تعرفه ارزیابی خسارت تصادفات در سال 99 چقدر است؟

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای، تعرفه ارزیابی خسارت بیمه شخص ثالث را اعلام کرد.

به گزارش کاماپرس، تصادفات و سوانح رانندگی یکی از موضوعاتی هستند که خواه یا ناخواه، وسایل نقلیه، رانندگان و سرنشینان آن‌ها را در معرض خطر قرار داده و هر چقدر هم که شخصا مراقب رفتار خود در رانندگی باشیم، امکان بروز حادثه از سوی دیگر عوامل وجود دارد. اگر این موضوع را به دیگر حوزه‌ها هم بسط دهیم، به سادگی متوجه می‌شویم که شکل‌گیری شاخه‌ای به نام «شخص ثالث» در صنعت بیمه نیز بر همین اساس بوده است.

با تحت پوشش «بیمه شخص ثالث» قرار گرفتن، در صورتی که در اثر حادثه، خسارتی جانی یا مالی به فرد یا افرادی وارد شود، بیمه مسئولیت پوشش مادی آن را بر عهده خواهد گرفت. این بیمه که چند سالی است در کشور ما اجباری شده، تمامی حق و حقوق زیان‌دیدگان حوادث رانندگی – حوادثی که راننده خودرو مقصر آن است – را به طور کامل پوشش می‌دهد.

تعرفه جدید ارزیابی خسارت بیمه شخص ثالث

بر همین اساس، روز گذشته، اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی در اطلاعیه‌ای، نرخ ارزیابی خسارت تصادفات در سال 99 را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: «از این پس تعرفه هزینه ارزیابی خسارت موتورسیکلت به ازای هر فقره یک میلیون ریال، خودروهای سواری و بارکش تا کمتر از سه تن به مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال و اتوکارها، خودروهای بارکش با تناژ ٣ تن و بیشتر و همچنین سایر خودروها به مبلغ دو میلیون ریال تعیین شده است.»

گفتنیست، نرخ‌های جدید از تاریخ بیست و هفتم فروردین امسال تنظیم و برای اجرا به تمامی شرکت های بیمه ابلاغ شده است.

آریاک سفر

نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال 99

شورای عالی بیمه نرخ حق‌بیمه پایه بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۹ برای کلیه وسایل نقلیه را ۳ درصد بیش از نرخ‌های مورد عمل سال ۱۳۹۸ تعیین کرد.

بر این اساس، حق بیمه ثالث خودروهای کمتر از چهار سیلندر برابر با ۱۴ میلیون و ۱۴۲هزار ریال و خودروهای پیکان، پراید و سپند معادل ۱۶ میلیون و۷۴۷ هزار ریال تعیین شده است.

نرخ حق بیمه ثالث سایر خودروها نیز معادل ۱۹ میلیون و ۶۸۷ هزار ریال و خودروهای سواری بیش از چهار سیلندر معادل ۲۲ میلیون و ۳۲هزار ریال اعلام شده است.

البته مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری، ۱۰ درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، ۲۰ درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.

براساس بخشنامه بیمه مرکزی، حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌های گازی معادل ۳ میلیون و ۵۱۱ هزار ریال و موتورسیکلت‌های دنده‌ای یک سیلندر ۴ میلیون و ۲۸۹ میلیون ریال اعلام شده است.

از سوی دیگر موتورسیکلت‌های دو سیلندر و به بالا باید حق بیمه ثالث ۴ میلیون و ۷۱۲ هزار ریالی و دنده‌ای دارای سه چرخ یا سایر باید حق بیمه‌ای معادل ۵ میلیون و ۶۷هزار ریال پرداخت کنند.

چند نکته مهم در رابطه با بیمه شخص ثالث

برخی از شرکت‌های خصوصی بیمه با اندکی تخفیف و کمی پایین‌تر از نرخ‌های اعلامی بیمه‌نامه صادر می‌کنند.

ماه‌‌های حرام به ترتیب محرم، رجب، ذی‌‌القعده و ذی‌‌الحجه هستند.

سقف پوشش جانی به اندازه مبلغ دیه در ماه حرام است.

حداقل پوشش مالی به اندازه یک چهلم مبلغ دیه در نظر گرفته می‌‌شود.

حوادث جانی مربوط به راننده مقصر نیز تا سقف دیه در ماه‌‌های غیر حرام تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌‌گیرند.

مرتبط با : بیمه مرکزی
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز