بیمه شخص ثالث و ۳ تغییر مهم آن در سال ۱۴۰۰

بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ با تغییرات مهمی روبرو شده است. از افزایش نرخ حق بیمه گرفته تا راننده محور شدن سابقه بیمه، تغییراتی که باعث نگرانی بعضی از خریداران خودرو شده است.

به گزارش کاماپرس، بیمه برای خودرو از نان شب واجب تر است، شاید به همین دلیل است که می گویند اول ماشین را بیمه کند و بعد استارت بزنید. بیمه شخص ثالث هم مهمترین بیمه ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد،‌اما همین بیمه در سال ۱۴۰۰ با ۳ تغییر مهم روبرو شده است که در زیر می خوانید.

۱- راننده محورشدن سابقه بیمه

یکی از تغییرات مهم بیمه شخص ثالث در ســال 1400 ،راننده محور شدن سوابق بیمه است. بر اساس این قانون تخفیفهای عدم خسارت دیگر با فروش خودرو به مالک جدید منتقل نمی شوند و اگر مالک بخواهد میت واند این سوابق را به خودروی دیگر خودش یا به یکی از اعضای درجه یک خانواده مثل والدین، همســر و فرزندان انتقال بدهد.

اگر مالک در زمان فروش خودرو قصد خرید خودرو جدید نداشته باشد، شرکت بیمه باید به او گواهی مبنی بر حفظ تخفیفهای عدم خسارت شــخص ثالث ارائه بدهد. با این حال در زمان خرید خودروی جدید می تواند با شرط متفاوت نبودن کاربری تمام تخفیفهای قبلی خود را به خودرو جدید منتقل کند.

آریاک سفر

به این ترتیب بیمه نامه های شخص ثالث خودروها حتی پس از فروش آنها تا زمان انقضای بیمه نامه معتبر بوده ولی در وقت تمدید دیگر این تخفیف اعمال نمی شود، بلکه تخفیف به فروشنده برمی گردد و خریدار باید بیمه نامه جدید بخرد آن هم بدون تخفیف یا اینکه از تخفیفهای خودش استفاده کند.

تخفیف بیمه در این صورت حتی پس از فک پلاک باطل نمی شود بلکه بر اساس کدملی راننده در سوابق او باقی می ماندو سقف مجاز تخفیف بیمه شخص ثالث 70درصد است و تمام شرکتهای بیمه موظف هستند این قانون را اجرا کنند.

۲-افزایش نرخ بیمه

همزمان با افزایش نرخ دیه در سال ۱۴۰۰ نرح بیمه شحص ثالث هم بیشتر شد. نرخ دیه ماههای غیرحرام در سال گذشته 330میلیون تومان تعیین شده بود.این رقم در سال جدید به 480میلیون تومان افزایش پیدا کرد که معادل رشد 5.45درصدی است با این حال نرخ حق بیمه شخص ثالث 37درصد یعنی 5.8درصد کمتر از نرخ دیه افزایش پیدا کرد.

۳-تکلیف پرداخت خسارت مشخص شد

اگر فردی به جز مالک، راننده خودرو باشد و تصادفی رخ دهد، تکلیف پرداخت خسارت بیمه چه می شود؟

اگر فردی با گواهینامه معتبر رانندگی، پشت فرمان باشد، فارغ از اینکه او مالک است یا خیر خسارت از سوی شرکت بیمه پرداخت می شود اما در مورد سابقه بیمه و تخفیف آن، با وقوع تصادف اگر مالک، راننده باشد سابقه تخفیف بیمه او و در صورتی که فرد دیگری رانندگی کند، سابقه بیمه هر دو پاک می شود.

همچنین چون ممکن است بیش از یک نفر به صورت مداوم از یک خودرو استفاده کنند، امکان ثبت گواهینامه و سابقه بیمه برای چند نفر در یک پلاک امکانپذیر است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز