ترفندهای معاملاتی در حق تقدم سهام

حق تقدم سهام یکی از مواردی است که بعد از افزایش سرمایه شرکت‌ها، سهام‌داران را درگیر خود می‌کند. ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران به خوبی با این اصطلاح در بازار بورس آشنایی نداشته باشند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بورس، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از روابط عمومی کارگزاری آگاه، یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در بازار بورس، نحوه معامله حق تقدم سهام یا تبدیل آن به سهام عادی در بازار است، به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به صورت کامل به موضوع حق تقدم در بورس بپردازیم.

حق تقدم در بورس چیست؟

هنگامی که یک شرکت افزایش سرمایه (از محل آورده نقدی) می‌دهد، بنا به درصد افزایش سرمایه‌ای که داشته است، تعداد سهام آن نیز افزایش پیدا می‌کند. بر اساس قانون و چارچوب‌هایی که در بازار سرمایه تعریف شده است، در صورتی که یک شرکت سهام جدیدی برای فروش منتشر کند، سهام‌داران فعلی در خرید این سهام جدید، اولویت دارند. به این اولویت، «حق تقدم خرید سهام» گفته می شود. حال سرمایه‌گذاران بنا به اهداف و استراتژی که دارند، می‌توانند دارایی حق تقدم خود را نگه‌داری کنند تا به سهام عادی تبدیل شود یا دارایی حق تقدم خود را در بازار بورس به فروش برسانند. در ادامه به ترفندهای معاملاتی حق تقدم در بورس اشاره خواهیم کرد.

انواع افزایش سرمایه در ایران

افزایش سرمایه یکی از راه‌های مناسب برای تامین منابع مالی جدید در شرکت‌ها است. افزایش سرمایه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و شرکت‌ها با توجه به وضعیت مالی و اهداف خود، یکی از این روش‌ها را برای تامین نقدینگی جدید انتخاب می‌کنند. افزایش سرمایه در ایران به 4 روش انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

آریاک سفر
  • افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها
  • افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران
  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته
  • افزایش سرمایه از روش صرف سهام

نکته: در روش صرف سهام، شرکت سهام خود را به‌جای ارزش اسمی، به مبلغی بیش از قیمت اسمی می‌فروشد. شرکت می‌تواند تفاوت قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را به ‌حساب اندوخته شرکت منتقل کند یا سهام جدیدی را به سهامداران خود اختصاص بدهد که در این صورت به این اوراق، حق تقدم در بورس گفته می‌شود.

تبدیل حق تقدم به سهام عادی

برای تبدیل حق تقدم به سهام عادی، باید در بازه زمانی 60 روزه مبلغ اسمی سهام را به معادل اوراق حق تقدمی که دارید، به حساب شرکت واریز و سپس فرم شرکت در افزایش سرمایه را تکمیل کنید. بعد از این مراحل، معمولا در یک بازه زمانی 4 الی 6 ماهه، دارایی حق تقدم مد نظر به سهام عادی تبدیل خواهد شد.

برای پرداخت مبلغ اسمی سهام، می‌توانید از دو روش زیر اقدام کنید:

روش اول: ابتدا وارد سایت کدال شوید و آگهی مربوط به افزایش سرمایه نماد مورد نظر را جستجو کنید. در این اطلاعیه شماره حساب شرکت وجود دارد. بعد از واریز مبلغ اسمی به این شماره حساب، باید فیش واریز را برای امور سهام همان شرکت ارسال کنید.

روش دوم: در این روش، می‌توانید با بخش امور سهام شرکت تماس بگیرید و شماره حساب شرکت را برای پرداخت مبلغ اسمی سهام، دریافت کنید و بعد از واریز پول، فیش واریزی را برای شرکت ارسال کنید.

ترفندهای معاملاتی حق تقدم در بورس

ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران تمایلی به شرکت در افزایش سرمایه نداشته باشند. شرایطی برای این افراد در نظر گرفته شده است که بعد از برگزاری مجمع، می‌توانند حق تقدم خود را در بازار بورس به فروش برسانند. در این حالت نماد جدیدی برای حق تقدم سهام تعریف و این نام‌گذاری اغلب با افزودن حرف «ح» بعد از نماد اصلی، انجام می‌شود. مثلا حق تقدم سهام «خودرو» در بازار با نماد «خودرو‌ح» نام‌گذاری می‌شود. گفتنی است که فروش حق تقدم در بورس از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها امکان‌پذیر است.

دامنه نوسان حق تقدم در بورس چقدر است؟

دامنه نوسان حق تقدم در بورس، معمولا دو برابر دامنه نوسان سهام عادی است. مثلا یک نماد حق تقدم در روز می‌تواند مثبت 10 درصد و منفی 10 درصد نسبت به قیمت پایانی روز گذشته نوسان داشته باشد. افرادی که قصد خرید و فروش نماد حق تقدم را دارند، باید نسبت به ریسک آن آگاهی داشته باشند چرا که این نماد ممکن است در طول روز به اندازه 20 درصد نوسان داشته باشد.

کلام آخر

حق تقدم یکی از موقعیت‌های معاملاتی برای سرمایه‌گذاران در بازار بورس است. حق تقدم در بورس یکی از روش‌های افزایش سرمایه در بین شرکت‌ها است. زمانی که به سهام‌داران حق تقدم اختصاص پیدا کرد، این سهما‌داران می‌توانند دارایی حق تقدم را نگه‌داری کنند تا به سهام عادی تبدیل شود یا می‌توانند آن را در بازار بورس به فروش برسانند. در این مقاله از دو جنبه مختلف به این موضوع پرداختیم. در گام اول نکاتی را در خصوص نگه‌داری و تبدیل این دارایی اشاره کردیم که با انجام دادن این مراحل، می‌توانید این دارایی را به سهام عادی تبدیل کنید. برخی از معامله‌گران علاقه‌ای به شرکت در حق تقدم سهام شرکت‌ها ندارند، این افراد می‌توانند به راحتی دارایی حق تقدم خود را در بازار بورس به فروش برسانند.

مرتبط با : کارگزاری آگاه
نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز