تأمین مواد اولیه؛ اصلی‌ترین مشکل تولیدکنندگان محصولات فولادی

در گفتگو با یکی از فعالان حوزه تأمین و فروش آهن‌آلات، مشکل تأمین مواد اولیه محصولات فولادی اساسی‌ترین چالش تولیدکنندگان این حوزه برشمرده شد. با توجه به دغدغه ذهنی بسیاری از افراد جامعه، آینده قیمت میلگرد و آهن در سال 1400 چه خواهد شد؟ آیا بورس کالا مشکل تولیدکنندگان محصولات فولادی را برای دسترسی به مواد اولیه با قیمت مناسب حل کرده است؟

به گزارش کاماپرس از آنجا که به تدریج شاهد تزریق واکسن کرونا و بازگشت بسیاری از کسب و کارها به میدان هستیم و همچنین انتخابات پیش‌رو، شاهد کاهش قیمت ارز هستیم. این کاهش قیمت به تبع می‌تواند بر صنایع کشور مانند صنعت فولاد نیز اثرگذار باشد.

کاماپرس، در لایوی اینستاگرامی که در روز پنجشنبه، 16 اردیبهشت برگزار شد، میزبان مهندس مسعود قائدی، مدیرعامل شرکت آهن ملل اصفهان بود تا به بررسی چشم انداز فولاد در سال 1400 بپردازد؛

احتمال کاهش قیمت فولاد

مهندس قائدی در پاسخ به این سوال که چه چیزی در سال 1400 برای صنعت فولاد کشورمان مشکل‌سازتر است، گفت: «بزرگترین مشکل ما تهیه و تأمین مواد اولیه است. زمانی که در توزیع مواد اولیه، نظارتی موثر و صحیح وجود داشته باشد، بزرگترین مشکل صنعت فولاد حل خواهد شد.»

آریاک سفر

وی با تأکید بر مشکل وجود رانت در بازار آهن، افزود: «قطعا این موضوع در صنعت فولاد و بازار آهن وجود دارد، اما اظهار نظر شفافی در این مورد نمی‌شود. رانت باعث سخت شدن معاملات در بازار آهن شده است. در صورتی که مشکلات توزیع و رانت پیگیری شود و به نتیجه برسد، صنعت فولاد کشور به جایگاه خوبی خواهد رسید.»

قائدی همچنین درباره کاهش یا افزایش قیمت فولاد در سال 1400 اینگونه پیش‌بینی کرد: «ما نمی‌توانیم در مورد روند قیمت محصولات فولادی در آینده نظر قطعی بدهیم و به طور کلی پیش‌بینی این موضوع در کشور ما، که قیمت محصولات فولادی به عوامل زیادی بستگی دارد، به درستی صورت نمی‌گیرد. اما عواملی وجود دارند که نشان می‌دهند قیمت فولاد یا ثابت می‌ماند یا کاهش پیدا می‌کند؛ اگر افزایشی هم وجود داشته باشد، تنها به دلیل عرضه و تقاضای هیجانی است. در هر صورت اگر توزیع محصولات فولادی به صورت قطره‌چکانی انجام نشود، ما با کاهش قیمت روبرو هستیم، البته باید توجه داشت که این کاهش نسبت به افزایش قیمتی که پیش‌تر داشته‌ایم، خیلی اندک است.»

بورس کالا و قوانین دست و پاگیر آن

مدیرعامل شرکت آهن ملل اصفهان با انتقاد از وضعیت بورس کالا عنوان کرد که این موضوع نتوانسته است به قیمت‌ها کمکی کند. علاوه بر آن، با قوانینی که برای فولادی‌ها پیش آورده است، دست و پا گیر نیز می‌باشد. بورس کالا تنها قادر است که یک سری کار خاص انجام دهد که البته با توجه به بسته بودن دستش و همچنین قوانینی که وضع شده و به دلایلی نقض شده یا اجرا نشده‌اند، نتوانسته در صنعت فولاد به کنترل قیمت‌ها کمک کند و باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتری شده است.

مهندس مسعود قائدی در ادامه مطرح کرد: «بورس و عواملش باید به جای دستوری عمل کردن، با تولید، توزیع و نظارت بیشتر، قیمت‌ها را کنترل کنند و به جای آن که فقط منافع خود را در نظر بگیرند، به مصرف کننده نهایی توجه کنند. او پیشنهاد داد درحالی که تولید کافی داریم، بازار را بهبود دهیم تا دو برابر تقاضای کشور، عرضه داشته باشیم و کالای گران به دست مصرف‌کننده نرسد.»

رانت به نفع تولیدکنندگان خصولتی

مهندس مسعود قائدی، مدیرعامل شرکت آهن ملل اصفهان، در باب رانت به نفع تولیدکنندگان نزدیک به دولت، به مخاطبان کاماپرس چنین گفت: «وجود رانت در بازار آهن مسئله‌ای است که همه از آن باخبریم، اما جرأت لب‌گشایی نداریم. چیزی مثل خورشید پشت ابر که از نور آن بهره می‌بریم، ولی برای اثبات آن هیچ دلیل و برهان درستی نداریم. زمانی که تفاوت قیمت فاحش میان خرید مواد اولیه و خرید مصرف‌کننده وجود دارد، رانت خود را نشان می‌دهد و تنها چیزی که این مشکل را حل می‌کند، گزینه‌های نظارتی باتجربه هستند که متاسفانه از چرخه سیستم ما خارج شده‌اند.»

این فعال صنعتی سخنان خود را اینگونه پایان داد: «تولید فولاد ما دو برابر نیاز کشور است؛ این مسئله یا نشانگر صادرات است یا رانت! پس اگر دست رانتخواران کوتاه شود، شاهد کشوری موفق در زمینه تولید فولاد خواهیم بود، چراکه باید به فکر آن کارگر ساده‌ای باشیم که با این قیمت فولاد نمی‌تواند حتی یک خانه کوچک بسازد. ما باید به حال مردم خودمان نگاه کنیم تا آنکه به نکات دیگر بپردازیم، اینگونه است که می‌توانیم بهتر از همیشه صنعت کشور را جلو ببریم.»

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز