تصمیم‌گیری داده‌محور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تصمیم‌گیری داده محور (Data-Driven Decision Making) فرایند تصمیم‌گیری بر اساس تحلیل داده به جای اتکای صرف به تجربه و شهود (Gut-Based Decision Making) است. یک متخصص بازاریابی می‌تواند تنها بر اساس تجریه خود نوع تبلیغات برای محصول را انتخاب کند یا بر اساس داده‌های قبلی که نشان می‌دهد مشتریان چه‌طور به تبلیغات واکنش نشان می‌دهند. همین‌طور می‌تواند ترکیبی از این رویکردها را در تصمیم‌گیری داشته باشد.

به گزارش کاماپرس، تصمیم‌گیری داده‌محور حالت همه یا هیچ (یا صفر و یکی) ندارد. شرکتهای مختلف می‌توانند به تناسب شرایط خودشان از این رویکرد استفاده کنند. در همه‌گیری ویروس کرونا، هر سازمان باید بتواند اثرات مخرب ناشی از این بحران را بر کسب‌وکار خود بررسی کرده و به فکر راهکاری برای کمینه‌سازی این اثرات باشد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد سازمان‌هایی که توانایی تصمیم‌گیری داده‌محور داشتند، کمترین آسیب را در این شرایط بحرانی دیدند. در حقیقت، این سازمان‌ها در مواجهه‌ی با بحران‌ها، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که در شرایط پساکرونا نیز، جایگاه بهتری داشته باشند.

راه  دستیابی به فرهنگ و تفکر داده‌محور
گام اول، جمع‌آوری داده‌های درست و مبتنی بر واقعیت است. برای اینکار، لازم است نکات زیر رعایت شود:
• طرح سوال درست: برای دستیابی به داده‌ی درست، لازم است برای هر سوال، هدف مشخصی تعیین شده باشد و سوال‌ها به‌ صورت صریح و واضح پرسیده شوند.
• دقت کنیم که داده‌ها بیش‌‌ازحد به کارکنان، وابسته نباشد، چون صحت داده‌ها می‌تواند تحت‌الشعاع قرار بگیرد.
گام دوم، اطمینان از درستی مراحلی است که طی می‌کنیم. برای این کار، لازم است که بتوانیم نتیجه‌ی کار را تجسم کنیم. به همین دلیل، باید از ابزارهای هوشمند سازمانی استفاده کنیم. برای مثال، پلتفرم سکان می‌تواند از مراحل ابتدایی تجزیه و تحلیل تا مراحل پیشرفته، علاوه بر درستی انجام هر مرحله، نتایج برآمده از داده‌ها را تصویرسازی کند. لازم به ذکر است که داده‌ها ممکن است آن‌چه انتظار دارید را به شما نشان ندهند؛ اما ممکن است فرصت‌هایی را که فکرش را هم نمی‌کنید، برای شما نمایان کنند.
بعد از این که توانستید داده‌های لازم را برای درک شرایط به وجود آمده‌ی ناشی از کرونا و تاثیرات این ویروس بر سازمانتان را جمع‌آوری کنید، می‌توانید از چالش پیشِ رو، جهت ایجاد مزیت رقابتی و فرصتی برای پیشرفت استفاده کنید. اما برای موفقیت، لازم است به شیوه‌ای استراتژیک، سازمان‌یافته و اولویت‌بندی‌شده عمل کنید.

ایسنا در گزارشی اظهار داشت: همان‌طور که از جمله بالا مشخص است Microsoft داده‌های خود را در اولویت توسعه و پیشبرد اهداف قرار داده است. به گفته‌ی آقای Craig Mundie اهمیت استفاده از داده‌ها و تحلیل آن‌ها تا جایی رسیده است که اگر از آن‌ها استفاده نکنیم در حقیقت کسب‌وکاری نداریم. اما توجه داشته باشید ابتدا باید سازمان خود را برای کوتاه‌مدت حفظ کرده تا در این بحران، به ورشکستگی یا نابودی نرسد. برای رسیدن به این هدف، اقدامات زیر پیشنهاد می‌شود:
• ابتدا برای افزایش فروش با ارزیابی مشتریان و با استفاده از قابلیت‌های تحلیل داده، محصولات و کانال‌های فروش را اولویت‌بندی کنید.
• در مرحله‌ی بعد جهت افزایش بهره‌وری، با استفاده از دانش تجزیه و تحلیل داده‌ها، بخش‌ها و برنامه‌های ناکارآمد را شناسایی کرده و مشخص کنید که در کجا باید هزینه‌ها را کاهش دهید.
• درنهایت، می‌توانید به دنبال پیش‌بینی در عرضه و تقاضا بوده و با استفاده از نوآوری‌ها، به بازارهای جدیدی برای محصولات جدید یا کانال‌های فروش جدید دست پیدا کنید.
پس از اطمینان از تداوم مشاغل در کوتاه‌مدت، حال برای تبدیل شدن به یک سازمان انعطاف‌پذیر در طولانی‌مدت و ایجاد مزیت رقابتی، لازم است یک فرایند جامع و ساختاریافته را دنبال کنید. همچنین از موفقیت‌های کوتاه‌مدتی که در زمان کرونا به دست آمده، استفاده کنید. موفقیت‌هایی از قبیل: زیرساخت فناوری اطلاعاتی که برای سازمان فراهم کردید و یا استفاده از کارکنانی که می‌توانند در بخش داده فعالیت کنند.
در پایان می‌توان گفت شرکت‌هایی که توانایی تصمیم‌گیری داده‌محور دارند، در شرایط کرونا و بحران اقتصادی و یا در هر شرایط بحرانی دیگری، آمادگی بیشتری داشته و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. در مقابل، شرکت‌هایی که بر اساس احساس یا تجربه تصمیم‌گیری می‌کنند، معمولا در شرایط بحرانی، دچار سردرگمی و عواقب ناشی از آن مانند ورشکستگی و … می‌شوند. بنابراین، اگر شرکت شما کماکان در تصمیم‌گیری‌ها از علوم داده استفاده نمی‌کند، می‌تواند از فرصت بحران پاندمی کرونا استفاده کرده و آهسته در مسیر تبدیل شدن به یک شرکت داده‌محور گام بردارد.
پلتفرم تحلیل داده‌ی سکان، با استفاده از تکنولوژی علم داده، تصمیم‌گیری مدیران را از تصمیم‌گیری بر اساس شواهد، به سمت تصمیم‌گیری داده‌محور سوق می‌دهد. در این پلتفرم، می‌توان تحلیل‌ها و آنالیزهای پیشرفته‌ای را بر روی داده‌های سازمانی مشاهده کرده و بر اساس آن‌ها، تصمیمات لازم گرفته شده و استراتژی‌های لازم چیده شود. برای مثال، به راحتی می‌توان مشتریان را دسته‌بندی کرده و تصمیمات مشخصی برای پیش‌برد فرآیند بازاریابی هردسته از آن‌ها اتخاذ کرد. سکان می‌تواند سازمان را با سرعت بالایی در مسیر تبدیل شدن به یک سازمان داده‌محور، سوق دهد.

آریاک سفر

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : سکان
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز