بهترین راه‌ها برای تشخیص فیروزه اصل از بدل

هیچ چیز بدتر از خرید یک قطعه جواهرات گران قیمت نیست که فکر می‌کنید کیفیت بالایی دارد و بعداً متوجه می‌شوید که سنگ قیمتی تقلبی است. در اینجا چند نکته برای تشخیص فیروزه کوبی اصل از بدل را بررسی می‌کنیم.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار صنایع دستی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، امروزه فیروزه تقلبی در بازار بسیار رایج است. بنابراین مهم است که بتوانیم تفاوت بین اصل و تقلبی آن را تشخیص دهیم. تشخیص این قطعات جعلی از روی تصاویر، حتی برای کلکسیونرهای باتجربه، می‌تواند بسیار دشوار باشد. داشتن قطعه در دستان شما تا حد زیادی بهترین راه برای تشخیص است. اگر می‌خواهید از خرید جواهرات فیروزه غیراصل خودداری کنید، این راهنما را در مورد چگونگی تشخیص واقعی بودن فیروزه بخوانید.

فیروزه؛ سنگ شفابخش!

سنگ فیروزه، سنگی کم‌یاب و ترکیبی از یک کانی مات به رنگ آبی تا طیف رنگی سبز است. این سنگ معمولا در کنار آتشفشان‌ها و نزدیک به سطح زمین پیدا می‌شود. فیروزه از ترکیباتی مانند آلومینیوم، فسفات و هیدراته مس تشکیل شده که از نوع سنگ آذرین است. سنگ فیروزه به علت خواص درمانی و معنوی، مورد توجه انسان قرار گرفته است. برخی نیز از آن به عنوان یک سنگ زینتی استفاده می‌کنند.

برخی از فواید سنگ فیروزه عبارت است از:

آریاک سفر
  • بهبود بیماری‌های روحی و افسردگی
  • تقویت چشم
  • اصلاح گردش خون و سم‌زدایی از بدن
  • دفع فقر
  • آرامش‌بخشی و دفع احساسات منفی
  • آسان شدن کار
  • تقویت قلب و بیماری‌های ریوی و تنفسی

چهار مدل از سنگ فیروزه، از معروف‌ترین آن‌ها است. این مدل‌ها شامل عجمی (فیروزه ایرانی و مرغوب‌ترین فیروزه جهان)، شیرازی، شجری و خاکی است. سنگ‌های فیروزه‌ای که ارزش بالاتری دارند، معمولا رنگ صاف و یکدست‌تری دارند. در حالی که بیش‌تر سنگ‌های فیروزه، دارای رگه‌های قهوه‌ای فراوانی هستند. این نوع سنگ معمولا در مناطق خشک و بیابانی یافت می‌شود.

چه راه‌هایی برای تشخیص فیروزه اصل از بدل وجود دارد؟

لازم است برای تشخیص فیروزه کوبی اصل  روش‌های مختلفی را امتحان کرد. این کار اغلب توسط افراد خبره به آسانی انجام می‌شود. اما برای مردم عادی سخت است. متاسفانه با افزایش ارزش مالی این سنگ، نوع تقلبی آن در بازار به وفور دیده می‌شود. بنابراین لازم است افراد با روش‌های تشخیص نوع اصل آن آشنا باشند.

جنس سنگ فیروزه اصل

یکی از اولین راه‌های تشخیص فیروزه اصل از بدل جنس سنگ است. سنگ‌های فیروزه اصل از جنس سنگ آذرین هستند. این سنگ از معادن فیروزه استخراج می‌شود. اما فیروزه تقلبی از جنس پلاستیک، شیشه و یا سرامیک است. این نوع فیروزه وزن کم‌تری دارد و بعضا توخالی است.

فیروزه اصل چه رنگی است؟

تشخیص فیروزه کوبی اصل از بدل به کمک رنگ، یکی از قدیمی‌ترین راه‌ها برای تشخیص بوده است. رنگ فیروزه اصل کمی مات است. این سنگ به دلیل داشتن مواد معدنی، دارای رنگ‌بندی‌های متنوع در طیف‌های آبی، سبز و سفید است. خطوطی که بر روی فیروزه‌های تقلبی وجود دارد نقاشی است که با لمس سنگ به آسانی متوجه آن خواهید شد. هم‌چنین سنگ فیروزه به دلیل زنده بودن، به مرور زمان دچار تغییر رنگ می‌شود.

از تست خراش کمک بگیرید

موثرترین راه برای تشخیص فیروزه اصل تست خراش است. برای این کار لازم است ناخن و یا سوزنی را بر روی قسمتی از سنگ بکشید. اگر بر روی بدنه سنگ خراش ایجاد شد، سنگ تقلبی است. بر روی بدنه سنگ فیروزه اصل هیچ‌گونه خراشی ایجاد نمی‌شود.

فیروزه اصل از کدام معادن استخراج می‌شود؟

محل استخراج سنگ فیروزه عامل مهمی در تشخیص فیروزه کوبی اصل است. مهم‌ترین معادن فیروزه در ایران، آمریکا، تبت و مصر قرار دارد. در ایران نیز فیروزه نیشابور، دامغان و کرمان وجود دارد. ارزش تجاری فیروزه نیشابوری در جهان بسیار بالا است. سنگ فیروزه نیشابور از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار است. اما متاسفانه به دلیل استخراج غیراصولی از معادن، پیش‌بینی می‌شود تا 5 سال آینده، رگه‌های فیروزه نیشابوری ناپدید شود.

چگونه از سنگ فیروزه مراقبت کنیم؟

نگهداری از سنگ‌ها به دلیل زنده بودن‌شان بسیار مهم است. سنگ فیروزه نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین لازم است موارد زیر در استفاده از سنگ فیروزه اصل رعایت شود:

  • انگشتر نگین فیروزه نباید با آب کلردار تماس پیدا کند.
  • باید هنگام کار با مواد شوینده انگشتر فیروزه از دست خارج شود.
  • مهم ترین خطرات برای سنگ فیروزه ایجاد خراش، آب داغ و مواد شیمیایی است.
  • سنگ فیروزه نباید با ادکن، کرم و روغن تماس داشته باشد؛ وگرنه رنگ آن تغییر خواهد کرد.
  • از تماس مواد چربی با سنگ فیروزه اجتناب شود.

انتهای پیام

مرتبط با : صنایع دستی آقاجانی
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز