برای راه اندازی کسب و کار شخصی چه باید کرد؟

مشاغل کارمندی مزایای خاص خودش را دارد و این گروه از فعالیت‌ها، ایده‌آل بسیاری از افراد در سراسر دنیاست. اما حقیقت این است که محدوده پیشرفت و ترقی کارمندان محدودتر از مشاغل آزاد است؛ به خصوص که انجام این گونه کارها روحیات خاصی را می‌طلبد. به همین خاطر بسیاری از افراد به سراغ راه اندازی کسب و کار رویایی خود می‌روند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار کسب و کار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، با اینکه راه اندازی کسب و کار شخصی راه‌حلی است که به ذهن بسیاری از افراد می‌رسد، اما حقیقت این است که تعداد زیادی از آنها خیلی زود از ادامه مسیر باز می‌مانند یا اصلا جسارت آغاز این مسیر را در خود پیدا نمی‌کنند؛ چراکه راه اندازی کسب و کار یا تجارت در ابتدای امر کمی ترسناک به نظر می‌رسد. این در حالی است که رسیدن به موفقیت با یادگیری و به کارگیری روش‌های اصولی مدیریت کسب و کار، گسترش فعالیت‌ها، افزایش درآمد و سود و بسیاری دوره‌های آموزشی کارآمد دیگر، به هیچ وجه دشوار نخواهد بود. دوره‌های کاربردی مجموعه‌ای مانند «نقطه شروع»، می‌تواند یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌ها برای ورود به بازار کار یا شروع یک کسب و کار شخصی باشد. اما گام‌های اولیه برای راه اندازی کسب و کار موفق چیست؟

مرحله اول؛ ایده‌پردازی

اولین کار برای راه اندازی کسب و کار، پیدا کردن ایده است. در واقع، ایده اولیه، سنگ بنای اصلی برای رسیدن به موفقیت است. بنابراین، به هیچ وجه نباید مراحل ابتدایی را ساده و پیش‌پا افتاده در نظر گرفت؛ چرا که به قول معروف «خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج»! لازم نیست در ابتدای کار به ایده‌های شگرف و ورود به بازارهای بزرگ فکر کنید. واقعیت این است که تعداد زیادی از کسب و کارهای کوچک یا محصولاتی که بازار کوچکی دارند، بسیار پرسود هستند. تنها کافیست تا کمی درباره نیازها و گرایش‌های فعلی جامعه اطلاعات به دست آورید.

توجه به علایق شخصی مهم‌ترین فاکتور برای راه اندازی کسب و کار است. پس از آن باید از خودتان بپرسید که آیا کسب و کار مورد نظر من مشکل مردم را حل می‌کند و در آینده، درآمدزا خواهد بود؟ آیا در حال حاضر، مردم به این کسب و کار احساس نیاز می‌کنند؟ در این مرحله، مشورت با افراد با تجربه و یا ایده گرفتن از کشورهای پیشرفته بسیار راهگشا خواهد بود.

آریاک سفر

در مرحله بعدی، باید تناسب بین ایده و بودجه مدنظر را ارزیابی کرد. بسیاری از کسب و کارهای نوپا به دلیل عدم توجه به این مسئله در همان ابتدای کار دچار ورشکستگی شدند.

مرحله دوم؛ ارزیابی مزیت رقابتی

ارزیابی مزیت رقابتی کسب و کار مورد نظر، یکی از مهم‌ترین مراحلی است که باید پس از پیدا کردن ایده اصلی به آن توجه کرد. حقیقت این است که وارد شدن به یک بازار فعال و فعالیت کردن مانند سایر کارآفرینان می‌تواند به راحتی منجر به شکست شود. اما در صورتی که یک مزیت برای مشتری ایجاد شود، به راحتی می‌توان او را برای خرید ترغیب کرد. بنابراین، در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به سایر رقبای بازار برتری پیدا خواهید کرد.

قیمت کمتر نسبت به رقبا، دستیابی و به کارگیری یک تکنولوژی خاص، بسته‌بندی جذاب، خدمات پس از فروش مناسب، به کارگیری نیروی حرفه‌ای و متخصص و ارسال رایگان یا سریع محصولات از جمله مزیت‌های رقابتی برای راه اندازی کسب و کار جدید به شمار می‌رود.

مرحله سوم؛ نوشتن پلن کسب و کار

نوشتن بیزینس پلن یا پلن کسب و کار یکی از آن مراحلی است که ممکن است برخی افراد به راحتی از کنار آن عبور کنند. اما واقعیت این است که نوشتن پلن کسب و کار تاثیر بسزایی در شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو دارد و اغلب افراد شکست خورده زمینه راه اندازی کسب و کار، هیچ اطلاعی از بیزینس پلن ندارند.

برای نوشتن برنامه کسب و کار باید به طور خلاصه، ایده اولیه را توضیح داده و سپس به چند سوال مهم پاسخ دهید. مخاطبان یا مشتریان کسب و کار من چه کسانی هستند؟ چطور از نیازهای مشتریان خود مطلع شوم؟ اهداف شش ماهه و یکساله من چیست؟ مزیت رقابتی کسب و کار من چیست؟ بودجه مورد نظر چقدر است؟ رقبای من چه مزیت‌ها و نقاط ضعفی دارند؟ اینها نمونه‌ای از سوالاتی است که در نوشتن بیزینس پلن باید به آنها پاسخ داد.

برای نوشتن یک پلن کسب و کار مفید می‌توان از افراد متخصص در این حوزه کمک گرفت. به علاوه، مراحل فوق تنها قدم‌های ابتدایی برای شروع یک کسب و کار شخصی است و قطعاً بسیاری از افراد در ادامه مسیر با چالش‌های متعددی روبرو خواهند شد. بنابراین، کسب آگاهی بیشتر در این باره به طور حتم راهگشای بسیاری از مسائل خواهد بود.

مجموعه نقطه شروع جایی است که آموزش‌های لازم را برای ورود به بازار کار یا راه اندازی کسب و کار به تمامی افراد ارائه می‌کند. دوره‌های کاربردی نقطه شروع برای کسانی که کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده و به موفقیت مورد انتظار رسیده‌اند هم بسیار مفید خواهد بود؛ چرا که با شرکت در این دوره‌ها می‌توانند روند پیشرفت خود را تسریع نمایند. به علاوه، مقالات، پادکست‌ها و ویدئوهای آموزشی این مجموعه به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : نقطه شروع
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آسیاتک
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز