تبانی اتفاقات بد برای ریزش 17 هزار واحدی شاخص

شاخص بورس

شاخص کل که این روزها شاهد روزهای خوبی نیست، بار دیگر متاثر از افت قیمت‌ها در نمادهایی، چون فملی، فارس، فولاد، رمپنا، وبملت، پارس، اخابر با افت بیش از ۱۷۵۲۳ واحدی روبرو شد.

به گزارش کاماپرس به نقل از بورس نیوز، بالاخره بورس تهران نیز ترسید و خریداران تن به عقب نشینی سنگینی دادند بطوریکه در بازار امروز شاهد فشار فروش بی امان و عرضه‌های سنگینی از طرف اکثر حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار بودیم.

در واکاوی دلایل سقوط بورس تهران میتوان به عوامل متعددی اشاره داشت که اهم آن عبارتند از:

۱- سررسید موعد تسویه حساب مشتریان اعتباری (که مجبور به فروش و پرداخت بدهی خویش به کارگزاری‌ها هستند).

۲- نزدیکی به پایان سال و فشار عرضه‌ها اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور پرداخت‌های پایان سال و شناسایی و ذخیره سود.

آریاک سفر

۳- گسترش و شیوع بیشتر کرونا در کشور و ترس مردم از وضعیت نامطلوب فعلی.

۴- ریزش قیمت نفت و کلیه کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی و سقوط سنگین کلیه بورس‌های دنیا.

۵- انتشار شایعه قرنطینه شدن تهران و بسته ادارات و بانک‌ها و بورس تهران.

این در حالیست که در بازار‌های جهانی قیمت نفت و کامودیتی‌ها قدری بهبود یافته و اوضاع کمی بهتر از روز‌های قبل است. دیروز هم بورس‌های جهانی جملگی مثبت و رو به بالا بسته شدند و اوضاع آن‌ها بهتر از بازار سهام تهران بود.

کارنامه بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت قیمت‌ها در نمادهایی، چون فملی، فارس، فولاد، رمپنا، وبملت، پارس، اخابر با افت بیش از ۱۷۵۲۳ واحدی روبرو شد. بازار متاثر از چالش‌های بسیار از افت بازار‌های جهانی گرفته تا سررسید موعد تسویه حساب مشتریان اعتباری، افت سنگین دیگری را نیز تجربه کرد تا در آستانه از دست دادن کانال ۵۰۰ هزار واحدی قرار گیرد.

حجم و ارزش معاملات

شاخص کل ۵۰۲,۶۸۸ واحد / میزان تغییر ۱۷۵۲۳ واحد منفی/ ارزش بازار ۱۸,۳۵۴,۱۳۷ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۲,۰۱۰ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۴.۵۸۰ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص

فملی ۱۵۴۹ واحد منفی/ فارس ۱۵۲۴ واحد منفی/ فولاد ۱۲۵۸ واحد منفی/ رمپنا ۹۰۰ واحد منفی/ وبملت ۵۱۷ واحد منفی / پارس ۵۱۰ واحد منفی/ اخابر ۵۰۹ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۶۷۶.۷ میلیون سهم/ غگل ۶۷۶.۷ میلیون سهم/ وبصادر ۲۲۹.۸ میلیون سهم/ وخارزم ۱۴۸ میلیون سهم/ فولاد ۱۰۴.۲ میلیون سهم

در ارتباط با بودجه سال ۹۹ کشور

بالاخره بودجه سال ۹۹ کل کشور به شورای نگهبان ارسال شد. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته مغایرت‌ها و منطبق نبودن لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با سیاست‌های کلی نظام که در هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به شیوه کنفرانس مجازی بررسی و به تصویب اعضای هیات عالی نظارت رسیده بود، در جلسه فوق العاده با حضور دبیر مجمع، علی آقا محمدی، دبیر هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام، داود دانش جعفری رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام و غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی نهایی و پس از اطلاع و تایید رئیس هیات عالی نظارت آیت الله آملی لاریجانی به شورای نگهبان ارسال شد.

اخبار بازار نفت

یک کارشناس بازار انرژی گفته اگر قیمت‌های پایین نفت تا یکسال آینده ادامه یابد، ۱۰ میلیون بشکه نفت شامل شیل اویل‌ها و نفت‌های گران از بازار خارج خواهد شد.

اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) دختر ترامپ که مشاور او نیز محسوب می‌شود هفته گذشته با یک مقام استرالیایی مبتلا به کرونا دیدار داشته و خود را قرنطینه کرده است. حالا ترامپ هم تصمیم دارد که تست کرونا بدهد! همچنین یک مقام در سخنرانی اخیر در کنار ترامپ ایستاده که تست کرونای وی مثبت اعلام شده است.

۲) روز پنجشنبه ترامپ ممنوعیت سفر اروپایی‌ها به آمریکا را اعلام کرد و، چون تعداد پرواز‌ها کاهش می‌یابد و بر گردش مالی نیز اثر دارد، قیمت نفت و کامودیتی‌ها سقوط کرد، اما پس ازانکه کلیه اقتصاد‌های بزرگ بسته‌های مشوق مالی تصویب کردند، این باعث شد تا قیمت‌ها به حالت نرمال بازگردند.

۳) وزیرخاجه چین، آمریکا را متهم کرده که ویروس کرونا ساخته آزمایشگاه‌های آن هاست! به همین دلیل واشنگتن سفیر آن‌ها را احضار کرده است. این رویکرد چین پس ازان صورت گرفت که ترامپ گفته بود چینی‌ها با پنهان کاری باعث گسترش کرونا شده اند.

۴) پس ازانکه پایگاه التاجی مورد هدف موشک‌های کاتیوشا و کشته و زخمی شدن سربازان آمریکا و انگلیس قرار گرفت، آن‌ها نیز به مواضع حشدالشعبی حمله کردند. هرچند وزیر خارجه آمریکا ایران را مسئول دانست، اما مقامات ایرانی هیچ پاسخی ندادند. تحلیلگران می‌گویند ایران نمی‌خواهد سطح تنش را افزایش دهد.

۵) از روز دوشنبه بانک خلق چین نرخ بهره ذخایر ضرورى برخی بانک‌ها را کاهش می‌دهد و این مساله باعث می‌شود تا ۵۵۰ میلیارد یوان نقدینگی به بازار‌ها تزریق شود.

۶) استیون منوچن در کنفرانس خبری خود از تزریق منابع مالی سهمگین خبر داد. وی گفت با پاول در ارتباط هستم و ۱۵۰۰ میلیارد دلار برای حمایت از بازار، تزریق منابع انجام دادیم. منوچن گفته باید بدانیم که این وضعیت یک رکود اقتصادى نیست و فقط یک بحران سلامتى ست و به محض اینکه اوضاع سلامت کنترل شود شاهد تقاضاى سهمگین در بازار و عرضه قدرتمند خواهیم بود.

۷) فدرال رزرو در بازار اوراق پر ریسک خود منابع زیادی تزریق کرده تا مانع از قفل شدن این بازار‌ها شود.

۸) به ۱۸ مارس نزدیک می‌شویم و فشار‌ها بر پاول رو به افزایش است. ترامپ می‌خواهد آن‌ها نرخ بهره را به صفر برسانند. برخی می‌گویند نرخ بهره ۰.۷۵ درصد کاهش می‌یابد، شاید هم یک درصد!

۹) اونس طلا بزرگترین ریزش هفتگی را در سال‌های اخیر تجربه کرده و ۲۰۰ دلار سقوط کرده است! عرضه سنگین سهام، منجر به تقویت شاخص دلار نیز شده همچنین بخشی از عرضه‌ها روی اونس برای تامین نقدینگی است.

۱۰) چین برای حمایت از اقتصاد و نگه داشتن قیمت فلزات در سطوح فعلی، اقدام به تعریف ۵۰۰۰ میلیارد دلار پروژه نموده است. موجودی انبار فولاد چینی‌ها در بالاتری سطوح است و کاهش قیمت فولاد می‌تواند به چین ضربه بزرگی بزند. چین با تعریف پروژه‌های زیرساختی از قیمت میلگرد حمایت وسیعی کرده است.

۱۱) ترامپ دستور داده تا خرید نفت برای پر کردن ذخائر استراتژیک صورت گیرد. چینی‌ها هم خرید نفت را به شدت افزایش داده اند.

۱۲) قیمت نفتا از ۴۵۰ دلار بع ۳۲۰ دلار سقوط کرده است. پتروشیمی اراک مصرف کننده نفتا محسوب می‌شود و باید دید آیا محصولات هم به همین میزان افت می‌کنند یا نه!

۱۳) محصولات آروماتیکی حدود ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته اند، اما کاهش قیمت نفت بیش ازین بوده است.

۱۴) ژاپن، چین، روسیه و چند کشور دیگر کمک‌های نقدی و پزشکی گسترده‌ای به ایران انجام دادند.

۱۵) دولت سعودى میگوید در اجلاس کارشناسى اوپک پلاس طى هفته اینده شرکت نمیکند. امارات و کویت هم تصمیم گرفته اند تولید را بالا ببرند همچنین روسیه گفته به قیمت‌های فعلی نفت، عادت کنید! ترامپ نیز می‌گوید، بن سلمان قیمت‌های پایین نفت را دوست دارد.

۱۶) شرکت داروسازی اکسیر قدام به رونمایی از محلول ضدعفونی با نام EXISEPT کرد.

۱۷) مدیرعامل قبلی گل گهر، ناصر تقی زاده، به مدیرعاملی چادرملو رسید.

۱۸) عوارض روی کاتد مس که قبلا کاهش یافته بود حالا ابلاغ شده و ملی مس می‌گوید ۳۰۰ میلیارد تومان به نفع این شرکت شده است.

۱۹) گهر زمین در سال ۹۸ حدود ۴.۵ میلیون تن کنسانتره تولید کرده است.

۲۰) مجلس نمایندگان آمریکا توانست طرح کاهش اختیارات ترامپ در خصوص جنگ‌افروزی علیه ایران را تصویب کند.

۲۱) حسابرس، افزایش سرمایه بانک پارسیان را تایید کرد.

۲۲) مصطفی مدبر که پیش از این به عنوان قائم مقام مدیرعامل در پارس خودرو فعالیت داشت به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت منصوب شد.

۲۳) مرکز تحقیقات بیولوژیک اسرائیل اعلام کرد که واکسن کرونا را ساخته است. (حالا اگر فقط اسرائیل بسازد، ببینیم برخی حاضر هستند روی تشک حاضر شوند یا نه؟!)

۲۴) شایعه تعطیلی ایران خودرو رسما تکذیب شد.

پیش بینی بازار یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸

با افزایش ترس و استیلای وحشت در اکثر سهامداران و فعالان بازار، شاهد ادامه سقوط و افت بی محابای قیمت‌ها و اخص‌ها هستیم و اکثر سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی، از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها در صدد فروش و خروج از بازار هستند. این هیجان منفی کاذب، هر چند در نماد‌های دارای حباب قیمتی و فراتر از ارزش ذاتی واقع شده، قابل توجیه و انتظار بود ولیکن در سهامی که زیر ارزش ذاتی خود معامله میشوند (نظیر کگل و سایر نماد‌های دارای فاند قوی بنیادی)، دور از انتظار و غیر عقلایی هست؛ لذا انتظار می‌رود با فروش و خروج سهامداران پول لازم و غلبه سایر سهامداران بر ترس و وحشت حاکم بر بازار، شاهد تعادل یابی و یا رشد مجدد قیمت‌ها در نماد‌های ارزنده بازار باشیم.

خوشبختانه بورس تهران تا حدودی نسبت به قضایای فوق از جمله افت شدید نفت، آسیب پذیری کمتری دارد چرا که بر خلاف سال‌های قبل، اقتصاد ایران دیگر تک محصولی و نفت محور نیست و کل صادرات نفتی ما به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. از طرفی نرخ تورم در کشور نه تنها پایین نیامده، بلکه روز بروز بالاتر و بالاتر می‌رود و اکثر مردم ترجیح می‌دهند منابع و پس انداز‌های خود را به شکل دارایی‌های پولی (ریالی) نگهداری نکنند.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز