پرداخت بیمه بیکاری ؛ احتمالا از هفته سوم اردیبهشت‌ماه

لست سکند

بسیاری از کسانی که در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده و در انتظار حمایت دولت هستند، از تعلل‌های صورت‌گرفته در پرداخت مبالغ حمایتی انتقاد می‌کنند. اگرچه مسئولان دولتی همچنان از اعلام زمان دقیق برای پرداخت بیمه بیکاری سرباز می‌زنند اما برخی گمانه‌زنی‌ها از تامین بودجه بیمه بیکاری طی روزهای آتی خبر می‌دهند.

به گزارش کاماپرس، با مصاحبه‌های صورت‌گرفته توسط مسئولان سازمان تامین اجتماعی، زمان تقریبی پرداخت بیمه بیکاری، تکلیف مشاغلی که مشمول بیمه بیکاری می‌شوند و کسانی که از دریافت بیمه بیکاری محروم هستند مشخص شده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

ستاد مقابله با کرونا مبلغی در حدود 5 هزار میلیارد تومان را به منظور کمک به صندوق بیمه بیکاری برای پرداخت به مشاغل آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته تا کسانی که در سامانه بیکاری ثبت نام کرده و احراز هویت می‌شوند از مبالغ حمایتی بیمه بهره‌مند شوند.

بر اساس اعلام این ستاد، افرادی که شغل خود را به دلیل شرایط به‌وجود آمده پس از کرونا تا پایان فروردین‌ماه از دست داده بودند، می‌بایست تا حداکثر 30 روز پس از پایان کار در این سامانه ثبت نام اولیه خود را انجام می‌دادند تا در مراحل بعد با استفاده از کد پیگیری که در اختیارشان قرار می‌گیرد، مراحل نهایی ثبت نام خود را به صورت حضوری پیگیری کنند.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به گفته مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، ثبت نام کسانی مورد تایید قرار می‌گیرد که مشمول قانون کار، قانون بیمه بیکاری و قانون تامین اجتماعی باشند.

راز آسمان پایتخت

طبق قانون، بیمه بیکاری به کسانی تعلق می‌گیرد که به طور غیر ارادی و به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و نظایر آن بیکار شده باشند. از آنجا که کرونا در دسته حوادث غیرمترقبه قرار می‌گیرد، کارگرانی که دارای حداقل یک ماه بیمه‌پردازی باشند، در صورت بیکار شدن غیر ارادی مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند.

مطالب مهم را از دست ندهید 

کدام گروه‌های شغلی بیمه بیکاری می‌گیرند؟

شیوه‌نامه اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار و امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی که به‌منظور نحوه اجرا و چگونگی بهره مندی متقاضیان بیمه بیکاری صادر شده از قرار گرفتن 10 گروه شغلی در لیست مشاغلی که بیماری بیکاری می‌گیرند، حکایت دارد.

بر اساس این لیست، 10 گروه مشاغلی که مشمول بیمه بیکاری می‌شوند، عبارتند از:

  • مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده (رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها  و …)
  • مراکز مربوط به گردشگری (هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و …)
  • حمل‌ونقل عمومی مسافر درون‌شهری و برون‌شهری
  • دفاتر خدمات مسافری و گردشگری (آژانس‌های هواپیمایی و …)
  • تولید و توزیع پوشاک
  • تولید و توزیع کیف و کفش
  • مراکز توزیع آجیل خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه
  • مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی
  • مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی
  • مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی

اگر شغل شما جزو 10 گروه بالا نیست، نگران نباشید؛ سایر مشاغل نیز با تشخیص مدیران کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

کدام متقاضیان از دریافت بیمه بیکاری محرومند؟

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، بر اساس اعلام مدیران سازمان تامین اجتماعی، ثبت نام کسانی مورد تایید قرار می‌گیرد که مشمول قانون کار، قانون بیمه بیکاری و قانون تامین اجتماعی باشند. بنابراین، گروه‌های زیر از دریافت بیمه بیکاری محرومند:

  • کارگران روزمزد و فصلی
  • کارگرانی که بیمه خویش‌فرما هستند
  • رانندگان تاکسی
  • اتباع خارجی

تعداد متقاضیان مشمول چقدر است؟

بنابر اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از میان حدود ۷۹۶ هزار و ۲۵۰ نفر متقاضی بیمه بیکاری که در سامانه ثبت نام کرده‌اند، چیزی در حدود ۶۶۵ هزار و ۳۹۵ نفر مشمول تشخیص داده شده‌اند.

مشمولان چند ماه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند؟

در حالی که بر اساس اعلام اولیه سازمان تامین اجتماعی بنا بود کلیه مشمولان بیمه بیکاری 3 ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت را دریافت کنند، اما در اعلامیه بعدی این سازمان اعلام شد که مشاغل کم‌خطر بیمه بیکاری اسفند و فروردین و مشاغل پرخطر نیز بیمه بیکاری هر 3 ماه را دریافت خواهند کرد.

زمان پرداخت بیمه بیکاری

گمانه‌زنی‌ها و شنیده‌های تایید نشده از تامین اعتبار صندوق بیمه بیکاری تا پایان هفته و آغاز پرداخت آن در هفته سوم اردیبهشت‌ماه خبر می‌دهند. با این حال، باید منتظر اعلام رسمی توسط مراجع مرتبط باشیم.

پایان پیام

مرتبط با : سازمان تامین اجتماعی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

14 دیدگاه برای “پرداخت بیمه بیکاری ؛ احتمالا از هفته سوم اردیبهشت‌ماه

  1. کارگر گفته:

    باید بیمه بیکاری هر سه ماه پرداخت بشه دیگه سه ماهه بیکاریم پول نداریم پس دولت چی کار میکنه !!!!!!!!!!!!!
    در دفتر مسافرتی و گردشگری کار میکردم که از سوم اسفند بیکار شدم

  2. ناشناس گفته:

    اونهایی که مشمول هستند و تایید شدند باید سه ماه بیمه بیکاری رو بدن دیگه کارگری که از اسفند ماه بیکار شده پس چی بخوره ؟؟
    پس این مسئولان چکار میکنند ؟؟؟ چرا کسی به فکر قشر مظلوم کارگری نیست ؟؟؟؟ ما مانده ایم چرا کسی به داد ما نمیرسه

  3. مجید گفته:

    ترو خدا زودتر به فکر باشید ما داریم لوازم خونمونو می‌فروشیم تا خرجیمونو در بیاریم بیشتر از این شرمنده خونوادمون نشیم
    ترو قرآن

  4. پ گفته:

    حالا چرا دو سه ماه پرداخت میکنید.هر کس قانونی به تعداد سالی که ۳%کارفرما بیمه بیکاری پرداخت کرده میتواند چندین ماه بیمه بیکاری بگیرد.چرا از خودتان قانون درست میکنید

  5. حمید گفته:

    مثلا این پول باید تو دوران کرونا به درد ادم بخوره.دیگه کی میخوان پرداخت کنن.وقتی کرونا تموم شد.این همه سال حق بیمه رو سر وقت واریز کردیم که یه روزی مثل امروز به دردمون بخوره.این امروز و فردا کردنا برای چیه

  6. MORTEZA گفته:

    آقای مسئول عزیز لطفا لطف بفرمائید یک ساعت بیشتر بمون سر کار این پرونده بیمه بیکاری مردم سامان بدهید. به ابوالفضل هرچی دوست داری اضافه کاری رد کن. اصلا کسی اعتراضی نداره. میدونی چندین خانواده چشم انتظار این تصمیمات شما و دوستانتان هستند. داداش تاحالا یارانه ب یارانه رد کردی بدونی چی میگم.

  7. صادق گفته:

    تورستوران کارمی کردم از اول اسفند تعطیل شدیم والان سه ماهه هیچ خبری از بیمه بیکاری نیست وبعدشم باز
    معلوم نیست کی بازبشه هیچ کسی نیست به داد قشر کارگر برسه …..

  8. فریده گفته:

    یه کم دلتون به حال مردم بسوزه اونم تو این شرایط سخت هنوز نشستین بررسی میکنین والا من و چنتا از همکارام کلا بیکار شدیم کارفرما نامه عدم نیاز زده برامون تا کی باید صبر کنیم شما تصمیم بکیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز