بهبود کیفیت نان چگونه امکان پذیر است؟ 

تولید نان صنعتی حدود یک دهه قبل در کشور به رسمیت شناخته شد. یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان نان صنعتی با آن مواجهند یکسان‌سازی نشدن نرخ خدمات و نبود فرهنگ‌سازی مناسب برای مصرف نان صنعتی است. اصلی‌ترین چالش حال حاضر این صنعت، تبعیض در اعطای یارانه بین نان صنعتی و سنتی است؛ چالشی که باعث شده بخش صنعتی تولید نان توان خود در کسب سهم مناسب از بازار و متعاقباً توسعه را از دست دهد. واحدهای تولیدی نان صنعتی فاصله‌ای 70درصدی با توان بالقوه خود دارند که بیانگر شکاف عمیق بین ظرفیت حقیقی و وضعیت تولید فعلی آنهاست.

به گزارش کاماپرس، میثم بقایی، مدیرعامل شرکت پرگاس نوین آذر کیمیا فعال در حوزه اصلاح‌کننده آرد گفت: این شرکت تولیدکننده بهبوددهنده آرد، به تازگی به تولید انواع پودر کیک آماده و نیمه آماده نیز روی آورده است.

کار ما با تاسیس «پیماد صنعت» شروع شد. پیماد صنعت سال 81 همزمان با پروژه غنی‌سازی آرد زیر نظر اتحادیه اروپا و معاونت غذا و دارو دکتر شیخ‌الاسلام آغاز شد. به تشویق شیخ‌الاسلام در زمان دانشجویی کارشناسی ارشد کار ساخت میکروفیدر را شروع و سال 83 اولین میکروفیدر تولید شده در ایران را تولید کردیم. تا سال 81 چیزی به نام غنی‌سازی آرد نداشتیم و در آن سال این پروژه با هدف تامین آهن در آرد به دلیل کمبود آهن، تعریف شد. باید دستگاهی می‌ساختیم که این 200 گرم را به ازای یک تن در طول یک ساعت تزریق کند که موفق به تولید ‌آن شدیم.

مدیرعامل شرکت پرگاس در ادامه با اشاره به اجباری و ملی شدن پروژه غنی‌سازی آرد گفت: در ابتدا این طرح استانی شد و در ادامه با استان کرمان و خراسان قرارداد بستیم تا آنکه در بحث غنی‌سازی شرکت‌های دیگر نیز وارد شدند. در سال 85 به دلیل جدا شدن دو نفر از شرکای ما، نام شرکت به ایلیا تغییر کرد. در سال 89 بحث خودکفایی گندم مطرح شد و در همان سال‌ها یکی از شرکت‌ها از ما درخواست پودر گلوتن کرد که گفتیم ما سازنده دستگاه هستیم و فروش گلوتن نداریم، اما با اصرار آن شرکت به تهیه گلوتن پرداختیم؛ کم کم مشتری برای گلوتن بیشتر هم شد تا دیگر کار ساخت دستگاه را رها کردیم و به تهیه گلوتن و سایر افزودنی‌های مجاز آرد پرداختیم. به دنبال این اتفاق، در سال 90 شرکتی به نام بهبود نان پرگاس را تاسیس کردیم. تا سال 93 که شراکت از بین رفت و من شرکت خودم را ثبت کرده و الان یکی از تولیدکنندگان اصلاح کننده آرد هستم.

بقایی در توضیح قیمت بالای محصولات بهبوددهنده تولید شده در شرکت پرگاس در گفت و گو با دنیای اقتصاد گفت: به دلیل استفاده از بهترین مواد اولیه (آنزیم‌های وارداتی) و کیفیت مطلوب محصولات قیمت بهبوددهنده ما در بازار بالا است. قیمت بهبود دهنده تولید شده در شرکت پرگاس 370 تا 400 هزار تومان به ازای هر کیلو است و با دلار 23 هزار تومانی نمی‌توان جنس 70 هزار تومانی فروخت. به گفته وی تولید کننده بهبوددهنده آرد در کل ایران کمتر از 10 شرکت است. بازار وسیعی داریم، اما کمتر شرکتی دانش لازم را برای تولید اصلاح‌کننده دارد. تجهیزات آزمایشگاهی و رئولوژیکی تولید بهبوددهنده بسیار قیمت بالایی دارد و خیلی اهمیت دارد که تجهیزات به روز و منطبق با استانداردهای روز دنیا باشد.

آریاک سفر

مدیرعامل شرکت پرگاس با اشاره به اینکه تهیه تجهیزات آزمایشگاهی مصرفی هزینه‌بر است، گفت: این شرکت صرفا بحث درآمدی ندارد بلکه دغدغه رسیدن نان سالم به دست مردم دارد. متاسفانه برخی کارخانه‌های آرد کشور هزینه چندانی نمی‌کنند. وی در ادامه گفت: کیفیت نان به دلیل نامرغوبی گندم، پایین است که به دلیل دخالت‌های دولت و اختصاص یارانه است. اگر شرایطی ایجاد شود که تولیدکننده از کشاورز طلب گندم با کیفیت کند، برای تهیه گندم با کیفیت رقابت ایجاد می‌شود. در حال حاضر به دلیل شرایط بد اقتصادی ناشی از کرونا، برخی نانوایی‌ها بخشی از آرد سهمیه‌ای یارانه‌ای خود را با قیمت آزاد به شیرینی‌فروشی‌ها می‌فروشند.

وی با اشاره به بالا رفتن هزینه‌ها گفت: همه مشاغل دچار مشکل درآمدی و حتی پرداخت حقوق پرسنل شده‌اند. از طرفی مواد اولیه مصرفی در بهبود دهنده (آنزیم) به علت قیمت ارز بالا رفته و از طرفی دیگر توان خرید کارخانه‌های آرد کم شده است. چنان چه قیمت‌ها به همین صورت بماند و قیمت نان بالا نرود کارخانه‌های آرد از بهبوددهنده درجه یک استفاده نمی‌کنند به دلیل آن که می‌دانید نان در ایران جزو قوت غالب مردم است و این کار ممکن است ضرر‌های جبران‌ناپذیری به سلامت جامعه بزند. مدیرعامل شرکت پرگاس با اشاره به تولید محصول جدید خود گفت: به تازگی به تولید پودر کیک روی آوردیم و انواع پودر کیک را تولید می‌کنیم. پودر کیک ما با برندهای مطرح بازار قابل رقابت است و برنامه‌های ویژه‌ای جهت صادرات آن داریم.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : پرگاس
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز