چرا بیمه بیکاری کارگران پرداخت نمی‌شود؟

با وجود بیکاری بیش از 600هزار کارگر در دوران شیوع کرونا، دولت هنوز بودجه لازم برای پرداخت بیمه بیکاری را فراهم نکرده است.

به گزارش کاماپرس؛ همزمان با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری بسیاری از کارگاههای تولیدی و صنعتی، حجم زیادی از کارگران برای مدت نامعلومی بیکار شدند. از طرفی عده‌ای از کارگران که به بیماری کرونا مبتلا شدند و نتوانستند در محل کار خود حاضر شوند، به شکل دیگری کار خود را از دست دادند. گرچه هنوز آمار دقیقی از تعداد کارگران بیکار شده در پی شیوع کرونا ارائه نشده است اما مروری برخبرهای منتشر شده از سوی ادارات کار استانها نشان می‌دهد، تعداد ثبت‌نام کنندگان بیمه بیکاری به صورت روزانه، روبه افزایش است.

این در حالیست که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۲۳ اسفند ماه سال گذشته، سامانه بیمه بیکاری را طراحی کرد تا از این طریق کارگرانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده اند، شناسایی شده و به مدت سه ماه بیمه بیکاری حوادث غیرمترقبه دریافت کند.

آنگونه که مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار قبلا به مهر گفته بود، با توجه به اینکه ویروس کرونا جز حوادث غیرمترقبه شناخته شده است، پایه پرداخت بیمه یک ماه است. یعنی اگر فرد فقط مثلاً در دی ماه بیمه واریز کرده باشد، در صورت داشتن شرایط و بیکار شدن غیرارادی، مشمول بیمه بیکاری می‌شود. در همین راستا قرار بود مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه‌بیکاری از سوی دولت اختصاص داده شود تا مقرری بیکارشدگان مشمول قانون کار، واریز شود.

اما به نظر می‌رسد، دولت هنوز بودجه لازم برای اجرای چنین طرحی را تامین نکرده است.

آریاک سفر

بیش از 600هزارنفر بیکار شدند

بنا به اعلام مهر تاکنون نزدیک به ۸۰۰ هزار کارگر بیکارشده، در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد نزدیک به ۶۷۰ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری دوران شیوع کرونا هستند. با این‌حال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که برای واریز مقرری، منتظر تخصیص اعتبار دولت است. با وجود چشم انتظاری این روزهای کارگران بیکار شده و دلمشغولی که جامعه کارگری برای گذران زندگی درگیر آن است، به طور طبیعی حق بیمه بیکاری سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت این گروه از بیکاران محفوظ است و احتمالا پس از تامین اعتبار باید یکجا به حساب آنها واریز شود.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز