با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا شوید

ترخیص کالا از گمرک ، مراحل مختلف و چندگانه‌ای دارد. این فرایندها برای شرکت‌های با تجربه، بسیار آسان و در کم‌ترین زمان انجام می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ گمرک، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، ترخیص کالا در حوزه واردات و صادرات کالا از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل شناخت دقیق و اصولی آن بسیار مهم است. در غیر این صورت ممکن است مشکلات متعددی گریبان‌گیر صاحب کالا شود.

ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا یعنی طی شدن فرایندهای مالی و اداری، به منظور آزاد شدن کالا از گمرک. زمانی که یک کالا وارد کشور می‌شود، ابتدا به اداره گمرک رفته و سپس باید برای ترخیص کالا از گمرک اقداماتی مطابق قانون انجام شود. هم‌چنین این فرایند هنگام صادر کردن یک کالا باید انجام شود. یعنی بعد از رفتن کالا به گمرک و انجام کارهای ترخیص، به مقصد مورد نظر صادر می‌شود.

برای ترخیص کالا ، باید سلسله مراتب مشخصی طی شود. به منظور درست انجام‌شدن این فرایند، لازم است فرد آشنایی کاملی با قوانین داشته باشد. چراکه در صورت بروز کوچک‌ترین خطا، کالا دیرتر از موعد مشخص از گمرک ترخیص می‌شود و صاحب کالا متضرر خواهد شد. علاوه‌براین با بروز اشتباهاتی هر چند کوچک، اعتبار یک تاجر از بین خواهدرفت.

آریاک سفر

مراحل ترخیص کالا از گمرک

هنگام واردات یک کالا به کشور، برخی هزینه‌ها بر روی کالا اعمال می‌شود. این موارد شامل هزینه‌های مالیات، سود بازرگانی، حقوق گمرکی و هزینه تسهیلات واردات و صادرات است. بیش‌تر تجار و صاحبان کالا، به قوانین و جزئیات چگونگی ترخیص کالا از گمرک آشنا نیستند. این‌جاست که شرکت‌ها و ترخیص‌کاران ماهر، مرحله به مرحله فرایند ترخیص کالا را برای صاحب آن انجام می‌دهند.

مراحل ترخیص کالا از گمرک شامل موارد زیر است:

ثبت اظهارنامه

اولین مرحله ترخیص کالا ، ثبت اظهارنامه صادرات یا واردات است. این مرحله به صورت آنلاین و با مراجعه به سامانه EPL گمرک، امکان‌پذیر است. سپس با تکمیل اطلاعات مورد نیاز و ارائه مدارک، شماره سریال و شماره عطف به متقاضی داده می‌شود که باید آن را به خاطر بسپارد.

دریافت کوتاژ (احراز هویت)

در مرحله دوم، برای ترخیص کالا بعد از تایید هویت صاحب بار، شماره ثبت یا کوتاژ ثبت، و سپس اظهارنامه او مهر می‌شود.

ترخیص کالا

کنترل و ارزیابی

در مرحه سوم از ترخیص کالا، برای کنترل کالا ممکن است سه مسیر متفاوت طی شود. در هر یک از این موارد، کالا توسط یک یا چند ارزیاب گمرک، کنترل می‌شود. برای مثال، مطابق بودن مقدار بار با اسناد مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت ارزش کالا مشخص می‌شود.

اخذ مجوز

مجوزهای متعددی برای ترخیص کالا لازم است. مانند مجوز اقلامی مانند تجهیزات پزشکی، تجهیزات رادیویی و مخابراتی، بهداشتی و … .

بررسی تعرفه

مرحله پنجم ترخیص کالا، شامل بررسی میزان تعرفه آن است. کارشناس مربوطه، کالا را با اسناد مربوط به آن تطابق داده و بعد از بررسی‌های لازم، کالا تایید نهایی می‌شود.

پرداخت هزینه و صادرشدن سند ترخیص

تنها با صادرشدن پروانه سبز، مجوز ترخیص کالا داده می‌شود. به این منظور، صاحب بار موظف است هزینه‌ای را که توسط کارشناسان گمرک برآورد شده است را پرداخت کند. بعد از پرداخت، پروانه سبز صادر می‌شود.

مجوز بارگیری

مجوز بارگیری برای ترخیص کالا ، بعد از تسویه حساب‌های لازم و دریافت قبض انبار انجام می‌شود. لازم است بدانید هزینه انبارداری باید به مسئول نگهداری کالا پرداخت شود.

خروج کالا

خروج کالا از گمرک، آخرین مرحله ترخیص کالا است. در این مرحله باید بیجک انبار، از انباردار دریافت شود تا مشخص شود کالا به صاحب آن تحویل داده شده است. در نهایت کالا می‌تواند از گمرک به مقصد نهایی، ترخیص شود.

اهمیت ترخیص کالا

کسب‌وکارهای زیادی در کشور در حال فعالیت هستند که به واردات یا صادرات متکی‌اند. به همین دلیل ترخیص کالا برای‌شان بخش بسیار مهمی است. سلطان تجارت بازرگان با تسلطی بی‌نظیر بر فرایند ترخیص کالا، آن به راحتی انجام می‌دهد. چرا که اگر فرایند ترخیص کالا با دقت انجام شود، اعتبار کسب‌وکارها و تجار نزد مشتریان‌شان افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

مرتبط با : سلطان تجارت بازرگان
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز