تجربه تئاتر تعاملی در اتاق فرار تهران

اخیراً بسیاری از طراحان اتاق فرار به ساخت بازی‌هایی تلفیقی از اسکیپ روم با تئاتر تعاملی هستند. ژانر تئاتر تعاملی با این که در بسیاری از مجموعه‌های تفریحی از جمله اتاق فرار تهران مجموعه تایم فور فان برقرار است، اما هنوز برای بسیاری از طرفداران این بازی ناشناخته است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار تفریح و سرگرمی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، از این رو سعی می‌شود تا در این مطلب به بررسی بیشتر این ژانر بپردازیم. علاقمندان به این سبک می‌توانند بیش از 80 اتاق فرار تهران یا هر شهر دیگر را در وبسایت مجموعه تایم فور فان پیدا کرده و ساعات هیجان‌انگیزی را همراه با دوستان خود سپری کنند.

تئاتر تعاملی چیست؟

به گزارش کاماپرس، تئاتر تعاملی یک شکل نوین از تئاتر است که شیوه‌های سنتی اجرا را گرفته و آن‌ها را به ریشه‌های درون باز می‌گرداند. تئاتر تعاملی، جعبه‌ای نیست که تماشاگر به صورت منفعلانه بنشیند و به اجرای دیگر بازیگران روی صحنه خیره شود؛ دقیقا همین نکته، مهم‌ترین ویژگی تئاتر تعاملی محسوب می‌شود. این سبک در حقیقت، شکلی از اجرای ساختارشکنانه است و با انواع دیگر تئاتر مانند تئاتر محیطی، هایپردراما و نمایش درمانی شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد.

آریاک سفر

در تئاتر تعاملی مانند تئاتر محیطی، هدف از بین بردن فاصله تماشاگر و بازیگر است. در تئاتر تعاملی هر لحظه این امکان وجود دارد که تماشاگر وارد اجرا شود و نقش بازیگر را بر عهده بگیرد. حقیقت این نوع از اجرا تنها در اختیار نمایش‌نامه نویس یا کارگردان است؛ بنابراین گفتگوها و بداهه‌سازی‌ها به یک نتیجه می‌رسد و با هر اجرا این نتایج متفاوت می‌شود.

در تئاتر تعاملی، همه چیز در لحظه و بنا به خواست مردم یا مشارکت‌کنندگان تغییر می‌کند. اجراگردان و بازیگران در این سبک، وظیفه تسهیل فرایند مشارکت را دارند. در حقیقت، بازیگران در تئاتر تعاملی یک موقیعت و مساله را مطرح می‌کنند که معمولاً ماهیتی اجتماعی دارد.

اتاق فرار تهران و تئاتر تعاملی

در بازی‌های اتاق فرار از جمله اتاق فرار تهران مجموعه تایم فور فان، که در سبک تئاتر تعاملی ساخته می‌شوند، بازیگران برای ایفای نقش خود بر اساس سناریو با تماشاگران ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند. ذهن و الگوی فکری تماشاگران یا شرکت‌کنندگان بازی از پیش برای نویسنده داستان مشخص است و اغلب اوقات، پاسخ و واکنش ثابتی دارند.

این سبک از اجرا معمولاً با ژانرهای دیگر اتاق فرار در آمیخته می‌شود؛ مانند اتاق فرار وحشت و تئاتر تعاملی. بازیگران اتاق فرارهای تعاملی، اصطلاحاً اکتور و شرکت‌کنندگان پلیر نامیده می‌شوند. اکتورها می‌توانند دوست پلیرها، دشمن آنها، قهرمان و یا دشمن افسانه‌ای باشند. در هر صورت، شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند تا با محیط اطراف خود درگیر شوند و نقش موثر و تعاملی در سرگرم کردن خود داشته باشند.

خانه‌های تسخیر شده، کلبه‌ها و سافاری‌های وحشت نمونه‌های نزدیکی به تجربه تئاتر تعاملی هستند. نقطه هیجان‌انگیز ژانر تعاملی در عدم انفعال تماشاگران و نامشخص بودن پایان بازی است. در این شیوه همه چیز از پیش تعیین نشده است؛ بنابراین هر بازیگری می‌کوشد تا با کشف کردن، کمک کردن و یا حتی با به تاخیر انداختن نقش دیگران، به اهداف شخصی خود دست یابد.

به طور حتم، طراحی و ساخت چنین اتاق‌های فراری بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از اتاق‌های فرار معمولی است و کار طراح‌های تئاتر تعاملی برای چنین بازی‌ای پر از فراز و نشیب خواهد بود. بنابراین، هر مجموعه‌ای از پس طراحی این بازی بر نمی‌آید و طراح باید حساب همه جزئیات را از پیش بکند.‌ مجموعه تایم فور فان با بررسی دقیق، بیش از 80 اتاق فرار تهران و شهرهای مختلف کشور را در ژانر تعاملی در وبسایت خود جمع‌آوری کرده است تا علاقمندان به این بازی به راحتی بتوانند بازی مورد نظر خود را به صورت آنلاین رزرو کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : تایم فور فان
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز