ترخیص کالا را به حق العمل کار گمرک بسپاریم یا ترخیص کار؟

لست سکند

حق العمل کار گمرک سخت‌ترین قسمت تجارت را مثل آب خوردن برای تاجر انجام می‌دهد. او با دانش و تسلط خود نسبت به قوانین گمرکی، اقدام به ترخیص کالای تاجر می‌کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ گمرک، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

حق العمل کار گمرک سخت‌ترین قسمت تجارت را مثل آب خوردن برای تاجر انجام می‌دهد. او با دانش و تسلط خود نسبت به قوانین گمرکی، اقدام به ترخیص کالای تاجر می‌کند.

به گزارش کاماپرس، حق العمل کار گمرک فردی دارای وکالت قانونی از صاحب کالا است. این شخص تمام امور تشریفاتی و گمرکی مربوط به ترخیص کالا را برای صاحب آن انجام می‌دهد.

حق العمل کار گمرک و آسان شدن فرایند پیچیده ترخیص کالا

حق العمل کار گمرک با داشتن وکالت از موکل خود، امور گمرکی را برای او انجام می‌دهد. این فرد با توجه به خدماتی که ارائه می‌کند، اجرت دریافت می‌کند. هم‌چنین حتما باید پروانه مخصوص حق العمل کاری را دریافت کرده باشد. به طور کلی، حق العمل کار گمرک باید شرایط زیر را داشته باشد:

راز آسمان پایتخت
  • مدیریت مراحل واردات و صادرات
  • نداشتن چشم‌داشت به سودهای مالی
  • معتمد و امین بودن برای صاحب کالا
  • داشتن تابعیت ایرانی
  • حداقل سن 25 سال
  • گذراندن سربازی و یا معافیت
  • نداشتن شغل دولتی
  • عدم سو پیشینه کیفری
  • عدم سابقه قاچاق کالا
  • داشتن مدرک کاردانی امور گمرکی یا کارشناسی سایر رشته‌ها
  • قبولی در آزمون قوانین گمرکی، تجارت، واردات و صادرات

هنگامی که کالایی وارد کشور می‌شود، باید با دریافت مجوزهای قانونی، از گمرک عبور کند. قوانین گمرکی پیچیدگی‌های زیادی دارد. به همین دلیل فرد یا شرکت بازرگانی، از کارگزار می‌خواهد کارهای مربوط به گمرک را برایش انجام دهد. حق العمل کار گمرک به عنوان شخصیتی حقیقی یا حقوقی، واسطه‌ای میان بازرگان و گمرک است.

انواع حق العمل کار گمرک

ماده 378 قانون تجارت، حق العمل کار گمرک را  به دو گروه تقسیم کرده است. این تقسیم‌بندی با توجه به میزان درآمد سالانه آن‌ها انجام شده است. از هر دو گروه برای ضمانت، مبلغی به صورت نقد و یا تضمین بانکی دریافت می‌شود. این مبلغ به عنوان سپرده ثابت، تا زمان اشتغال حق العمل کار در بانک می‌ماند. هم‌چنین سود آن محاسبه شده و برای کارگزار در نظر گرفته می‌شود.

مبلغ ضمانت، با توجه به درآمد سالانه متغیر است. علاوه بر آن، هنگام تمدید پروانه کسب، در صورت لزوم افزایش می‌یابد. گروه اول حق العمل کارانی هستند که درآمد غیرخالص سالیانه آن‌ها از این شغل، 400 هزار ریال است. از این گروه مبلغ 100 هزار ریال دریافت می‌شود. اما از افرادی با درآمد غیرخالص بیش از 400 هزار ریال، مبلغ 200 هزار ریال دریافت می‌شود.

تفاوت حق العمل کار گمرک با ترخیص کار

حق العمل کار گمرک و ترخیص کار، با وجود شباهت‌های زیادشان، با هم متفاوت‌اند. یک ترخیص کار در صورت کسب مواردی مشخص، می‌تواند مانند یک ترخیص کار فعالیت کند. این دو عنوان شغلی، در سه مورد کلی با هم تفاوت دارند:

  • عمومیت

دایره وظایف و اختیارات حق العمل کار بسیار گسترده‌تر از ترخیص کار است. به همین دلیل هر ترخیص کاری نمی‌تواند مانند حق العمل کار فعالیت کند.

  • دفعات ترخیص کالا

ترخیص کار گمرک تنها ده بار می تواند اقدام به ترخیص کالا برای اشخاص حقیقی و حقوقی کند. ولی حق العمل کار یا کارگزار گمرکی، می‌تواند بیشتر از این مقدار فعالیت داشته باشد.

  • اختیارات گمرکی و بازه زمانی

حق العمل کار گمرک فردی است که دارای کارت بازرگانی می‌باشد. او می‌تواند برای اشخاص حقیقی و حقوقی، امور گمرکی را انجام دهد. ولی باید این کار را با توجه به مدت اعتبار پروانه فعالیتشان انجام دهد. هم‌چنین اختیارات قانونی او در وکالت و ترخیص کالا از ترخیص کار بیشتر است.

حق العمل کار گمرک ملزم به انجام چه مواردی است؟

حق العمل کار گمرک، موظف است دستورات صاحب کالا را تمام و کمال انجام دهد. هم‌چنین وظیفه دارد معامله را به نام خود ثبت کند. البته لازم به ذکر است اجازه ندارد در این معامله به عنوان ذی‌نفع ظاهر شود. به جز موارد استثنا که در ماده 373 قانون تجارت، بیان شده است. حق العمل کار گمرک چند وظیفه مهم و مشخص دارد:

  • انجام امور کارفرما: حق العمل کار باید از علم و تجربه خود و راهکارهای قانونی، امور کارفرما را انجام دهد.
  • وثوق بودن: کارگزار گمرک باید مورد اعتماد باشد تا بتواند به فعالیت طولانی مدت بپردازد.
  • در خواست‌های گمرکی: ممکن است واردکننده کالا درخواست دیگری داشته باشد. در این صوورت حق العمل کار ملزم است آن را برابر با قرارداد انجام دهد.
  • رعایت منافع وارد کننده: حق العمل کار گمرک باید منافع واردکننده را لحاظ و از آن حمایت کند.

امور تجاری، دشواری‌های فراوانی دارد. به همین دلیل بازرگانان واردار به کمک گرفتن از افراد مجرب می‌شوند. فعالیت در حوزه واردات و صادرات، نیازمند آگاهی، علم و تجربه زیاد است. پیشنهاد می‌شود سلطان تجارت بازرگان را برای حق العمل کار گمرک به یاد داشته باشید. تنها در این صورت است که در فعالیت‌های تجاری، موفق‌تر از سایرین عمل خواهید کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : سلطان تجارت بازرگان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز