطلوب پروژه‌های صنعتی مختلف است. جهت تهیه آنلاین انواع ناودانی و مقاطع دیگر، به سایت iromart.com مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره و راهنمایی با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل فرمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : آیرومارت
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز