برنامه دولت برای مقابله با بیکاری ناشی از کرونا چیست؟

بر اساس برآوردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۲۰ درصد از شاغلان کشور در اثر شیوع کرونا بی‌کار شده‌اند.

به گزارش کاماپرس، بیکاری یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که با شیوع ویروس کرونا در کشور، گریبان بسیاری از شاغلان را گرفته است. نحوه مقابله با این موضوع و زمان‌بندی حمایت دولت از اقشار ضعیف اما با انتقادات بسیاری مواجه شده است.

چند نفر برای بیمه بیکاری ثبت نام کردند؟

اگرچه آمار دقیقی از تعداد کسانی که در سامانه وزارت کار ثبت نام کرده‌اند در دست نیست اما برآوردها از درخواست بیش از 100 هزار نفر از مشمولان قانون کار برای دریافت بیمه بیکاری خبر می‌دهند. با وجود این آمار قابل توجه و گذشت 60 روز از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران اما متاسفانه دولت اطلاعات کافی در مورد ادامه پروسه ثبت نام و زمان پرداخت این حقوق ارائه نداده که این موضوع موجب سردرگمی بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان شده است.

این در حالیست که ایالات متحده آمریکا، کانادا و فرانسه با جدی شدن شیوع کرونا در کشورهایشان، بلافاصله خطوط اعتباری و حمایتی خود را بر روی مردم گشودند تا اقشار کم‌درآمد که به طرق مختلف تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته بودند، آسیب کمتری را از این بابت متحمل شوند.

آنچه از اطلاعات موجود دریافته‌ایم

برآوردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بی‌کاری ۲۰ درصد از شاغلان بر اثر تعطیلی یا کاهش فعالیت بنگاه‌های اقتصادی حکایت دارد. این پیش‌بینی در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس آخرین اطلاعات، آمار بیکاری کشور در زمستان 98، چیزی در حدود 10.6 درصد به ثبت رسیده است. گفتنیست، بر اساس داده‌های مرکز آمار، نرخ بیکاری در بین جوانان 15 تا 24 ساله در تابستان سال گذشته به بیش از 26 درصد رسیده بود.

آریاک سفر

دفتر مدل‌سازی دانشگاه امام صادق نیز از انجام مطالعه‌ای خبر داده که نشان می‌دهد از آغاز شیوع کرونا، تولید ۶۵ درصد بنگاه‌های اقتصادی ایران کاهش تولید داشته‌اند. این پژوهش همچنین از افزایش فعالیت ۴ درصد بنگاه‌ها خبر داده است.

از لابه‌لای گفته‌های مسئولین

سخنگوی دولت از خطر بیکاری و اخراج میلیون‌ها تن در اثر ادامه‌دار شدن تبعات کرونا خبر داده است. به گفته ربیعی، بیش از ۳ میلیون شاغل رسمی و ۴ میلیون شاغل غیررسمی با کاهش دستمزد یا اخراج روبه‌رو بوده و همچنین یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگاه تعطیل شده‌اند.

با مروری بر گفته‌های محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌توان این‌گونه دریافت که تنها برنامه دولت برای حمایت از بیکارشدگان دوران کرونا، بیمه بیکاری بوده که البته به این زودی‌ها هم خبری از پرداخت این حقوق نخواهد شد؛ چراکه طبق اطلاعیه وزارت کار، پروسه ثبت نام تا پایان اردیبهشت ادامه داشته و در نهایت، پس از عادی شدن اوضاع مملکت، درخواست متقاضیان بیمه بیکاری می‌بایست در کمیسیونی دونفره تحت بررسی و مورد تایید قرار گیرد.

با این حال، بیمه بیکاری ناشی از کرونا، مشمول کارگران بدون قرارداد، کارگران شاغل در بنگاه‌ها و کارگاه‌های کمتر از ۵ کارگر و بنگاه‌های کوچکی که هنوز به ثبت نرسیده و کارگرانشان بیمه نیستند، نخواهد بود.

گفتنیست، بر اساس آمار وزارت کار، هم‌اکنون چیزی در حدود ۲۶۰ هزار مستمری‌بگیر در کشور از بیمه بیکاری بهره‌مندند.

اقدامات دولت برای حمایت از اقشار کم‌درآمد

به تعویق انداختن دریافت مالیات: با وجود افزایش 13 درصدی سهم مالیات در بودجه سال 99 کشور، دولت با به تعویق انداختن دریافت مالیات موافقت کرده است. به عقیده کارشناسان اقتصادی، این موضوع می‌تواند دولت را با مشکلات بودجه‌ای بسیاری مواجه کند.

از سرگرفتن فعالیت مشاغل کم‌خطر: یکی از اقدامات دولت که البته با انتقادات فراوانی از سوی افکار عمومی همراه است، از سر گرفته شدن فعالیت مشاغل و گروه‌های جمعیتی کم خطر از نظر ابتلا است. به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت، این تصمیم به دلیل جلوگیری از «فروپاشی اقتصادی» گرفته شده است.

الزام کارفرمایان واحدهای تولیدی بزرگ به پرداخت حقوق کارکنان: مروری بر «طرح فاصله‌گذاری اجتماعی» از الزام دولت برای پرداخت حقوق کارگران واحدهای تولیدی بزرگ از جمله کارگاه‌ها و کارخانه‌ها که به طور موقت و به صورت خودخواسته تعطیل شده‌اند، خبر می‌دهد. بنابر ادعای دولت، از آنجا که این نهاد دستور به تعطیلی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نداده، پس کارگران مشمول دریافت بیمه بی‌کاری نمی‌شوند ولو این‌که کارفرما کار را تعطیل کرده باشد.

وعده‌های دولت برای حمایت از اقشار کم‌درآمد

با ادامه‌دار شدن تعلل دولت در اجرای طرح‌های حمایتی از اقشار ضعیف و کم‌درآمد، مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به احتمال بروز «رخدادهای دردناک» هشدار داد. بر همین اساس، دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان به‌ کمک‌های معیشتی اختصاص داد. بنا بر شنیده‌ها، این مبلغ به صورت وام و در دو بخش پرداخت خواهد شد:

پرداخت 52 هزار میلیارد تومان وام به مشاغل: شاغلان در ۱۰ رسته شغلی شامل تولید و توزیع غذا، زیر مجموعه صنعت گردشگری، حمل و نقل عمومی درون و برون شهری، پوشاک، کیف و کفش، توزیع خشکبار و قنادی، ورزشی، فرهنگی و رسانه‌ای و صنایع دستی از حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان وام با سود ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت ۲ ساله برخوردار می‌شوند.

پرداخت ۲۳ هزار میلیارد تومان وام به یارانه‌بگیران: یکی از برنامه‌های دولت که البته با حواشی بسیاری همراه بود، وام‌ یک میلیون تومانی است که به تمامی یارانه‌بگیران، فارغ از اشتغال یا بی‌کاری آنان پرداخت خواهد شد. این وام که در ابتدا بنا بود با سود 12 درصدی بازپس گرفته شود با برعهده گرفته شدن سود آن توسط دولت به «وام قرض‌الحسنه» تغییر ماهیت پیدا کرد. لازم به ذکر است، دوره بازپرداخت این وام که به 23 میلیون شهروند تعلق خواهد گرفت، ۳۰ ماهه و هر ماه حدود ۳۵ هزار تومان خواهد بود.

پرداخت 5 هزار میلیارد تومان وام به بیمه‌نشدگان: به گفته مسئولان دولتی، مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به مجموع افرادی که فاقد بیمه بیکاری بوده‌‌اند، در نظر گرفته شده است. بر همین اساس، این افراد طی 4 نوبت، یارانه‌هایی به مبلغ ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان – بسته به جمعیت خانوار – دریافت خواهند کرد.

گفتنیست، از امروز 30 فروردین، بنا به دستور دولت، فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی و اقتصادی در کشور به روال عادی خود بازخواهد گشت.

پایان پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز