بررسی عملکرد یکساله بانک صادرات ایران

بانک صادرات یکی از بانک‌های کشور است که 70 سال انواع خدمات بانکی مجاز را به مردم ارائه داده و بیست و دوم آبان امسال دهه جدید فعالیت‌ خود را آغاز خواهد کرد. این مجموعه طی سال‌های فعالیت خود، سعی در تنوع بخشی در ارائه خدمات و گسترش آن‌ها در تمامی مناطق کشور داشته است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بانکی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید

بانک صادرات سال 1388 در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی به جرگه بانک‌های خصوصی کشور پیوست. این مجموعه در حال حاضر مالکیت بانک مستقل دایر خارج از کشور، صادرات تاشکند، PLC لندن، فیوچر بحرین و آرین بانک افغانستان، را در اختیار دارد.

واحدهای بانکی متعلق به این مجموعه علاوه بر گستردگی در نواحی مختلف کشور، در مناطق گوناگون اروپا و آسیا هم حضور دارند و تعداد آن‌ها در قاره‌های مذکور به 20 واحد می‌رسد. بانک صادرات در زمره بانک‌های خصوصی است که از لحاظ دسترسی و ارائه خدمات به مشتریان مورد توجه قرار دارد. کاماپرس در این گزارش قصد دارد در انتهای هفت دهه فعالیت بانک صادرات، عملکرد یک سال گذشته این مجموعه را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهد؛

طرح‌های تسهیلاتی بانک صادرات برای انواع کسب و کارها

بانک صادرات طی سال‌های فعالیت خود، مانند هر بانک دیگری به کسب و کارهای مختلف خدمات ویژه‌ای را ارائه داد. در دو سال اخیر که شیوع گسترده ویروس کرونا و توقف فعالیت بخش‌های تولیدی و خدماتی مختلف که به علت بدهی دچار مشکل شده بودند، این بانک انواع تسهیلات کم بهره را برای شروع به کار کسب و کارهای مختلف در نظر گرفت. این اقدام بانک صادرات در راستای رونق تولید و حمایت از کالاهای ساخت داخل بود.

آریاک سفر

یکی از این طرح‌ها تحت عنوان «محیا» باعث شد تا همه واحدهای تولیدی فعال که بدهی غیرجاری به بانک دارند، با شرایط ویژه‌ای بدهی خود را تسویه و حتی برای افزایش تولید از تسهیلات و تعهدات این مجموعه بهره ببرند. شرکت شتاب کار، فعال در زمینه تولید انواع فرمان و قوای محرکه اتومبیل، در یک سال گذشته از این سری تسهیلات بانک صادرات استفاده و تولید آن رونق دوباره‌ای پیدا کرد.

دیگر طرح‌های تسهیلاتی ارائه شده بانک صادرات در 1400

این مجموعه در شرایط اقتصادی کنونی و کمبود نقدینگی که چالشی برای تولیدکنندگان و فروشندگان خرد و کلان محسوب می‌شود، امکان دادوستد اقساطی را هم در قالب طرحی به نام «طراوت» فراهم آورده است. در واقع خریداران و تولیدکنندگانی که برای خرید مواد اولیه خود نقدینگی کافی ندارد در ازای اعتبارات اسناد داخلی مدت دار که به واسطه بانک صادرات و در قالب عقد خرید دین صادر می‌شود، امکان تهیه محصولات مورد نظر خود را خواهند داشت.

کارخانه‌هایی مانند الکتروژن از این تسهیلات بهره برده‌اند. به گفته محسن میرترابی، مدیرعامل کارخانه الکتروژن، بانک صادرات با چنین طرحی از این مجموعه حمایت کرده و باعث افزایش تولیدات آن شده است.

این بانک در قالب دیگر قراردادهای مجاز بانکی مانند سلف و خرید دین، تامین مالی مجموعه‌هایی مانند شرکت البرز دارو را نیز در برنامه دارد. الیاس کهزادی، مدیرعامل شرکت البرز دارو، در سال 1400 بیان کرده که در خصوص تامین نقدینگی این مجموعه برای ساخت انواع داروها و شربت‌ها و محصولات دارویی از بانک صادرات کمک گرفته است.

ضمنا بنگاه‌های کوچک و متوسطی که از لحاظ تامین نقدینگی مشکل دارند طی سال 1400 از طرح تسهیلاتی تخصصی «کارا» این بانک هم استفاده کرده‌اند. مبلغ وام این طرح حداکثر 2 میلیارد تومان با نرخ ترجیحی 7 درصد است.

ارائه انواع وام برای اشخاص حقیقی

خرید لوازم خانگی با قیمت‌های کنونی هم برای خانواده‌ها کاری دشوار به نظر می‌رسد. بانک صادرات از این موضوع هم غافل نبوده و در قالب طرح «همیاران سپهر» شرایطی را فراهم آورده تا متقاضیان واجد شرایط امکان خرید انواع لوازم خانگی را با استفاده از کارت اعتباری تسهیلات را از 57 شرکت تولیدی داخلی داشته باشند.

این بانک اواخر سال 1400 به عنوان یکی از مجموعه‌های اصلی پرداخت وام بدون ضامن شناخته شد و بعد از اعلام وزیر اقتصاد و بانک مرکزی اقدامات و تمهیدات لازم را در این خصوص انجام داد. طبق آخرین آمار، بانک صادرات تا بیست و سوم اسفندماه سال گذشته هزار و 421 میلیارد و 400 میلیون تومان وام بدون ضامن پرداخت کرد.

دیگر طرح تسهیلاتی این بانک، «تبسم» نام دارد که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور تامین نیازهای مالی خود می‌توانند از این وام بدون سود مرابحه بهره ببرند. این بانک در قالب طرح مذکور، طراوت، همیاران سپهر و … از شرکت‌های دانش بنیان هم حمایت مالی لازم را به عمل می‌آورد. البته این بانک یک طرح دیگر به نام «مژده» را هم از بیست و دوم بهمن تا نیمه شعبان در برنامه داشت که به منظور تامین مالی اشخاص حقیقی و حقوقی با سود کم تبیین شده بود.

پرداخت وام ازدواج توسط در این بانک نیز هر ساله اتفاق می‌افتاد. در نیمه اول سال 1400، بالغ بر 74 هزار عروس و داماد از وام ازدواج بانک صادرات استفاده کردند.

عمده فعالیت بانک صادرات در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی

این بانک در زمینه انجام مسئولیت اجتماعی خود و به منظور حمایت از بیماران در دوره تحریم و کمبود امکانات درمانی، از تولید تجهیزاتی مانند تجهیزات دیالیز حمایت کرد. تولید این قبیل تجهیزات با مجموعه کنسرسیوم دیالیز در استان البرز است و بانک صادرات به منظور کاهش موانع این مجموعه از لحاظ مالی، حمایت لازم را از آن به عمل می‌آورد.

حمایت از محصولات فرهنگی توسط بانک صادرات در سال 1400 به صورت تامین مالی نمایشگاه مجازی کتاب تهران رقم خورد. حمایت مالی بانک صادرات از این نمایشگاه نسبت به سال گذشته 3.5 برابر افزایش پیدا کرده است.

حمایت از صنعت و مشتریان

حمایت از صنایع پتروشیمی کشور در این روزهای تحریم‌های همه جانبه، از دیگر اقدامات بانک صادرات ایران محسوب می‌شود. این مجموعه طی 11 ماهه ابتدایی سال 1400 با تخصیص بیشتر از 10 هزار و 700 میلیارد تومان به صنایع پتروشیمی کشور، از این حوزه حمایت به عمل آورده است. جدیدترین طرح بانک صادرات برای حمایت از صنعت پتروشیمی، «پتروصاد» نام دارد. این طرح با هدف گسترش دامنه خدمات و در عین حال کاهش هزینه تامین مالی برای فعالان صنعت پتروشیمی تبیین شده است.

بانک صادرات طی یک سال اخیر از مشتریان خود هم حمایت به عمل آورده و در قالب انواع طرح‌ها مانند «پنجره» و «همراهی 2» از آن‌ها قدردانی کرده است.

تقسیم سود «وبصادر» در سال گذشته

بانک صادرات ایران در بازار سرمایه با نماد وبصادر فعالیت دارد. این مجموعه در سال 1400 تقسیم سود داشت و سود هر سهم آن 11 ریال تعیین شد. براساس صورت‌های مالی تلفیقی، برای این بانک در سال گذشته نزدیک 12 هزرا و 922 میلیارد تومان سود خالص محقق شد و سود انباشته تلفیقی این مجموعه هم به 4 هزار و 500 میلیارد تومان رسید.

کارنامه فعالیت هفتاد ساله این مجموعه نشان می‌دهد طی این سال‌ها مجموعه مذکور از لحاظ تعداد شعبه‌ها، کارکنان، انواع خدمات دولتی اعم از اعطای وام بدون ضامن و ارائه تسهیلات بازنشستگان، پرداخت وام به انواع فعالیت‌های صنعتی، پزشکی و خصوصی و … همواره حضور و فعالیت داشته است.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک صادرات
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز