بی اعتنایی دادگاه ها به سقف 25 درصد اجاره خانه

لست سکند

با وجود اینکه گفته می‌شود، مصوبه تعیین سقف اجاره بها لازم الاجراست، اما دادگاهها ادعا می‌کنند که چنین مصوبه ای به آنها ابلاغ نشده است.

به گزارش کاماپرس؛ انگار تدبیر دولت روحانی برای کنترل سقف اجاره بها چندان جواب نداده است. این را مستاجرانی می‌گویند که این روزها از افزایش چند ده درصدی اجاره بهای امسال خود شکایت دارند. جالب اینکه حتی نمی‌توانند شکایتشان را هم پیگیری کنند. چراکه بر خلاف ادعای وزارت راه مبنی بر ابلاغ این مصوبه به تمام دستگاههای ذیربط، هیچ ضمانت اجرایی برای دادگاهها (درصورت شکایت مستاجرین) و مشاوران املاک برای تعیین سقف قیمت وجود ندارد.

مصوبه ای که ضمانت اجرا ندارد

حسن روحانی ۸ تیرماه سال جاری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مصوبه تعیین سقف اجاره برای کمک به مستأجران، گفت: رعایت این مصوبه از فردا الزامی است و شرایط مذکور تا زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند پابرجاست. مصوبه ای که وزارت راه هم ادعا کرد آن را به دستگاههای اجرایی ابلاغ کرده است. با اینحال آنطور که مستاجران می‌گویند هیچ ضمانت اجرایی برای این مصوبه وجود ندارد.

وقتی دادگاه نمی‌داند که چه خبر است!

راز آسمان پایتخت

به نوشته مشرق؛ یکی از موجرین ساکن در شهر تهران در این خصوص می‌گوید: سال گذشته که خانه‌ای را جهت سکنی در آن اجاره کرده‌ایم صاحب‌خانه به‌جز رهن مبلغ ۵۰۰ هزار تومان اجاره از ما درخواست کرده بود ولی امسال برای تمدید قرارداد، خواستار افزایش مبلغ اجاره به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.
او افزود: ما از این درخواست موجر امتناع ورزیده و ملک را تخلیه نکردیم به همین دلیل با شکایت موجر احضاریه دادگاه برایمان آمد و وقتی به دادسرا مراجعه کردیم و دلیل عدم تخلیه را مصوبه دولت اعلام کردیم مسئولین دادسرا اعلام کردند قوه قضائیه چنین مصوبه‌ای را ابلاغ نکرده است چون هنوز وزارت راه نیز این مصوبه را به خود قوه قضائیه ابلاغ نکرده است؛ بنابراین ما محکوم شدیم که خانه را تخلیه کنیم.

عدم اطلاع رسانی درست

یکی از مستاجران ساکن محله میدان قیاسی تهران نیز در این خصوص گفت: سال گذشته خانه ۷۰ متری را در این محله رهن کردم که صاحب‌خانه از من درخواست ۱۰۰ میلیون تومان رهن کرد ولی برای امسال که قصد تمدید را داشتم صاحب‌خانه می‌گوید باید ۶۰ میلیون تومان دیگر نیز به این پول اضافه کنم.
او افزود: وقتی که می‌خواستم خانه را تخلیه کنم از طریق دوستان فهمیدم که دولت مصوبه ۲۵ درصدی را ابلاغ کرده و جای تأسف دارد که چنین ابلاغیه‌ای به خوبی اطلاع‌رسانی نشده و بسیاری از افراد همانند بنده از آن اطلاع ندارم.
تعیی سقف اجاره برای مشاورین املاک مضحک است
این در حالیست که برخی از این مشاوران املاک هم نسبت به این قانون ابراز بی‌اطلاعی و اعلام کردند اصلاً از چنین موضوعی خبر ندارند. تعدادی دیگر از مشاوران املاک نیز از این موضوع خبر داشتند، با این حال نسبت به اجرای این قانون بی‌اعتنا بودند و این قانون را به سخره گرفتند. این دسته بر این باور بودند که ضمانتی برای اجرای چنین قانونی وجود ندارد و کسی آن را اجرا نمی‌کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “بی اعتنایی دادگاه ها به سقف 25 درصد اجاره خانه

  1. عباسی گفته:

    من خودم صاحب خونه ام راضی ام این قانون اجرا بشه چون همه تو یه کشتی سواریم افزایش قیمت اجاره به مایحتاج منم برمیگرده. بازاری مستاجر افزایش قیمت اجاره رو میکشه رو قیمت جنسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز