بورس مقصر گرانی مسکن است؟

آیا رابطه ای بین نوسانات بازار بورس و قیمت مسکن وجود دارد و می توان گفت بورس مقصرگرانی مسکن است؟
به گزارش کاماپرس، عبده‌تبریزی مشاور سابق وزیر سابق راه و شهرسازی در گفت و گویی  دلیل افزایش قیمت مسکن را بازار سهام معرفی می کند. دلیلی که خیلی از کارشناسان در تایید آن تردید دارند و معتقدند بازار بورس نقش چندانی در افزایش شدید قیمت مسکن نداشته است.

فرشید حاجت پور دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان معتقد است بازار بورس کمترین تاثیر را روی افزایش قیمت مسکن می گذارد و دلیل اصلی نابسامانی بازار مسکن به اتفاقات 10 سال اخیر و بی‌برنامگی دولت در بخش مسکن بازمی‌گردد.

او در این باره می گوید:« پس از طرح مسکن مهر که سال 87 کلید خورد دیگر هیچ برنامه‌ای برای کنترل بازار مسکن نداشتیم و اساسا وزارت راه و شهرسازی سیاست‌ورزی مناسبی در راستای تسهیل کسب و کار بخش مسکن و تدوین برنامه‌ای برای شرایط امروز این حوزه نداشته است. شرایط امروز وزارت راه و شهرسازی دقیقا مانند بانک مرکزی است؛ مدیرکل هر روز می‌گوید بازار ارز را کنترل می‌کنیم اما در واقعیت قیمت دلار همچنان در حال افزایش است. وزارت راه و شهرسازی نیز می‌گوید بازار مسکن را کنترل کرده‌ایم اما افزایش قیمت مسکن همچنان ادامه دارد و در جدیدترین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت از مرز 24 میلیون تومان (شهریور 99) عبور کرده است.»

بورس مقصر نیست، فرافکنی نکنید

به گفته ‌ دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در 10 سال اخیر عدم توجه به بخش مسکن مهم‌ترین دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در کشور بوده است. او به تسنیم می گوید:« بازار مسکن از اقتصاد کلان متاثر می‌شود اما نه این‌که بگوییم مثلا دلیل افزایش قیمت مسکن بورس است.

آریاک سفر

حدود 10 سال قبل مرتکب اشتباه راهبردی شدیم و آن ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی بود، اتفاقا مشاور سابق وزیر سابق راه و شهرسازی جزو موافقان این ادغام بود.همین ادغام شرایطی را امروز به وجود آورده تا عملا در بخش مسکن برنامه‌ای برای تولید وجود نداشته باشد.»

او با تاکید بر این‌که اعتقادی به تاثیرگذاری بورس در افزایش قیمت مسکن ندارم، اظهار می کند:«‌ بورس شاید در نهاده‌های تولید کمی تاثیرگذار باشد اما قطعا افزایش بیش از 100 درصدی قیمت مسکن طی 8 ماه اخیر ارتباطی به بازار سهام ندارد و برخی اظهارنظرها فرافکنی و فرار رو به جلو است.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز