بررسی چالش‌های واردات مواد اولیه چسب رازی

چسب رازی

گروه صنعتی رازی در سال 1359 پایه ریزی شد و این ایده ابتدا با تشکیل شرکت شیمیایی رازی برای تولید انواع چسب های صنعتی و خانگی شکل گرفت که در سال 1361 به تولید رسید. شرکت شیمیایی رازی سالیانه 18000 تن چسب تولید می کند. در سال بعد ایده تولید تایر با تاسیس شرکت آرتاویل تایر شکل گرفت و سپس شرکت های کیان شیمی و کیمیا رزین برای تولید انواع مواد شیمیایی ساخته شدند. سهام اصلی شرکت های جام دارو و لاستیک یزد نیز به مرور خریداری و این دو شرکت به کارخانجات گروه صنعتی رازی اضافه شدند.رسالت گروه صنعتی رازی تولید کالای با کیفیت می باشد.

به گزارش کاماپرس، در ابتدای کار شاید کمتر کسی تصور می‌کرد با تاسیس کارخانه چسب رازی این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چسب در ایران و خاورمیانه تبدیل شود. در سال ۱۳۹۹ این شرکت بزرگ ‌پا به دهه چهارم حیات خود گذاشت تا بار دیگر جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند. امروز صنایع شیمیایی رازی، نامی شناخته‌شده در عرصه تولید انواع چسب‌های صنعتی، خانگی و بسته‌بندی است. این شرکت با فعالیت بخش خصوصی در سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار مترمربع در شهرستان ساوجبلاغ آغاز کرد. نتیجه سه دهه فعالیت مستمر و تولید انواع چسب باکیفیت و باهدف تحقق شعار «همه راضی از چسب رازی»، کسب سهم حداکثری از بازار ایران برای این شرکت تولیدی بوده است. به گفته رامین میزانی، رئیس هیات‌مدیره شرکت شیمیایی رازی استفاده از خلاقیت و نوآوری در واحد تحقیق و توسعه و آزمایشگاه کارخانه رازی، نیازسنجی متداول بازار و ارتباط مستحکم با مشتریان باعث شده تا شرکت رازی بتواند رضایت مصرف‌کنندگان نهایی را جلب کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی و بین‌المللی از محصولات رازی، این شرکت با احساس مسوولیت به‌مراتب سنگین‌تری نسبت به گذشته، بازار مصرف‌کننده بزرگ‌تری را پیش روی خود دید که این امر سبب شد تولید چسب را افزایش دهد. پس از افزایش حجم تولید چسب، چسب رازی پا به عرصه بین‌المللی گذاشت و محصولات خود را به کشورهای همسایه نیز صادر کرد. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند درحال‌حاضر حدود ۶۴۰ نفر در شرکت رازی مشغول به کار هستند که از این تعداد ۳۷۰ نفر در کارخانه و ۲۷۰ نفر در دفتر مرکزی شرکت فعالیت دارند. البته علاوه بر اشتغال‌زایی مستقیم، تعداد زیادی هم به‌طور غیرمستقیم در این شرکت مشغول به کار شده‌اند.

چالش‌های واردات مواد اولیه
وی گفت: صنایع شیمیایی و به‌خصوص تولید چسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ و این امر به‌دلیل گستردگی استفاده چسب در صنایع مختلف مثل خودروسازی، ساختمان‌سازی، چاپ و بسته‌بندی، چوب و مبلمان، کیف و کفش و… است. مشکلاتی نیز بر سر راه تولید چسب وجود دارد. این صنعت حدود ۸۰ درصد مواد اولیه خود را از طریق واردات از خارج کشور تهیه و تامین می‌کند. به گفته میزانی در این شرایط نیازمندیم دولت حمایت کافی درخصوص تخصیص ارز به مواد اولیه و پشتیبانی مالی- ریالی لازم را از این صنعت انجام دهد. حمایت هرچه بیشتر از این صنعت می‌تواند منجر به تولید بیشتر و درنتیجه صادرات به کشورهای دیگر شود. می‌توان گفت مشکلات نوسانات قیمت ارز به‌طور مداوم بر کسب‌وکارهایی که نیازمند واردات مواد اولیه برای تولید محصولات خود هستند تاثیر بسزایی دارد. نوسانات رو به بالای ارز نسبت به سال‌های گذشته خصوصا کسری بودجه شدید، این شرکت را با بحران تامین بودجه ارزی- ریالی روبه‌رو کرده است. دلیل آن نیز این است که به‌منظور تامین ارز ناگزیر باید سراغ بانک‌ها برای رفع این مشکل رفت اما همین کار نیز مراحلی طولانی دارد و باعث می‌شود تا گاه‌وبیگاه خطوط تولید متوقف شود. همین موضوع می‌تواند موجب خسارت به شرکت و همین‌طور توزیع و پخش محصولات شود. به گفته رئیس هیات‌مدیره چسب رازی نوسانات ارز یک مشکل و تامین ارز و گذشتن از هفت‌خوان بانک مرکزی و تامین نقدینگی حاصل از تخصیص ارز خود مساله دیگری است. در بسیاری از موارد شرکت رازی با استفاده از اعتبار خود در سطح بین‌الملل مواد اولیه را تا گمرک ایران آورده اما به دلیل طولانی شدن زمان تخصیص ارز موردنیاز کالا مدت زیادی در انبار گمرک ایران مانده و موجب خسارت‌هایی شده است. در چند سال اخیر با توجه به جهش قیمت در مواد اولیه و نیاز شرکت‌ها به خرید این مواد به‌طور مداوم افزایش قیمت را در محصولات رازی و محصولات سایر شرکت‌ها شاهد بوده‌ایم؛ اما با همه این اتفاقات شرکت شیمیایی رازی تلاش کرده است محصولات خود را به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری کند که بار مالی زیادی روی دوش مشتریان و مصرف‌کنندگان نباشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

آریاک سفر

انتهای پیام

 

 

مرتبط با : شیمیایی رازی
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز