تزریق 50 میلیون دلاری به بازار ارز ؛ ضد حمله به دلالان دلار یا بلوف؟

لست سکند

بانک مرکزی اعلام کرده است که برای متعادل کردن بازار ارز از امروز دوشنبه 21 مهرماه ، روزانه 50 میلیون دلار به بازار ارز تزریق می کند.

به گزارش کاماپرس،  با گذر دلار از مرز 31 و 32 هزار تومان در روزهای اخیر نگاه ها به بانک مرکزی دوخته شده است .سوال اینجاست که آیا بازارساز راهکاری برای کاهش نرخ دلار و جلوگیری از شکل گیری ابرتورمی که می تواند به صورت چرخه ای بی انتها اقتصاد و دیگر ارکان کشور را درنوردد، ارائه می کند یا خیر؟

بازارساز بازار ارز در آخرین واکنش به نرخ های افسارگسیخته دلار در بازار غیررسمی، از تزریق روزانه 50 میلیون دلار به بازار خبر داده و سقف خرید ارز توسط بانک ها و صرافی ها را نیز به 500 هزار دلار افزایش داده است.

اگر این وعده محقق شود می توان تا حدودی به تعادل بازار ارز امید بست و این موضوع در عقب نشینی دلار در ساعت های پایانی معاملات دیروز با اعلام خبر مذکور نیز آشکار شد.

اما اگر بازارساز منابع کافی در اختیار نداشته باشد و با بلوف زدن به دنبال آرام کردن بازار باشد باید در انتظار شکل گیری موج های جدید افزایشی در بازار ارز باشیم.

راز آسمان پایتخت

دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان ضدحمله بازارساز به دلا‌ر به تحلیل افق پیش روی بازار ارز پرداخته و نوشته است؛ انتشار خبر تزریق 50 میلیون دلار به بازار ارز به صورت روزانه در سایت بانک‌مرکزی کافی بود تا نوسان‌گیران کمی از خریدهای خود عقب‌نشینی کنند.

بازارساز به نحو بی سابقه ای دست خود را رو کرد

در واقع بازارساز به معامله‌گران ارزی علامت داد که از امروز برای مدیریت بازار از دو تاکتیک افزایش آزادی خرید در بازار متشکل ارزی و بالا بردن میزان عرضه اسکناس استفاده خواهد کرد.

این مساله نشان می‌داد که بازارساز در قله قیمتی دلار به‌دنبال اصلاح کردن قیمت‌هاست. نتیجه جدال روز یکشنبه بازارساز و نوسان‌گیران در ابتدای روز به سود گروه دوم بود، ولی هر چقدر به ساعات پایانی روز نزدیک شدیم، میزان فروش‌ها رشد پیدا کرد. می‌توان گفت بازارساز در نیمه دوم روز برنده جدال ارزی بود. چرا که قیمت تا ابتدای کانال ۳۱هزار تومانی عقب‌گرد کرد.

تاکنون سابقه نداشته است که سیاست‌گذار با این حد از شفافیت از میزان عرضه ارز خود رونمایی کند. بازارساز معمولا به‌صورت پشت پرده در بازار مداخله می‌کرد و هیچ زمان هم عنوان نمی شد که میزان این عرضه به چه صورت و در چه اندازه‌ای بوده است.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “تزریق 50 میلیون دلاری به بازار ارز ؛ ضد حمله به دلالان دلار یا بلوف؟

  1. نقاد گفته:

    سلام
    من از بانک مرکزی و دولت تعجب می کنم.
    اگر بخواهد جلوی دلال بازی را بگیرد یک هفته کار ندارد نه احتیاج به زور است نه سرو صدا.
    یک سامانه راه اندازی کنند مثلا به هر ایرانی بنا به دلایل موجه مقدار ارز نرخ آزاد لازم را بدهند.
    به واردکننده ها هم طبق کد ثبت شرکت(در سامانه) دلار تک نرخی آزاد بدهد.
    صادر کننده ها (در سامانه ثبت شوند از طریق گمرک مشخصه)هم چون از امکانات کشور دارند استفاده می کنند ارز تک نرخی(ریال دریافت کنند) را وارد کنند.
    حل مساله نه نیاز به تزریق دلار بیت المال است و نه…..
    در کل ارز چند نرخی فسادآور است.(در هر جا…تو خود حدیث مفصل بخوان)

  2. سیامک گفته:

    من یک نظامی ام قول شرف میدهم در عرض دو ماه خودرو را به قیمت جهار سال پیش بر می گردانم و قیمت ارز را به زیر هیجده هزار تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز