تجارت مواد غذایی دیگر محدودیت جغرافیا را بر نمی تابد

لست سکند

هر ماده‌ای که برای تغذیه و حمایت بدن انسان مصرف شود ماده غذایی نام دارد. مواد غذایی اکثراً منشاء حیوانی یا گیاهی دارند و حاوی مواد مغذی ضروری برای بدن انسان است مانند کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها یا مواد معدنی. مواد غذایی توسط یک موجود زنده مصرف می‌شود، جذب می‌شود و توسط سلولهای ارگانیسم تبدیل به انرژی، حفظ بقاء یا رشد و نمو می‌شود. اگر بخواهیم از زاویه تاریخی به موضوع نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که انسان‌ها از دو روش شکار و کشاورزی مواد غذایی خود را تأمین می‌کردند، امروزه بیشتر انرژی مصرف شده در جهان توسط صنایع غذایی تأمین می‌شود.

به گزارش کاماپرس، در روزگاران خیلی دور آدم‌ها حتی نمی‌توانستند فکرش را کنند که می‌توان موادغذایی را از شهری به شهر دیگر منتقل کرد . ریسک جابه‌جایی آن دسته از خوراکی‌هایی که گرم بودند و یا خاصیت فسادپذیری بالایی داشتند، آنقدر بالا بود که معمولا بازرگانان ترجیح می‌دادند یا سمت این محصولات نروند و یا آن‌هایی که دل شیر داشتند نهایتا ادویه و چای و زعفران و محصولات مشابه آن‌ها را تجارت کنند. این موضوع که یکی ازعوامل شهرت شهر‌ها و کشورها به مواد غذایی خاص خودشان بود، باعث انحصاری شدن خیلی از خوراکی‌ها می‌شد. آن دسته از آدم‌هایی هم که خیلی دوست داشتند بدانند مثلا آن میوه مشهور فلان شهر چه مزه ای دارد احتمالا باید بار و بنه سفرمی‌بستند و فرسنگ‌ها سفر می‌کردند تا به کام دلشان برسند. اما این روز‌ها تجارت مواد غذایی دیگر محدودیت جغرافیا را بر نمیتابد و با گسترش چشمگیر وسایل حمل و نقل، امکان جابه‌جایی موادغذایی حتی از یک قاره به قاره دیگر میسر شده‌است.هرچند باید بدانیم که این جابه‌جایی، شرایط، امکانات و ابزار خاص خود را میطلبد.
باید‌ها و نباید‌های انتقال خوراکی‌ها
پوشش و بسته بندی موادغذایی باید به گونه ای باشد که آن‌ها را از هرگونه آلودگی محافظت کند . به عنوان مثال، استفاده از مواد مناسب مانند فویل آلومینیوم برای پوشاندن غذا به طور کامل و اجتناب از استفاده از موادی مانند روزنامه ها برای پوشش مواد غذایی. همچنین، بسته به نوع ماده غذایی، روش حمل‌ونقل و مدت زمان حمل، بعضی خوراکی‌ها باید در دمایی کمتر از ۵ درجه سانتیگراد و برخی دیگر در دمای بیشتر از ۶۰ درجه سانتیگراد نگهداری شوند.
ایسنا در گزارشی افزود: کنترل دمای سردخانه، یخچال و گرمخانه به صورت مداوم و جلوگیری از ورود افراد متفرقه به محفظه غذایی نیز از دیگر باید‌ها و نباید ‌های انتقال مواد غذایی فساد پذیر است.
خوراکی‌ها اینترنتی می‌شوند
اما درکنار همه این‌ها، خرید اینترنتی موادغذایی هم مسئله ایست که چند سالیست رواج پیدا کرده و این روز‌ها با شیوع و گسترش بلای عالمگیر کرونا، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. از میان فروشگاه‌های آنلاین فروش موادغذایی، “به روز رسان” که شرکتی دانش بنیان در زمینه تامین و توزیع محصولات غذایی است، از جمله مجموعه‌هایی است که برای انتقال محصولات فسادپذیر خود به دست فروشنده، از “زنجیره سرد” استفاده می‌کند.
زنجیره سرد چیست؟
زنجیره سرد در واقع نظامی‌ست مرکب از افراد و تجهیزات حمل و نگهداری سردخانهای که باعث می شود محصول از محل تولید تا مصرف در دمای مناسب به مصرف‌کننده تحویل گردد.
“به‌روزرسان” همان بازرگان شیردل است
در حالیکه در شیوه سنتی توزیع محصولات تازه، مشکلات زیادی برای رعایت کامل زنجیره سرد وجود داشت، اما به اعلام “به روز رسان” ناوگان‌های وسیع توزیع و مجهز به وسایل نقلیه یخچال‌دار این مجموعه، آمادگی خود را جهت انتقال سفارش مصرف‌ کنندگان در کمترین زمان و با رعایت زنجیره سرد (cold chain) اعلام کرده‌اند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

راز آسمان پایتخت

انتهای پیام

مرتبط با : سایت به روزرسان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز