بورس 6 هزار میلیارد تومانی هنوز 50 درصد حباب دارد

لست سکند

یک پژوهشگر اقتصادی با ارائه تحلیلی متفاوت اظهار کرد: بورس کماکان حباب دارد و حداقل 50 درصد ارزش فعلی بازار سرمایه حباب است.

به گزارش کاماپرس، ریزش های بازار سرمایه از دیدگاه برخی کارشناسان بورسی قیمت سهام را به کف رسانده و این شرایط بهترین فرصت را برای سرمایه گذاران فراهم کرده تا با خرید سهام در بورس سود کنند.

این دیدگاه البته مخالفانی هم دارد که اتفاقا پیش از این نیز در مورد حبابی بودن و سقوط قطعی بورس پیش بینی‌های صحیحی ارائه کرده بودند.

از جمله این کارشناسان، احسان سلطانی پژوهشگر سرشناس اقتصادی و از جمله منتقدان سیاست های اقتصادی دولت است که اخیرا با هشدار به سرمایه‌گذاران بورسی درباره برداشت نادرست از وضعیت بورس، تحلیل های قابل تاملی در خصوص این بازار ارائه کرده است.

وی در گفتگو با سایت پرسون اظهار کرده است که در حالی  که کاهش 20 درصدی تولید ناخالص ملی بر اساس آمارهای مراجع داخلی و بین المللی حکایت از آن دارد که اقتصاد ایران نسبت کوچک‌تر شده بازار بورس تهران 12 برابر رشد کرده و سهام های موجود در این بازار به طور متوسط نسبت به دارایی های موجود در سایر بازارها بیشتر از 2 برابر رشد کرده‌اند.

راز آسمان پایتخت

سهامداران خرد فریب نخوردند بلکه طمع کردند!

سلطانی از مدتها قبل یعنی زمانی که دلار مرزهای بالای 20 هزار تومان را یکی پس از دیگری فتح می کرد به حبابی بودن قیمت دلار تاکید داشت و اکنون نیز معتقد است توجه به وابستگی شدید قیمت دلار و قیمت سهام در ایران، حبابی بودن نرخ دلار، روند حبابی قیمت سهام در بورس را تشدید کرده و با افق نزولی پیش روی دلار باید در انتظار تخلیه حباب بازار سرمایه باشیم.

مهم ترین اظهار نظر این پژوهشگر اقتصادی به آینده بازار سهام مرتبط است آنجا که می گوید هیچ عاملی در حال حاضر نمی تواند جلوی نزول قیمت ها را در بورس را بگیرد. وی دلیل این امر را این گونه استدلال می کند که ارزش بورس تهران حدود 6 هزارمیلیارد تومان است اما حداقل نیمی از این ارزش حباب است.

سلطانی همچنین در اظهارنظری جنجالی درباره سهامداران خرد گفته است که آنها که ادعا می کنند فریب خورده اند و با فریب وارد سرمایه خود را وارد بورس کرده اند اما به باور او آنها فریب طمع خود را خورده اند.

وی تصریح کرد: تمام کارشناسان اظهار داشتند رشد بازار به علت حباب است اما سهامداران خرد از روی طمع شروع به خرید سهام بیشتر کردند و حالا هم دچار زیان شده اند.

برای دسترسی سریع تر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

16 دیدگاه برای “بورس 6 هزار میلیارد تومانی هنوز 50 درصد حباب دارد

  1. نیما گفته:

    اگر حباب داره؟پس مردم فریب خوردند.یعنی صندوق پالایش رو به گفته خودتان با حباب به مردم فروختند..صحبت هاتان تناقض داره..اینم کارشناس شده تواین موقع حساس..

    • علی گفته:

      بکو به کارشناسان بی سواد ومفت گو شما چطور از سرمایه مردم رنج کشیده دفاع میکنی بورس همین حالا هم نزدیک هشتاد درصد ریزش داشته چه حبابی دیگه مونده

  2. علی نظری گفته:

    بعضی از سهمها بله حرف شما درست ولی حداقل سهمها را از هم جدا می کردی مگه خبر نداری خیلی از سهمها p/e زیر ده دارن با سپاس

  3. احسان گفته:

    لطفا احسان سلطانی فرد رو بدین دست مردمی که فریب خوردن تا طعم طمع رو بهش بچشونن.اون موقع که این اقایان با رانت خالی کردن باید هم مردم رو به طمع کاری دعوت کنند.کشور روحباب داره میره این اقا ول کن حباب نداشته بورس نیست

  4. گمنام گفته:

    سهام دار خرد طمع کرد یا شما کفتار صفت ها دارین خون مردم را میمکید ملت از ترس بی ارزش شدن اندک سرمایه شان به بورس پناه اوردند خوردتون نشود این کفتار ها

  5. حسین گفته:

    کارشناس دروغ گو زیاد داریم . نظر یک کارشناس مهم نیست . مهم اینه همیه کارشناس چی میگن . 🤗

  6. مهدی گفته:

    متاسفم که یک‌نفر به اصطلاح اقتصادان … با ایجاد رابطه بین فریب مردم و طمع مردم میخواهد توپ ویرانی بورس را به گردن سهام دار خرد و درشت بیاندازد …..تقصیر مردمی که با بوق و شیپور وارد بازار سرمایهدشدند و سهام بی ارزش را به انها ده برابر قیمت فروختید و اکنون 50/افت قیمت دستوری داده اید چیست ..کمی انصاف داشته باشید ..این مردم به اصطلاح حضرت عالی طمع کار همان مردمی هستند که با اندک‌بضاعت خود وراد بورس شده اند تا سود اندکی کنند و چاله چوله هایی که اقتصاد دانهای … همچون شما برایشان ایجاد کرده اید را کمی ماله بکشند و با پول تمیز سر سفره خانوادشان لروند و اگر طماع بودند در صف خرید طلا و دلار بودند نه بورس در پیت بی صاحب …کمی خجالت بکشید دست از مردم ازاری بردارید .کمتر خون مردم بیچاره را در شیشه کنید …متاسف برای اقتصا ایران .

  7. ایمان گفته:

    سلطانی را میشناسم تمام مدارک تحصیلیش با سهمیه گرفت. ایثار گران فکر کنم مدارک و سطح دانش ایشان حباب دارد. و تحصیلات واقعی ایشان را فوق دیپملم شاید هم کمتر میبینم.

  8. اسماعیل گفته:

    سلام آقای کارشناس آیا قیمت لبنیات حباب دارد؟ آیا قیمت تایر فولاد مس لوازم برقی حباب دارد ؟آیا قیمت لوازم خانگی حباب دارد ؟آیا قیمت ماشین که ۵برابر شده وقیمت مواد غذایی که مردم مصرف میکنن حباب ندارد؟ شما میتوانید قیمت محصولات شرکتها رو بیارید پایین خوب بیارید دیگه که ۱۰برابر گران شده مردم بخاطر حفظ ارزش پولشون اومدند توی بورس شدن سهامدار به کدام گناه ناکرده شدند طمع کار تازه اصل سرمایشون نصف شده قیمت محصولات شرکت چندین برابر شده شما که نمی‌فهمید بر مردم چه گذشته چرا فقط قدرت روی سهام شرکتها که دست دولته میزنید سر سهام. ولا خود سهام خجالت میکشم وقتی قیمت محصولات شرکت اینطوری نجومی گران شده بعد شما میگید سهام حباب دارد.

  9. علی قدسی گفته:

    سلطانی فردکارشناس.یاکارشکن؟مردحسابی .همه .میگن .دولت برا کسری .بودجه.مردم را.به بورس .دعوت.کرد.روحانی.گفت،همه ،چیز را.،به،،بورس بسپارید ،بعد .میگی .حباب .داره؟مردم .طمع کردن؟خجالت .هم .خوبه .واله!

  10. سید سجاد حسینی گفته:

    کسی به پژوهشگران گفته با چه معیاری بازار را محاسبه میکنند؟دلار ۲۵برابر شده،یعنی ارزش ذاتی شرکت ها حداقل ۲۰برابر شده
    اگه میخواند بورسو بکشند پایین نیازی به این حرفها نیست

  11. احمد گفته:

    از صصحبت کارشناس ۲ برداشت میشه کرد
    ۱.میخواد جو بده که مردم سهام هاشون رو حراج کنن و آقایون بردارن.
    ۲.یا جو میده مردم نفروشن و سهام حباب قیمتی پیدا کنه و دولت سهامهاش رو بازم غالب کنه و خودشون با رشد قیمت کاذب بازم مردم رو فریب بدن و تو قیمت بالا سهامهای بی ارزش خودشون رو بفروشن.
    نتیجه:بیخیال ارزش سهام ها تا یکسال بشید و بعد یکسال برید سراغ سهامها و از رشدش حال کنید.

  12. احمدی گفته:

    کارشناس محترم ارزش سهم چگونه تعیین می شود که حباب دارد ؟ قیمت یک سهم از محاسبه سرمایه یک شرکت بدست می اید . یک شرکت ذوب آهن اگر فقط زمین شرکت خود را به روز بفروشد قیمت سهم ان بالای 10 هزار تومان است که الان 500 تومان است . پس حباب کجاست ؟ بنظر شما قیمت سهم ان باید 50 تومان باشد / متاسفانه برخی افراد با تحلیل های ناقص بازار بورس را به خطر انداخته اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز