تخصص و سرمایه، لازمه‌ی اکتشاف و بهره برداری از معادن

امروزه بسیاری از شرکت‌های معدنی با وجود مشکلات فراوان ناشی از تحریم‌ها برای توسعه هر چه بیشتر اکتشافات پیش قدم شده‌اند. مجموعه‌های ملی صنایع مس و سپس شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از جمله شرکت‌هایی بوده که در جهت رفع موانع درباره تامین مواد اولیه و تکمیل زنجیره ارزش تلاش می‌کنند.

به گزارش کاماپرس، مجموعه‌های معدنی امیدوار به تغییر نگرش دولت جدید در حوزه اکتشافات هستند. به نظر آن‌ها توسعه اکتشافات، مهم‌ترین مسئله‌ای است که دولت سیزدهم باید آن را در اولویت کاری خود بگذارد. در واقع این امر هم با همراهی هر چه بیشتر دولت با سازمان‌های مرتبط بخش معدن و شرکت‌های معدنی قابل تحقق است. دولت سیزدهم به منظور توسعه سریع بخش معدن باید به جای سیاست انقباضی راه را برای ورود ماشین آلات معدنی و اکتشافات هموار کند.

در سال‌های گذشته برخی تصمیمات و نگاه‌های سلیقه‌ای در حوزه اکتشافات معادن به حبس شدن ذخایر معدنی منجر شد. در این خصوص به گفته ناصر تقی زاده، مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، برخی پهنه‌ها بدون اکتشاف واگذار شدند که به نظر در زمینه واگذاری پهنه‌ها باید تجدید نظر اتفاق بیفتد. صرف داشتن یک کاغذ به منظور اکتشاف و بهره برداری از معادن موجب ایجاد حقی برای افراد نمی‌شود. دارندگان این اوراق، باید دارای تخصص و سرمایه مورد نیاز در بخش معدن باشند.

به گفته تقی زاده، به منظور ایجاد تحول بزرگ در بخش معدن، باید بوروکراسی اداری موجود رفع شود. همچنین باید مجوزهای اکتشاف و بهره برداری در این زمینه به مجموعه‌هایی که تخصص و سرمایه لازم را دارند، تعلق بگیرد. در واقع ظرفیت‌های بخش معدن زمانی بالفعل خواهد شد که معادن حبس شده سریع‌تر به شرکت‌های کارآمد واگذار شود.

آریاک سفر

لزوم حمایت دولت از بخش اکتشافات معادن

بخش اکتشافات ریسک فراوانی به همراه داشته و مستلزم حمایت‌های دولت است. به منظور این اقدام دولت با حذف قوانین و بوروکراسی‌های مختلف امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه مذکور را بالا می‌برد. اما در حال حاضر نگرانی‌ها بر کاهش سرمایه گذاری‌ها یا حتی فرار سرمایه در بخش معدن بوده و در سال‌های آینده صنایع معدنی را با بحران کمبود مواد اولیه مواجه می‌کند. بنابراین توسعه اکتشافات با توجه به برنامه‌های تولید برای بخش‌های مختلف صنایع معدنی، از جمله فولاد، مس و آلومینیوم اهمیت بیشتری دارد.

ارائه تسهیلات با نرخ بهره کم، تسهیل واردات ماشین آلات معدنی مورد نیاز در کنار سیاست حمایت از ساخت داخل، از عوامل مهم برای ادامه کار شرکت‌های معدنی است. ضمن اینکه موارد یاد شده به گسترش فعالیت شرکت‌های خدماتی و مطالعاتی بخش اکتشاف کمک می‌کنند.

مرتبط با : چادرملو
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز