تداوم تجارت فرش دستباف با شیب ملایم صعودی

لست سکند

یک فعال حوزه تجارت فرش با بیان این که چشم انداز تولید و تجارت فرش در سالجاری چندان امیدبخش نیست، اظهار کرد: با این حال تجارت فرش دستباف با شیب ملایم صعودی ادامه خواهد داشت.

به گزارش کاماپرس سعید رونقیان در مورد تولید فرش دستباف در سال جاری گفت: از آنجایی که شرایط پیش آمده  و آثار و عوارض آن در سطح جهانی بوده و همه حوزه های انسانی را درگیر نموده و تداوم دارد  و هنوز بروندادهای ناشی از این شرایط کاملا مشخص و معین نشده‌اند ، لذا معتقدم ارائه هرگونه تحلیل و پیش بینی چشم اندازی برای آینده که مستند به داده های پایه ای جدید نباشد ، بدور از واقعیات و اتفاقات آتی خواهد بود .

وی  افزود: یقینا شرایط پیش آمده ، در نقاط مختلف جهان ، بر همه حوزه های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و …. بتناسب حوزه ها ، آثار ، عوارض و عواقب متفاوت آنی یا تدریجی  خواهد گذاشت  و شکی نیست که بعد از این دوران ، بشکل وسیعی شاهد تغییرات بنیادین ، با نمودهای پیدا و پنهان  در رفتارهای اجتماعات بشری خواهیم بود .

او در ادامه گفت: بدیهی است که کشور ما نیز بعنوان بخشی از جغرافیای جهان و جامعه بشری ، علاوه بر آثار و عوارض متناسب با ویژه گی های ملی ، از تاثیرات جهانی این شرایط ، شاهد تغییرات عمیقی خواهد بود .

در این میان همانند سایر صنایع ،  فرش دستباف نیز بعنوان کالایی که بخش مهمی از آن رویکرد اقتصادی داشته و از طرف دیگر بواسطه گستردگی میدانی در میان اقشار مختلف ،  با حوزه های فرهنگی _ اجتماعی و حتی سیاسی نیز پیوند دارد ،  از فعل و انفعالات پیش آمده ، عمیقا  متاثر خواهد شد .

راز آسمان پایتخت

رونقیان یادآور شد: همانگونه که در آغاز سخن اشاره شد ، هنوز برای تحلیل کلان و اظهار نظر در مورد مثبت یا منفی بودن این آثار و عوارض ، و زمان ظهور و بروز ، و همچنین دامنه گسترش و مانایی آنها ، باید منتظر گذر زمان باشیم  .

لکن با نگاه به صحنه عمومی فرش دستباف در دایره ملی و بین المللی و آگاهی از وضعیت میدانی موجود ، حداقل امسال نمیتوان شرایط خوبی را برای سفارش و تولید ،  و بازار خوبی را برای فروش متصور بود .

از شرایط موجود چنین بر می آید که قیمت های مواد اولیه و دستمزد ها صعودی خواهد بود ، لکن بازار فروش رونقی نداشته و کشش قیمت ها را نخواهد داشت ، لذا افت تولید غیر قابل اجتناب خواهد بود ، البته کمبود نقدینگی را نیز باید بر این موارد افزود .

رونقیان در ادامه گفت: با توجه به وضعیت موجود و عوارض آن بر گلوگاه های اقتصادی ، نمیتوان چشم انداز خوب و چندان امیدوار به تجارتی پر رونق ، خصوصا در زمینه فرش دستباف داشت.

لکن با توجه به بعضی تغییر رفتارهای اجتماعی مورد انتظارِ ناشی از بحران اخیر ، و تغییر قیمت در ارزها ، معتقدم تجارت فرش دستباف با شیب ملایم صعودی ادامه خواهد یافت .

تجار و صادرکنندگان باید از خلاقیت ها و ابتکارات فردی در جهت تبدیل چالش به فرصت ، حداکثر استفاده را بنمایند .

استقبال از دست بافته های داری در جهان

این فعال تجاری فرش در ادامه این گفتگو افزود: طبق تحلیل های بین المللی ، و با توجه به اتخاذ سیاست های محیط زیستی ، و تدوین ، تصویب و اجرای قوانین همسو با اهداف صنعت سبز و سایر پارادایم های نوین جهانی در جهت اصلاح الگوهای تولید  و مصرف ،  از سوی اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر از کشورها ،  آمارها نشان دهنده استقبال از دست بافته های داری و روند افزایشی آن در سال های آتی است .

البته مهمترین نکته در این زمینه توجه مخاطبان خارجی به سازگاری این دست بافته ها با محیط زیست میباشد ، که لازم است بشکل واقعی و قابل آزمون ، مورد توجه تجار و تولید کنندگان باشد .

طبیعی است که سایر وجوه از قبیل رنگبندی ، فضاسازی ، طرح ، سایز ، نوع مواد اولیه و…… در نزد مخاطبان میتواند بتناسب سلایق متفاوت باشد .

وی در ادامه گفت: لازم بذکر است که مخاطب ، مخصوصا مخاطبان خارجی ، اکثرا دقیقا میدانند چه میخواهند و در بسیاری موارد شخصا شاهد بوده ام که عموما ما هستیم که از فهم ، درک و اقناع مخاطب عاجزیم و چه بسا قصد تحمیل نظرمان را نیز داریم‌.

البته این سخن ، بمعنی عدول از اصالت ها و سنت های معقول و مقبول دستبافته های داری  در جهت جلب رضایت مخاطب نیست .

هر چند که مع الاسف امروزه در بخش هایی از حوزه دست بافته های داری به انواع نام و بهانه از قبیل وینتیج و مدرن و عیره …..  شاهد روندی نامبارک هستیم .

وی در پایان اظهار کرد دولت باید به حوزه دستبافته های داری ، بعنوان بخشی از هویت اجتماعی بنگرد ، در اینصورت است که راهبردها صرفا بر مبنای نگاه بسته اقتصادی شکل نمی گیرند و نگاهی فرابخشی به موضوع دست بافته های داری شکل می گیرد و باعث می شود تا برنامه های اجرایی چند جانبه و نتیجه محور طراحی و اجرا شود .

به عبارت دیگر باید در حوزه دولتی این تفکر جا بیفتد که دستبافته های داری ، بعنوان محصولاتی بین رشته‌ای ، با تاثیرات بین حوزه ای هستند که لازمه توسعه پایدار و انتفاع مستمر فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی از هویت معنوی و وجه کالایی آنها ، نیازمند پژوهش ، تدوین و اجرای برنامه های بنیادین جامع است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز