تخریب دوباره آثار باستانی افغانستان توسط طالبان

لست سکند

منابع محلی افغانستان با انتشار ویدئویی از تخریب آثار باستانی افغانستان به دست طالبان خبر دادند. در این ویدئو فرو ریختن قلعه تاریخی گرشک ولایت هلمند با قدمتی هزارساله دیده می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ فرهنگی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، خبرها حاکی از آن است که طالبان قصد ایجاد مدرسه‌ای دینی را در محل این قلعه تاریخی دارد. قلعه‌ای که قدمت آن به دوران غزنویان باز می‌گردد و بخشی از تاریخ و هویت افغانستان را در خود جای داده بود. گفته می‌شود که امیر تیمور، آخرین فاتح بزرگ جهان در این قلعه پای خود را از دست داده است.

تاختن طالبان بر پیکره آثار تاریخی افغانستان موضوع تازه‌ای نیست. این گروه در سال ۱۹۹۶ با انفجار آثار باستانی، آتش‌زدن کتاب‌ها و غارت موزه‌ها تسلط خود را بر افغانستان به رخ کشیدند.

موزه ملی افغانستان، سنگر آثار تاریخی کشور

در جنوب غربی کابل، پایتخت افغانستان موزه‌ی ملی این کشور قرار دارد. این موزه پیش از اغاز جنگ‌های داخلی افغانستان یکی از غنی‌ترین موزه‌های منطقه و مأمن صد هزار اثر باستانی افغانستان بود.

راز آسمان پایتخت

در سال ۱۹۹۲ و با ورود مجاهدین به کابل، از موزه ملی به عنوان سنگر نبرد استفاده شد. در جریان این جنگ‌ها، حدود هفتاد درصد از آثار ارزشمند این گنجینه نابود شد و به غارت رفت. پس از سقوط مجاهدین و آمدن طالبان به کابل، بیشتر آثار باقی‌مانده این موزه خصوصا مجسمه‌ها، کفرآمیز تلقی شده و آسیب‌های بی‌سابقه‌ای دیدند.

در سال ۲۰۰۱، ماموران طالبان خواستار ورود به انبارهای موزه شدند و همه آثار و اشیایی که شکل انسانی یا حیوانی داشتند و به عقیده‌شان کفرآمیز بودند را با چکش و تبر شکستند. کاری که بارها تکرار شد و هزاران اثر باستانی ارزشمند از جمله تعداد زیادی مجسمه بودایی را از بین برد.

تخریب مجسمه‌های بودا به بهانه‌ی شرک‌پرستی

مجسمه‌های بودا در بامیان، یکی از میراث‌های افغانستان در سازمان یونسکو با عمر ۱۶۰۰ ساله بودند. مجسمه‌هایی در دل کوه که پیش از تخریب توسط طالبان، بزرگترین تندیس‌های بودا و بلندترین مجسمه‌های‌ سنگی جهان به شمار می‌آمدند.

ملا عمر، رهبر پیشین طالبان در سال ۲۰۰۱ دستور تخریب مجسمه‌های بودا را با مواد منفجره داد زیرا به باور او موجودیت آنها در یک کشور اسلامی ناروا بود و آن‌ها را نشانه‌ی شرک و بت‌پرستی می‌دانستند. در حال حاضر از میراث جهانی افغانستان، تنها دو حفره‌ی خالی در دل کوه باقی مانده است.

افغانستان با راه ابریشم برای قرن‌ها مرکز تجارت بین آسیا و اروپا بوده و تمدن‌های کوچک و بزرگ بسیاری در خاک آن پرورش یافته‌اند. سرزمینی سرشار از نشانه‌های تاریخ و تمدن که امروزه به دلیل بی‌توجهی‌های چندین‌ساله آن را موزه باز می‌نامند.

بر اساس گزارش‌ها طی سال‌های جنگ بیش از ده ها هزار قلم از آثار تاریخی این کشور قاچاق شده است و تنها حدود ده هزار مورد از این آثار دوباره به افغانستان بازگردانده شد.

علی‌رغم ادعاهای اخیر طالبان مبنی بر تغییر رویه در برابر آثار باستانی این کشور، میراث فرهنگی افغانستان همچنان در حال تخریب و انفجار دیده می‌شوند. حالا با قدرت‌گیری دوباره‌ی آن‌ها در افغانستان، آثار باستانی این کشور زیر سایه‌ی تخریب و قاچاق، سرنوشتی نامعلوم دارند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز