با قطب عمده تولید اِی.بی.اس کشور آشنایی دارید؟

ایران به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی، از ذخایر نفتی و گازی بی‌شماری بهره می‌برد و پتانسیل بالایی در رشد و توسعه صنعت پتروشیمی دارد. در حال حاضر محصولات متنوعی چون پلیمرها، مواد شیمیایی، آروماتیک‌ها، کودها (در بخش کشاورزی) و هیدروکربورهای مصرفی سوخت و خوراک، در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود که از اصلی‌ترین گروه‌های این محصولات هستند.

پلی اتیلن‌های سبک، سنگین و سبک خطی، زیرشاخه‌ای از پلیمرها و پرمصرف‌ترین پلاستیک‌ها هستند که تولیدشان نه فقط در ایران، که در تمام کشورها از اولویت ویژه‌ای برخوردار است. در میان انواع مختلف پلاستیک‌ها، از کیسه‌های خرید تا انواع به کار رفته در لپتاپ و وسایل منزل، همگی از نوعی ماده شیمیایی به نام اِی.بی.اس به دست می‌آیند.

به گزارس کاماپرس، شرکت «پتروشیمی قائد بصیر» یکی از قطب‌های عمده تولید اِی.بی.اس کشور است که در ادامه بیشتر به روند شکل‌گیری این مجموعه و تولیداتش می‌پردازیم؛

پتروشیمی ۲۴ ساله قائد بصیر

شرکت پتروشیمی قائد بصیر، مجموعه‌ای در زمینه تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی است که در سال 1376 تاسیس شد. این مجموعه به طور اختصاصی محصول شیمیایی اِی.بی.اس را تولید می‌کند. اولین طرح شکل گیری این ماده شیمیایی در قائد بصیر از سال 1379 کلید خورد که برای اجرایی شدن آن هم یک شرکت تایوانی و یک مجموعه دانش فنی از کره جنوبی قرارداد بستند. نهایتا این طرح با ظرفیت 30 هزار تن در سال 1383 مورد بهره برداری قرار گرفت. این مجموعه به صورت سالانه 6 هزار تن محصول پل استایرن هم تولید می‌کند.

آریاک سفر

پتروشیمی قائد بصیر تلاش می‌کند ارزش افزوده‌ای را در صنعت پتروشیمی ایجاد کند. این کار را از طریق تولید محصولات با کیفیت مناسب به علاوه رعایت الزامات زیست محیطی در راستای فراهم کردن منافع ذی‌نفعانش انجام می‌دهد.

عملکرد شبصیر در بازار

این شرکت در سال 1397 وارد بازار بورس شد. سهام آن با نماد «شبصیر» در تابلوی بازار اول فرابورس قرار دارد.

مجموعه‌ گروه توسعه انرژی تدبیر به عنوان سهامدار کل این مجموعه شناخته می‌شود. موسسه بنیاد پانزده خرداد و شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران هم در رتبه‌های بعدی سهامداران پتروشیمی قائد بصیر جای گرفته‌اند.

امروز 2 هزار و 85 معامله برای این سهام در بازار فرابورس به ثبت رسید که ارزش آن‌ها 333 میلیارد و 40 میلیون ریال است. ضمن اینکه اطلاعات شبصیر بیانگر عبور ارزش آن از حد 46 هزار میلیارد است.

نتیجه فعالیت‌های توسعه‌ای قائد بصیر

اين مجموعه در سال‌های فعالیتش گواهینامه‌های کنترل کیفیت، سومین جایزه ملی تعالی و پیشرفت و … را به دست آورده است. پتروشیمی قائد بصیر در پایان سال مالی 1399، بیشتر از 5 هزار میلیارد ریال سود کسب کرد. در حالی که سود مالی سال 1398 آن، در حدود هزار میلیارد ریال بود.

این شرکت در زمینه تحقیق و توسعه هم تلاش‌های زیادی انجام داده و توانسته به افزایش ظرفیت تولید واحدهای خود، داخلی سازی برخی مواد مصرفی وارداتی، کاهش زمان راه اندازی واحدها و … دست پیدا کند.

مرتبط با : پتروشیمی قائد بصیر
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز