بورس و ربع سکه ؛ رکوردار بیشترین زیان بازارها در دی ماه + نمودار

بررسی وضعیت بازارها در دی ماه حاکی از آن است که سرمایه گذاران اغلب بازارها دچار زیان شده اند و در این میان زیان سرمایه گذاران بورس و خریداران ربع سکه بیش از سایرین بوده است.

به گزارش کاماپرس، دی ماه را باید ماه نحس سرمایه گذاران دانست چرا که در این ماه بازارها به صورت یکپارچه  قرمز پوش بودند. عامل اساسی در کاهش بازدهی سرمایه گذاری های انجام شده در اولین ماه زمستان فروکش کردن انتظارات تورمی و تخلیه حباب قیمت در بازارها بود.

در ادامه 6 بازار اصلی و درصد بازدهی منفی(زیان) آنها را به روایت اکو ایران مرور می کنیم.

 

آریاک سفر

1. بورس؛ 17 درصد زیان

بازار سهام با ریزش های سنگین و غافل گیر کننده سهامداران را به طور متوسط 17 درصد در دی ماه دچار زیان کرد. دخالت های دولت و بی اعتمادی به آینده بورس موجب شد بورس صدرنشین ایجاد ضرر و زیان در دی ماه باشد.

2. ربع سکه؛ 16 درصد زیان

در بازار سکه اغلب نگاه‌ها متوجه سکه تمام طرح جدید یا همان سکه امامی است و کمتر کسی به حبابی شدن قیمت اجزای دیگر سکه مثل ربع سکه توجه می کند. ربع سکه با زیان 16 درصدی در دی ماه نشان داد سرمایه گذاران اجزای سکه در ارزیابی خود از آینده این کالا دچار اشتباه بوده اند.

3. طلای 18 عیار ؛ 13/5 درصد

سنتی ترین سرمایه گذاران ایران یعنی خریداران طلای18 عیار نیز در دی ماه 13/5 درصد زیان کردند تا سومین رتبه زیان دیدگان این ماه را از آن خود کنند. بازار طلا مدتهاست در رکود به سر می برد و دی ماه نیز با نوسان های منفی اونس جهانی و نزدیک شدن به تحلیف بایدن بازار فلز گرانبها به رکود بیشتری فرو رفت.

4. سکه امامی ؛ 11/8 درصد زیان

ریزش سکه در بازار ایران از دو عامل مهم ناشی می شد. اولین عامل کاهش انتظارات تورمی در کشورما به دلیل تغییر رئیس جمهور و هیات حاکمه آمریکا بود. دومین عامل زیان 11/8 درصدی سکه نیز عقب نشینی مقطعی بازار طلای جهانی به دلیل شروع واکسیناسیون گسترده در بسیاری از کشورها و بهبود چشم انداز اقتصاد جهانی بود.

5. دلار ؛ 7/8 درصد

تصور می شد سرمایه گذاران اسکناس آمریکایی بیشترین زیان را در دی ماه تحمل کنند اما زیان 7/8 درصدی آنها نشان داد دلار در برابر تحولات سیاسی تا چه حد مقاوم است. البته عده ای عقیده داشتند دولت و بانک مرکزی تمایل چندانی به سقوط ناگهانی دلار نداشتند و در غیر این صورت دلار بیش از این برای دلاربازان زیان به بار می آورد.

6. خودرو ؛ 0/6 درصد

کمترین زیان در دی ماه به جیب سرمایه گذاران بازار خودرو وارد شد. سقوط قیمت ها در این بازار در هفته پایانی دی ماه آغاز شد با این حال قیمت ها آنچنان سقوط نکرد که دلالان خودرو را آزار دهد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار مهم بازارها و کسب وکارها، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز