تغییرات کنکور سراسری 1402 چیست ؟ پاسخ‌های رییس سازمان سنجش

رئیس سازمان سنجش از اجرایی شدن سه تغییر مهم با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال آینده خبر داد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایسنا، عبدالرضا پورعباس اشاره کرد: بر اساس مصوبه اخیر شورای انقلاب فرهنگی سه تغییر قطعی در کنکور 1402 رخ می‌دهد که این تغییرات شامل تاثیر سوابق تحصیلی، حذف دروس عمومی و حذف زیرگروه‌ها خواهد بود و اگر این شورا مصوبه را تا اواسط تیر اعلام کند، در کنکور 1402 این تعییرات لحاظ می‌شود.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1387 قانون معروف به حذف کنکور را تصویب کرد تا جایی که گفته شد تا سال 92 کنکوری در کشور وجود نخواهد داشت و فقط بر اساس سوابق تحصیلی برای دانش‌آموزان تصمیم‌گیری شود. اما پس از نقدهای وارد شده به این قانون و پس از اصلاحات سال 1392، دیگر سقفی برای حذف کنکور تعیین نشد ولی قرار شد سوابق تحصیلی تا حد امکان، در نتیجه نهایی کنکور تاثیرگذار باشد.

سوابق تحصیلی سرنوشت کنکوری‌های 1402 را تعیین می‌کند

این مقام مسئول همچنین اشاره کرد: قانونی که در حال حاضر در کشور وجود دارد 85 درصد ظرفیت را به پذیرش سوابق تحصیلی اختصاص داده که مبنای آن نمره دیپلم و سال آخر داوطلب خواهد بود و 15 درصد دیگر ظرفیت‌ها به صورت ترکیبی به سوابق تحصیلی و نتایج آزمون‌ها اختصاص می‌یابد که امسال 40 درصد تاثیر نمرات و 60 درصد تاثیر قطعی آزمون ملاک پذیرش کنکوری‌ها خواهد بود.

آریاک سفر

پورعباس درباره تغییرات کنکور 1402 گفت:  مصوبه تغییرات کنکور 1402 در 18 خرداد 1401 در صحن شورا تصویب شد که این مصوبه باید از سمت رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان سنجش ابلاغ شود تا برای کنکور 1402 اعمال شود در غیر این‌صورت کنکور سال دیگر نیز همانند امسال و بدون تغییر برگزار می‌شود که بهتر است این ابلاغ تا نیمه تیر صورت گیرد تا سازمان سنجش به کنکوری‌های 1402 اطلاع‌رسانی کند.

رئیس سازمان سنجش اظهار کرد: موافقان اثر قطعی سوابق تحصیلی می‌گویند فرد به دروس دبیرستان خود بیشتر اهمیت می‌دهد ولی مخالفان این موضوع می‌گویند یک نمره بد دبیرستان یک دانش‌آموز بر سرنوشت او تاثیر می‌گذارد. چالشی که وجود دارد این است که اگر تاثیر مثبت بود نمره فرد را بالا بکشد ولی اگر تاثیری منفی داشت بلااثر باشد ولی طی مصوبه که در سال 1402 احتمالا اتفاق بیفتد سوابق تحصیلی در هر صورت  اثرگذار می‌شود.

پورعباس همچنین گفت: طبق مصوبه شورای عالی که هنوز به ما ابلاغ نشده سه تغییر مهم در سال 1402 صورت می‌گیرد که این تغییرات  شامل اثر سوابق تحصیلی، حذف دروس عمومی و حذف زیرگرو‌ه‌ها خواهد بود که پیشنهاد ما این است که این تغییرات ابلاغ شوند که اگر این مسئله رخ دهد برای ترمیم معدل پشت کنکوری‌ها ی نیز جلسه‌ای تشکیل خواهد شد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز