تفاوت سرعت سوپرسونیک و هایپرسونیک چیست؟

لست سکند

در فناوری هوانوردی از اصطلاح سوپرسونیک و هایپرسونیک برای توصیف سرعت اجسام استفاده می‌شود. هر دوی این کلمات به سرعت فراتر از صوت اشاره دارند، اما تفاوت‌ زیادی بین آن‌ها وجود دارد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

در زبان فارسی سوپرسونیک به صورت «مافوق صوت» و هایپرسونیک به صورت «برین صوتی» نیز ترجمه شده‌اند. نسبت سرعت اجسام به سرعت صوت نیز با «عدد ماخ» توصیف می‌شود، بنابراین ۱ ماخ برابر سرعت صوت، یعنی ۳۴۳ متر بر ثانیه، است.

در ناسا، سابسونیک به سرعتی کمتر از ۱ ماخ و ترنسونیک به سرعت برابر ۱ ماخ اطلاق می‌گردد. در سال ۱۹۴۷، چاک ییگر از نیروی هوایی ایالات متحده، با هدایت موشک بل ایکس-۱، با سرعت هزار و ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت برای اولین بار از ۱ ماخ عبور کرد و به اصطلاح مافوق صوت یا سوپرسونیک مفهوم بخشید.

با وجود پیشرفت سریع صنعت هوانوردی، ییگر تنها ۶ سال بعد با سرعت ۲ هزار و ۶۵۵ کیلومتر بر ساعت، از عدد ۲ ماخ عبور کرده و رکورد پیشین خود را شکست. اما سرعت شگفت آور هایپرسونیک با این مقادیر فاصله زیادی دارد.

راز آسمان پایتخت

طبق گزارش موزه ملی هوا و فضای اسمیتسونین، ایالات متحده در آزمایش «بامپر»، با یک موشک جنگ جهانی دوم به نام وی۲، برای اولین بار از ۵ ماخ عبور کرد. این عدد معادل ۸ هزار ۲۸۸ کیلومتر بر ساعت و بیش از پنج برابر سرعت صوت است.

در دهه‌های اخیر، پرواز هایپرسونیک، تمرکز عمده ناسا را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۰۴ این موسسه با یک «اسکرم جت» موفق شد به ۹.۶ ماخ معادل ۱۱ هزار و ۲۶۵ کیلومتر بر ساعت برسد و رکورد جهانی سرعت را بشکند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “تفاوت سرعت سوپرسونیک و هایپرسونیک چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز