بهترین روش شستشوی فرش دستباف تا آسیب نبیند

لست سکند

حساسیت فرش دستباف از لحاظ رنگ‌بندی، جنس الیاف، نحوه بافت و البته قیمت گران آن باعث می‌شود که شستشوی فرش دستباف با فرش ماشینی متفاوت باشد. شستن فرش دستباف در خانه و خشک کردن آن کار هرکسی نیست و در بیشتر مواقع، اگر امر بدون تخصص کافی نجام شود، به فرش آسیب می‌رسد. و در پی آن، اگر به یک فرش دستباف قیمتی آسیبی وارد شود، هزینه آن ممکن است جبران‌ناپذیر باشد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، با توجه به همین حساسیت‌ها، در ادامه به نکاتی پرداخته می‌شود که در شستشوی فرش دستباف راهگشا هستند.

راهنمای شستشوی فرش دستباف

در ابتدا، توجه به این نکته ضروری است که شسشوی فرش دستباف توسط قالیشویی‌های معتبر و متخصص کار عاقلانه‌تری است. چراکه حتی مواد شوینده‌ای که برای شستشوی فرش دستباف استفاده می‌شود با بقیه انواع فرش متفاوت و مراحل آن نیز دقیق‌تر است. مراحل شستشوی فرش دستباف از این قرار هستند؛

راز آسمان پایتخت

گردگیری و غبارگیری فرش دستباف

قدم اول این است که سطح فرش از گرد و غبار و آلودگی‌ها پاک شود. این کار را می‌توان با یک جاروبرقی انجام داد. در برخی موارد افراد به وسیله یک چوب، پشت فرش را می‌تکانند تا گرد و خاک آن خارج شود اما دقت شود که این کار، به بافت فرش آسیب می‌رساند و همان جاروبرقی بهترین راه حل است. گرفتن گرد و غبار فرش باعث می‌شود که در زمان خیس شدن، گرد و غبارها که معمولا در مجاورت با رطوبت یا برخورد با آب دارای حالت چسبندگی می شوند از فرش خارج شده و عمل شستن فرش راحت‌تر و کامل‌تر شود.

آزمایش رنگ‌دهی فرش

فرش‌های دستباف معمولا از الیاف و رنگ‌های طبیعی تولید شده‌اند و از این رو نسبت به آب و مواد شوینده واکنش متفاوتی دارند. برای تست رنگ فرش پیشنهاد می‌شود که یک دستمال پارچه‎ای سفید کمی خیس شده و روی پرز فرش کشیده شود. اگر دستمال رنگی شد به معنای رنگ دادن فرش است. فرش‌هایی که رنگ می‌دهند، بهتر است توسط قالیشویی‌های معتبر که از موادشوینده باکیفیت استفاده می‌کنند، شسته شوند.

معمولا در قالیشویی های معتبر برای شستن فرش دستباف که امکان رنگ دهی در آن ها بالا ست از روش خشکشویی یا روش شستشو با مواد نانو استفاده می شود.

شستشوی فرش دستباف با شوینده‌ها

در خیس خوردن فرش، نباید از آب داغ استفاده کرد چراکه ممکن است رنگ‌ها باهم تداخل پیدا کنند و فرش آسیب ببیند. سپس باید مقداری شامپو فرش با آب ترکیب و با یک برس نرم، روی فرش کشیده شود.

آبکشی فرش دستباف

آبکشی کردن فرش کمک می‌کند که تمامی مواد باقی‌مانده در منافذ الیاف فرش تمیز شود و هیچ‌گونه کف و آلودگی در آن باقی نماند. آبکشی فرش باید تا زمانی که آب زلال و تمیز از فرش خارج می‌شود ادامه داشته باشد.

خشک کردن و آبگیری فرش

این کار در روش سنتی با لول کردن فرش و قرار دادن آن برای مدتی در یک نقطه و سپس پهن کردن در فضای آزاد انجام می‌شود درحالی‌که در شرکت‌های قالیشویی آبگیری فرش توسط دستگاه‌های مدرن به روش گریز از مرکز انجام می‌شود. برای خشک کردن نیز، دستگاه‌های خشک‌کن، خشک کردن فرش را برعهده دارند. برخلاف گرم‌خانه‌ها دستگاه گرماساز بزرگی در مرکز وجود دارد که با ایجاد حرارت مرکزی، موجب گرم شدن فضا می‌شود!

آنطور که به نظر می‌رسد، حساسیت‌های فرش دستباف، شستشوی آن را سخت می‌کند. اینکه از چه شوینده‌ای استفاده شود؟ برس نرم است یا خیر؟ دمای آب تا چه اندازه باشد؟ گرفتن گرد و غبار آن دشوار است و همه و همه شستشوی فرش دستباف در خانه را با دلهره همراه می‌کنند. از این رو بهتر است شستشوی فرش دستباف به یک قالیشویی معتبر سپرده شود که به کمک دستگاه‌های مدرن کاملا اتوماتیک و متناسب با فرش، آن را شستشو می‌کنند. در قالیشویی‌های معتبر و پیشرفته تمامی مراحل اصلی شستن فرش دستباف شامل گردگیری، شستشو با مواد شوینده، آبکشی، آبگیری، خشک‌کردن، بسته‌بندی و… توسط دستگاه‌ها انجام‌شده و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به فرش وارد نخواهد شد.

با قالیشویی پیشگام آلودگی‌های فرش خود را بزدایید

قالیشویی و مبل‌شویی پیشگام که در سال 1375 تاسیس شد، یکی از همین قالیشویی‌های تمام اتوماتیک است که با بیش از 25 سال فعالیت، می‌توان فرش را با خیال راحت به آن سپرد. قالیشویی پیشگام با به کار گیری پیشرفته‌ترین دستگاه‌های گردگیر، شستشو، خشک کن و رفوی فرش بیش از دو دهه است که در زمینه شستشوی فرش دستباف فعال است. خشک کردن با سیستم چرخی و حرارتی در این قالیشویی، باعث می‌شود که بعد از شستشوی کامل نیازی به پهن کردن فرش‌ها در فضای باز نباشد و آن‌ها دوباره آلوده نشوند!

قالیشویی پیشگام از خدمات شستشو فرش گل ابریشم و ماشینی گرفته تا مبلشویی را ارائه می‌دهد. مواد آلمانی نانو و دستگاه‌های تمام اتوماتیک این قالیشویی است که آن را از دیگر قالیشویی‌ها متمایز می‌کند. به طوری که رتبه سوم را در شهر تهران در زمینه رضایتمندی مشتریان و ارائه خدمات پیشرفته کسب کرده است.

انتهای پیام

مرتبط با : قالیشویی پیشگام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز