بیشترین علت مرگ در جهان چیست؟

مرگ خبر نمی‌کند و ممکن است در هر زمان اتفاق بیفتد. اما در هر دوره از تاریخ عواملی وجود داشته‌اند که به تنهایی درصد مرگ و میر را افزایش داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل بیماری‌ها لیستی از ۱۰ دلیل عمده مرگ و میر در سال‌های اخیر را تهیه کرده‌اند.

کاماپرس در ادامه به معرفی 10 علت مرگ در جهان می‌پردازد؛

۱۰. نفریت

نفریت یا التهاب کلیه هر ساله ۵۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند. این التهاب به راحتی می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی شود. همچنین عفونت ناشی از آن توقف کلیه‌ها و مرگ بیمار را به همراه دارد. از هر ۱۰ بیمار مبتلا به نفریت ۹ نفر زن هستند.

 

آریاک سفر

۹. دیابت

دیابت هر ساله باعث مرگ بیش از ۸۰ هزار نفر می‌شود. این بیماری رایج اگر تحت کنترل نباشد ممکن است به رگ‌های خونی کلیه آسیب زده و منجر به مرگ بیمار شود. با کنترل سطح گلوکز خون، رژیم غذایی و ورزش می‌توان از خطرات دیابت رهایی یافت.

 

 

بیشتر بخوانید:

۸. آنفولانزا و ذات الریه

عفونت‌های ویروسی که با آغاز فصل سرما به آن مبتلا می‌شویم هر سال ۱.۳ میلیون نفر را می‌کشد. آنفولانزا معمولا خود به خود بهبود پیدا می‌کند. اما اگر ریه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد اکسیژن رسانی را مختل کرده و باعث مرگ بیمار خواهد شد. کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال بیشتر در معرض این عوارض شدید هستند.

 

۷. عفونت دستگاه تنفسی تحتانی

این بیماری هر ساله مرگ دردناکی را برای ۲.۶ میلیون نفر رقم می‌زند. اگر سریعا تحت درمان قرار نگیرد در عرض ۳ تا ۱۴ روز ریه را عفونی خواهد کرد‌. همچنین شدیدا مسری بوده و ویروس آن به راحتی از طریق سرفه و عطسه منتقل می‌شود.

 

۶. انسداد ریوی مزمن

افراد مبتلا به آمفیزم و برونشیت مزمن ممکن است به این انسداد ریوی نیز مبتلا شوند. هر دوی این بیماری‌ها می‌توانند ترشح مخاط را تا حد زیادی افزایش دهند. این بیماری اگر سریعا درمان نشود منجر به بیماری‌های قلب، عفونت تنفسی و مرگ خواهد شد. قربانیان انسداد ریوی مزمن هر ساله به ۲.۷۵ میلیون نفر می‌رسد.

 

۵. سکته

سکته از دیگر عوامل شایع مرگ و میر است که هر ساله تعداد قربانیان آن به ۵.۵ میلیون نفر می‌رسد. سکته مغزی در اثر اختلال جریان خون در مغز رخ می‌دهد. سکته در خواب هم اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث ناتوانی‌های دائمی برای افراد شود. تخمین زده شده، ۱۴ درصد از موارد سکته مغزی منجر به مرگ در هنگام خواب می‌شود.

 

۴. بیماری کلیوی

نارسایی کلیه هر سال ۵ تا ۱۰ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند. این بیماری می‌تواند سال‌ها طول بکشد‌ و عمر بیمار را کوتاه‌تر از حالت عادی کند. چرا که کلیه‌های بیمار قادر به تصفیه خون نیستند. بنابراین آمونیاک به جریان خون وارد شده و رفته رفته منجر به مرگ می‌شود. با جلوگیری‌ از ابتلا به قند خون بالا و مشکلات فشار خون می‌توان از بیماری‌های کلیوی پیشگیری کرد.

 

 

۳. سرطان

رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها در بدن سرطان نام دارد که هر سال حدود ۹.۵ قربانی می‌گیرد. این هیولای کشنده تحت تأثیر ژنتیک و‌ سبک زندگی افراد ایجاد می‌شود. عواملی مانند سیگار کشیدن و افزایش سن احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. در میان انواع سرطان، سرطان ریه بیشترین میزان مرگ و میر را دارد. افراد با رعایت رژیم غذایی و بهبود سبک زندگی می‌توانند از ابتلا به آن جلوگیری کنند.

 

۲. آلزایمر

آلزایمر اتصال عصبی بخش‌های مختلف بدن به مغز را از بین می‌برد. این باعث می‌شود بیمار توانایی حرکت و حتی بلع را از دست بدهد. اکثر این افراد به دلیل ورود غذا، مایعات و… به ریه‌های خود و ابتلا به ذات‌الریه می‌میرند. آلزایمر هر سال جان ۱۰ میلیون نفر را می‌گیرد.

 

۱. بیماری‌‌های قلبی

مهم‌ترین عامل مرگ و میر در جهان بیماری‌‌های قلبی عنوان شده است. قربانیان آن هر ساله به ۱۷.۹ میلیون نفر می‌رسد. در میان انواع بیماری‌های قلب تجمع پلاک در عروق بدترین نوع است. پلاک‌ها رگ‌ها را تنگ و جریان خون را در بدن مختل می‌کنند. گفته می‌شود بیش از نیمی از مردان در اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند. رژیم غذایی سالم، ورزش مداوم و توجه به علائم می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند‌‌.

 

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز